Polacy nie potrafią poprawnie wskazać sponsorów zimowych igrzysk w Pjongczang
  • 0
  • 4
8.02.2018

Polacy nie potrafią poprawnie wskazać sponsorów zimowych igrzysk w Pjongczang

Jaka jest znajomość oficjalnych partnerów igrzysk olimpijskich w Pjongczang oraz sponsorów Polskiego Komitetu Olimpijskiego? Zbadała to agencja mediowa Starcom. W obu kategoriach najwyższe wskazania w badaniu świadomości spontanicznej uzyskały marki Orlen i 4F.

Tuż przed rozpoczęciem zmagań sportowych w Korei Południowej 79 proc. respondentów nie potrafiło wskazać żadnego z oficjalnych sponsorów igrzysk. Są nimi: McDonald’s, The North Face, Samsung, Hyundai/Kia Motors, Korean Air, LG, Lotte, Kepco, SK, Posco i KT.

Najwięcej spontanicznych odpowiedzi zebrały polskie marki Orlen (6%) i 4F (4%). Na czwartym miejscu uplasowała się marka Lotto (4%). Tymczasem żadna z tych marek nie jest oficjalnych sponsorem igrzysk w Pjongczang. Są one związane umowami partnerskimi i sponsoringowymi z Polskim Komitetem Olimpijskim.

Trzecie miejsce zajęła Coca-Cola, która również nie jest partnerem ZIO. Prawidłowo wskazany został Samsung, który zajął piątą pozycję w badaniu. W top 10 znalazły się również Pepsi, Adidas, Visa, Huawei i Nike. Spośród tych marek wyłącznie Visa jest partnerem zawodów w Pjongczang.

Spontaniczna znajomość sponsorów ZIO 2018:

Respondenci mieli podobne trudności ze spontanicznym wymienieniem marek, które współpracują z Polskim Komitetem Olimpijskim. Sponsorzy PKOl to m.in. Orlen, Lotto, Tauron, 4F, LOT, Grupa Luxmed, Deloitte oraz Columna Medica.

80 proc. ankietowanych nie potrafiło wskazać żadnej firmy ani marki. W top 5 wskazań znalazły się jednak cztery marki, które rzeczywiście współpracują z PKOl. Są to Orlen, 4F, Lotto i Tauron.

Spontaniczna znajomość sponsorów PKOl:

Rozpoznanie sponsorów zarówno reprezentacji, jak i zbliżających się zimowych igrzysk w Pjongczang, jest na zdecydowanie niższym poziomie niż w przypadku dużych imprez piłkarskich czy też letnich igrzysk w Rio. Nie powinno to dziwić, nie tylko ze względu na niszowość wielu dyscyplin zimowych. Również dlatego, że firmy nie inwestują dużych środków w komunikację masową związaną z ZIO.

Wśród marek globalnych dominują przede wszystkim te, które od lat kojarzą się ze wspieraniem imprez sportowych wszelkiego rodzaju. Są to również przedsiębiorstwa pochodzące z Półwyspu Koreańskiego, dla których zbliżająca się impreza jest zarówno okazją, jak i po części obowiązkiem – mówi Sebastian Szade, dyrektor ds. strategii i innowacji w Starcomie.

Orlen, Lotto, 4F i Tauron zostały też prawidłowo wymienione w badaniu świadomości wspomaganej partnerów PKOl. Na uwagę zasługuje fakt, że respondenci w top 10 wymienili także marki Atlas i Santander, które nie współpracują z PKOl. Sponsorują natomiast sportowców: Kamila Stocha (Atlas) oraz Justynę Kowalczyk (Santander Consumer Bank) i regularnie widzimy ich logotypy na akcesoriach sportowych olimpijczyków.

Wśród partnerów mediowych najczęściej wymieniani byli „Przegląd Sportowy” (9%), Onet (6%) i Eurosport (5%).

Wspomagana znajomość sponsorów i patronów mediowych PKOl:

W badaniu wspomaganej znajomości oficjalnych sponsorów ZIO 2018 ankietowani najtrafniej wskazali marki:

  • Samsung (30%),
  • Visa (30%),
  • Kia (21%),
  • Hyundai (20%),
  • LG (20%),
  • McDonald’s (19%).

Kluczowy jest jednak fakt, że marką z największa liczbą odpowiedzi okazała się Coca-Cola (33%), która nie jest oficjalnym partnerem igrzysk w Pjongczang. Od lat natomiast wspiera światowy sport olimpijski jako partner MKOl.

Wspomagana znajomość sponsorów ZIO 2018:

O badaniu
Badanie zostało przeprowadzone w ogólnopolskim panelu badawczym Ariadna na zlecenie Starcomu. Termin realizacji: 19–21 stycznia 2018 r. Próba: reprezentatywna dla populacji Polski grupa internautów, mieszkańców całej Polski, w wieku 18+ (N=1041). Firma zamierza powtórzyć badanie po zakończeniu zimowych igrzysk olimpijskich.

Andersen

2 tygodnie temu

Oglądam olimpiady w langłydżu. od kilkunastu lat.
Między innymi odstrasza mnie polski komentarz - nierzadko oderwany od wydarzeń na arenie, często zwyczajnie przeszkadzający w odbiorze wydarzeń, nieudolni eksperci i niepotrzebni celebryci.

Czy potrafiłbym wskazać sponsorów polskiej reprezentacji?
Wątpię, choć mógłbym zgadywać, że są to państwowe firmy, którym rachunek ekonomiczny takiego sponsoringu jest mocno obojętny.

8 lutego 2018

Czytaj także
Reklama
Czytaj także
Reklama