Polacy ograniczyli zakupy kosmetyków – badanie GfK
  • 0
  • 1
27.02.2023

Polacy ograniczyli zakupy kosmetyków – badanie GfK

Kupując kosmetyki, polscy konsumenci wybierają głównie oferty korzystne cenowo. Największą popularnością cieszą się więc artykuły kupowane na promocjach lub oznakowane logo marek własnych. Wartość rynku wynosi obecnie 8,8 mld zł i rośnie przede wszystkim dzięki inflacji. Ilościowo kupujemy bowiem nieco mniej niż przed rokiem. Takie dane płyną z najnowszych analiz Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

W 2022 r. konsumenci kupili blisko 180 tys. ton kosmetyków. W zdecydowanej większości do koszyków nabywców trafiały produkty do higieny osobistej (ponad 155 tys. ton), m.in.:

  • mydła,
  • żele pod prysznic,
  • kosmetyki do włosów,
  • produkty do golenia,
  • dezodoranty.

Blisko 20 tys. ton sprzedanych artykułów służyło do pielęgnacji skóry twarzy, a ponad 1 tys. ton – do makijażu.

– W ubiegłym roku przeciętny polski konsument kupił średnio o 300 gramów mniej kosmetyków niż rok wcześniej. Mimo że w ujęciu ilościowym odnotowaliśmy spadki, to wartościowo mówimy o wzrostach rzędu 8 proc. To kolejny przykład z ostatnich miesięcy, kiedy kupujemy mniej, a wydajemy więcej – mówi Magdalena Pac-Pomarnacka, konsultant w Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

W ostatnich latach istotną częścią rynku stały się produkty oznaczone jako bio, eko czy organic

Stanowią one jedynie 2 proc. segmentu kosmetyków, ale regularnie odnotowywały rekordowe wzrosty rok do roku.

– W porównaniu do 2021 r. sprzedaż naturalnych kosmetyków w ujęciu ilościowym wzrosła zaledwie o 2 proc. Stanowi to załamanie kilkuletniego trendu. Można uznać, że presja cenowa wpływa na wyhamowanie postaw ekologicznych. Sprawia, że Polacy nie sięgają po tego typu produkty tak często, jak byłoby to możliwe w czasie dobrej koniunktury.

Warto jednak podkreślić, że wzrosty sprzedaży dotyczą głównie kosmetyków przeznaczonych do higieny osobistej. W przypadku produktów do makijażu odnotowaliśmy spadek aż o 40 proc. rdr., a przy kosmetykach do pielęgnacji skóry – o 16 proc. – dodaje Magdalena Pac-Pomarnacka.

W dobie coraz większych podwyżek konsumenci poszukują ofert korzystnych cenowo

Z danych Panelu GfK wynika, że w 2022 r. aż 43 proc. kosmetyków (pod względem masy kategorii) kupiono na promocjach, a co trzeci miał na sobie logo marki własnej.

Podobną sytuację eksperci dostrzegają w przypadku chemii gospodarczej. Nabywcy kupili ponad 406 tys. ton produktów z tego sektora, czyli o 6 proc. mniej niż rok wcześniej.

– Tu także prym wiodą artykuły kupowane na promocjach oraz marki własne. Z kolei produkty oznaczone jako bio, eko i organic stanowią niecałe 4 proc. rynku. Co szczególnie ciekawe, w tym przypadku odnotowaliśmy spadek o 4 proc. rok do roku w ujęciu ilościowym – zaznacza Pac-Pomarnacka.

Zarówno w przypadku kosmetyków, jak i chemii gospodarczej penetracja zakupów największy wskaźnik osiągnęła w dyskontach – w obu przypadkach blisko 90 proc. W dalszej kolejności nabywcy kupowali kosmetyki w drogeriach (77 proc.), a chemię w supermarketach (55 proc.). Kanałem, który cieszył się najmniejszą popularnością, były sklepy internetowe.

  • 1
Polacy ograniczyli zakupy kosmetyków – badanie GfK

Polacy ograniczyli zakupy kosmetyków – pokazało badanie GfK

27 lutego 2023

26 lutego 2023