Polacy nie są nastawieni entuzjastycznie do wirtualnej rzeczywistości – badanie Instytutu IPC
  • 0
  • 3
9.06.2022

Polacy nie są nastawieni entuzjastycznie do wirtualnej rzeczywistości – badanie Instytutu IPC

W mediach toczy się dyskusja o rosnącym wpływie wirtualnej rzeczywistości (VR) na otaczający świat, rozrywkę, naukę, kreowanie własnego wizerunku w sieci. Wyniki badań przeprowadzonych przez Instytut IPC wskazują jednak, że temat ten budzi wśród Polaków więcej obaw niż entuzjazmu.

Przeprowadzone przez Instytut IPC na zlecenie grupy Evry1 badanie dotyczy:

  • postrzegania wirtualnej rzeczywistości przez dorosłych Polaków;
  • gotowości do zakupu cyfrowych produktów, które można wykorzystać tylko w wirtualnym świecie.

W badaniu przeprowadzonym metodą CAWI wzięło udział 1090 osób.

Wirtualna rzeczywistość? Nie znam

VR polega na multimedialnym kreowaniu komputerowej, trójwymiarowej wizji przedmiotów, przestrzeni i zdarzeń. Technologia ta opiera się zarówno na elementach świata fikcyjnego, jak i realnego, dając odbiorcom możliwość wchodzenia w interakcję z nimi. Zanurzenie się w wirtualnej rzeczywistości ma przekonać nasz mózg, że to, czego doświadczamy, jest realne. Tymczasem jeden na dziesięciu badanych deklaruje, że nie wie, czym jest wirtualna rzeczywistość.

Emeryci się boją, młodzi stawiają na rozrywkę

Popularyzacja przeznaczonych do domowego użytku urządzeń wykorzystujących technologię VR znacznie zwiększyła liczbę osób, które mają możliwość przetestowania jej w praktyce. Wciąż jednak budzi ona wiele obaw. 30% respondentów postrzega wirtualną rzeczywistość głównie jako zagrożenie dla relacji międzyludzkich w świecie rzeczywistym. W grupie emerytów wartość ta wzrasta do 41%. Świat gier online, ale także wirtualnych działek budowlanych, sieciowych relacji z ludźmi/awatarami dla wielu osób jest czymś odległym, niebezpiecznym.

Na drugim biegunie znajdują się entuzjaści. Wśród 1090 ankietowanych VR jako szansę na nowe doświadczenia i przeniesienie rozrywki na wyższy poziom postrzega 27% osób. Procent ten jest jeszcze wyższy w młodszych grupach wiekowych (18–34 lata) oraz wśród mężczyzn.

Andrzej Rabsztyn, managing partner w hyperCrew wskazuje: – Wśród entuzjastów VR znaleźć można przede wszystkim grupę gamerów. Młodzi ludzie już teraz spędzają wolny czas ze znajomymi, grając np. w „League of Legends”, który działa na podobnej zasadzie. Wybieramy postać (już narzuconą przez grę), podpinamy się do Discorda i gramy, jednocześnie rozmawiając live ze znajomymi. Dla tej grupy gry online, także te oparte na VR, stanowią istotny aspekt zarówno rozrywkowy, jak i budujący relacje, a wirtualny świat jest realnie ważnym miejscem.

  • 3
Polacy bez entuzjazmu podchodzą do wirtualnej rzeczywistości – badanie Instytutu IPC

Polacy bez entuzjazmu podchodzą do wirtualnej rzeczywistości – badanie Instytutu IPC

Polacy bez entuzjazmu podchodzą do wirtualnej rzeczywistości – badanie Instytutu IPC
Polacy bez entuzjazmu podchodzą do wirtualnej rzeczywistości – badanie Instytutu IPC

 

 

 

9 czerwca 2022