- 0
- 2
Polacy na skali szczęścia w raporcie Mars Wrigley Polska
Firma Mars Wrigley Polska rozpoczęła kampanię informacyjną, której główną osią jest raport „Mars Happiness Index: Polacy na skali szczęścia”. Bada on zagadnienia związane ze szczęściem i ukazuje autorski wskaźnik poziomu zadowolenia z życia. Polacy ocenili swój poziom szczęścia na 67 punktów na 100 możliwych, postrzegając siebie samych jako szczęśliwszych od innych. Wydanie publikacji i akcja informacyjna są realizacją długofalowej misji marki, którą jest „budowanie lepszego świata”.
Firma zaprezentowała autorski wskaźnik poziomu zadowolenia z życia – Mars Happiness Index (MHI). Na 2024 r. wyniósł on wśród mieszkańców Polski 67 punktów na 100 możliwych. To część najnowszego raportu: „Mars Happiness Index: Polacy na skali szczęścia”.
Mars Wrigley chce angażować się nie tylko w badania nastrojów i stawianie diagnoz. Pragnie też aktywnie wspierać szczęśliwe podejście do życia, aby inspirować ludzi do życia w zgodzie z ich własnymi wartościami i aspiracjami.
– (…) Chcemy tym badaniem pobudzić społeczną dyskusję na temat:
- źródeł szczęścia,
- różnic w jego postrzeganiu,
- obaw, które wpływają na nasze zadowolenie.
Pragniemy nie tylko promować refleksję nad dobrostanem, ale także podkreślić nasze zobowiązanie do budowania świata, w którym szczęście jest dostępne dla wszystkich – mówi Robert Moreń, dyrektor ds. korporacyjnych Mars Wrigley Polska.
Polacy postrzegają siebie jako szczęśliwszych od innych
Swoje zadowolenie z życia oceniają średnio na 67 punktów, a innych Polaków już tylko na 58 punktów na 100. To klasyczne „porównanie społeczne w górę”. Mowa o zjawisku, w którym wyższa ocena własnej sytuacji i osiągnięć może sprzyjać budowaniu pozytywnej samooceny i tożsamości społecznej.
Z danych wynika także, że poziom zadowolenia z życia jest związany z wiekiem. Okazuje się, że szczęśliwsze są osoby starsze. Mars Happiness Index wyniósł średnio niemal 71 punktów dla grupy wiekowej 55+ i zaledwie nieco ponad 58 punktów dla grupy 18–24 lata. Nie dziwi natomiast fakt, że determinujący wpływ na ocenę samych siebie jako szczęśliwych ma także postrzeganie własnej sytuacji materialnej. Ci, którzy oceniają ten aspekt życia pozytywnie, są bardziej zadowoleni ze swojego życia niż osoby oceniające sytuację materialną jako negatywną. Różnica jest ogromna – to 77 do 49 punktów.
Wysoki poziom zadowolenia z życia odczuwają osoby:
- będące w związkach formalnych (73 pkt.),
- mające dzieci (71 pkt.).
Badanie pokazuje również, że jako szczęśliwe określają się nieco częściej osoby z wyższym wykształceniem (niemal 69 pkt.) wobec osób z wykształceniem podstawowym, gimnazjalnym bądź zawodowym (nieco ponad 66 pkt.). Poziom zadowolenia z życia różnicuje też miejsce zamieszkania – mniejsze zadowolenie z życia niż ogół Polaków deklarują mieszkańcy wielkich (pow. 500 tys. mieszkańców) miast. Warto przy tym zauważyć, że Polacy zamieszkujący północ i zachód kraju są bardziej zadowoleni z życia niż ci zamieszkujący centrum kraju i województwa ściany wschodniej.
Największe źródła szczęścia dla Polaków to:
- zdrowie (48%),
- rodzina i szeroko pojęte relacje z bliskimi (46%),
- miłość i dzieci (po 31%).
Pieniądze (16%) znalazły się dopiero na siódmym miejscu zestawienia. Zapytani mieli możliwość wskazania trzech najważniejszych dla nich obszarów.
– (…) Odpowiedzi pokazują, że czasem potrzeba naprawdę niewiele. Cieszy nas przede wszystkim kontakt z drugim człowiekiem i z naturą. Na rozmowę z kimś bliskim wskazuje 35% z nas. Na spacer niewiele mniej, bo 30%. Kolejne punkty na mapie codziennego szczęścia to oglądanie filmu lub serialu, czytanie oraz jedzenie – zauważa Natalia Zachaś, dyrektorka people & organization w Mars Wrigley Central Europe.
Polacy jednak nie są wiecznymi malkontentami?
Z przeprowadzonego badania wynika, że jesteśmy nastawieni wobec swojej przyszłości całkiem optymistycznie. Szczególnie myśląc o najbliższym roku, oceniamy, że będziemy szczęśliwsi bądź tak samo szczęśliwi, jak obecnie. Wskazuje na to w sumie aż 87% zapytanych.
Publikacji towarzyszy kampania informacyjna w mediach ogólnopolskich.
Informacja metodologiczna
Badanie Mars Happiness Index zostało przeprowadzone w maju 2024 r. przez agencję Maison & Partners. Ma ono na celu zbadanie poziomu szczęścia Polaków oraz czynników, które wpływają na ich zadowolenie z życia. Badanie zostało zrealizowane online na panelu internetowym Ariadna (CAWI). Próba obejmowała 1522 osoby. Jest ona reprezentatywna dla populacji dorosłych Polaków pod względem wieku, płci i wielkości miejsca zamieszkania. Została dobrana metodą losowo-kwotową, co umożliwia uogólnienie wyników badania na populację.
- 2