Polacy kochają telewizję – pokazuje badanie PanelWizard Direct
  • 0
  • 1
10.05.2022

Polacy kochają telewizję – pokazuje badanie PanelWizard Direct

Telewizja jest dla Polaków źródłem informacji i rozrywki, ale też czują się dzięki niej mniej samotni. Pandemia tylko nieznacznie zmieniła przyzwyczajenia dotyczące oglądania telewizji. Przy zakupie nowego telewizora kierujemy się przede wszystkim jego ceną, jakością obrazu i dźwięku oraz wielkością ekranu – wynika z badania przeprowadzonego dla TP Vision, właściciela marki Philips TV & Sound, przez PanelWizard Direct.

97% polskich gospodarstw domowych ma telewizor, a ponad połowa z nich dwa lub więcej. Za pośrednictwem telewizora korzystamy z różnego rodzaju rozrywki. Przede wszystkim:

  • oglądamy tradycyjną telewizję oraz serwisy streamingowe i VoD (78,3% respondentów),
  • czerpiemy wiedzę o świecie (75,9%).

Pomimo ciągłego rozwoju Internetu i mediów społecznościowych dla ponad 40% Polaków telewizja jest wciąż głównym źródłem informacji.

Ponad 40 proc. rodziców mających dzieci do 13. roku życia używa telewizora, aby zapewnić rozrywkę lub zająć czas swoim pociechom. Jednocześnie ponad 20 proc. respondentów mówi, że dzięki oglądaniu telewizji czują się mniej samotni. Telewizory są dziś też wykorzystywane jako sprzęty audio – do słuchania muzyki (ponad 8%).

Telewizja vs pandemia

Dla połowy Polaków czas spędzony na oglądaniu telewizji w trakcie lockdownów w porównaniu do czasu sprzed pandemii nie uległ zasadniczym zmianom. 40% respondentów twierdzi, że na oglądaniu telewizji spędziło więcej czasu, a 9%, że mniej.

W trakcie pandemii najchętniej korzystaliśmy z platform streamingowych (41,3% respondentów). W dalszej kolejności wykorzystywaliśmy telewizory do grania (17,7%), słuchania muzyki i radia (17,4%) czy oglądania filmów na VoD (17,3%).

Podczas pandemii jedna trzecia polskich telewidzów kupiła nowy telewizor. Najczęściej wymieniane powody takiej decyzji to awaria starego urządzenia oraz chęć posiadania nowszego i lepszego modelu.

Czym się kierujemy przy zakupie telewizora? Kwestie eko coraz istotniejsze

Cena, rozmiar i wysoka rozdzielczość ekranu, jakość dźwięku oraz możliwości techniczne – to najważniejsze cechy telewizorów, na które zwracają uwagę Polacy, wybierając nowe urządzenie. Na te elementy wskazało ponad 90% respondentów. Przed podjęciem decyzji o zakupie nowego telewizora informacji najczęściej szukamy w porównywarkach internetowych (55,2% wskazań), czytając opinie użytkowników (53,4%). Pytamy też o radę sprzedawców w sklepach i salonach (43,5%), zasięgamy opinii znajomych i rodziny (38,7%).

Coraz ważniejsze są kwestie związane ze środowiskiem naturalnym. Chętniej wybieramy telewizory zużywające mniej energii, z wyższą, „zieloną” etykietą energetyczną. Połowa respondentów jest skłonna zapłacić więcej za telewizor, który jest bardziej przyjazny dla środowiska. Dla 70 proc. ważne jest, aby do produkcji telewizora wykorzystane zostały materiały z recyklingu.

Telewizory z nami zostaną

Dla ponad 60% respondentów telewizor jest ważnym elementem wyposażenia salonu. Co więcej – ponad połowa Polaków uważa telewizor i telewizję za istotną, wręcz niezbędną część ich życia. Ponad trzy czwarte polskich telewidzów spodziewa się, że za pięć lat nadal będzie mieć telewizor w swoim salonie. Prawie połowa, że będzie to odbiornik większy niż obecnie. Ponad jedna trzecia spodziewa się, że za pięć lat telewizor będzie używany wyłącznie do oglądania tradycyjnej telewizji.

O badaniu
Badanie zostało przeprowadzone przez PanelWizard Direct na reprezentatywnej grupie 1027 osób w wieku od 18. do 75. roku życia. Termin realizacji badania: 1–15 marca 2022 r.

  • 1
Polacy kochają telewizję – pokazuje badanie

Polacy kochają telewizję – pokazuje badanie

10 maja 2022

9 maja 2022