Polacy coraz więcej wydają na wakacje – Barometr Providenta
  • 0
  • 1
19.06.2019

Polacy coraz więcej wydają na wakacje – Barometr Providenta

Na letni wypoczynek Polacy wydadzą w tym roku średnio niemal 3400 zł – wynika z najnowszego badania Providenta. To prawie o 670 zł więcej niż w ubiegłym roku. Większość badanych zamierza sfinansować wakacyjny wyjazd z oszczędności.

Wraz z końcem roku szkolnego na dobre rusza sezon urlopowy. 41 proc. badanych przez firmę Provident zaplanowało już letni wypoczynek. 38 proc. Polaków miesiąc przed rozpoczęciem wakacji wiedziało, że tegoroczny urlop spędzi w domu. Takie wyniki przyniósł Barometr Providenta przeprowadzony na początku czerwca

Letnie wyjazdy są najmniej popularne wśród seniorów. Aż 69 proc. z nich przyznało, że nie planują żadnych podróży. Choć urlopy kojarzą się nam z czasem spędzanym z rodziną, osoby niemające dzieci dużo częściej wyjeżdżają podczas wakacji. Tegoroczne lato spędzi w domu zaledwie 29 proc. bezdzietnych. Wśród osób, które mają dzieci, ten odsetek wynosi natomiast 41 proc.

Ponad połowa osób, które nie planują żadnego wyjazdu, jako powód podaje brak pieniędzy. Ten czynnik jest zdecydowane najważniejszy dla osób w wieku 40–59 lat. Aż 62 proc. osób z tej grupy wiekowej stwierdziło, że to brak funduszy jest dla nich największą przeszkodą – mówi Karolina Łuczak, kierownik biura prasowego i komunikacji zewnętrznej w Provident Polska.

Natomiast młodzi częściej niż inne grupy wiekowe wskazują, że nie wyjadą z powodu braku urlopu. Zadeklarował tak co trzeci badany z najmłodszej grupy wiekowej. Dla wielu studentów letnie miesiące to czas zdobywania pierwszych zawodowych doświadczeń. Młodzi chętnie korzystają z praktyk i staży. Także dorabiają, wykonując prace sezonowe – dodaje Karolina Łuczak.

Wakacje finansujemy z oszczędności
Wakacyjne wydatki są obciążeniem dla domowego budżetu. Średnio Polacy zamierzają przeznaczyć na letni wypoczynek około 3396 zł. To niemal o 670 zł więcej niż rok wcześniej. Najwięcej, bo ponad 4000 zł, wydadzą na wyjazd osoby w wieku 40–59 lat. Najmniejszym budżetem dysponują młodzi w wieku 15–24 lat. Na wakacyjne podróże zamierzają przeznaczyć średnio 2050 zł. 34 proc. badanych z najmłodszej grupy wiekowej nie zamierza przekroczyć sumy 1000 zł.

Większość Polaków finansuje swoje urlopy z oszczędności. Najczęściej są to środki zbierane przez okres krótszy niż pół roku. Co trzeci Polak jest w stanie pokryć wydatki na ten cel z bieżących dochodów. Tylko 5 proc. myśli o wzięciu pożyczki lub skorzystaniu z karty kredytowej – podkreśla Karolina Łuczak. – Jak pokazują wyniki badania, budżety na letnie podróże planujemy w sposób odpowiedzialny, a o wakacjach myślimy z dużym wyprzedzeniem – dodaje.

Jak urlop, to nad morzem
Wciąż najpopularniejszym kierunkiem letnich wojaży pozostaje polskie morze. Nad Bałtykiem wakacje zamierza spędzić 37 proc. respondentów. Niewiele mniejszy odsetek, bo 32 proc., wyjedzie za granicę. Polskie góry odwiedzi zaledwie 15 proc. badanych.

Ulubionym środkiem transportu Polaków jest samochód. Aż 61 proc. badanych zadeklarowało, że na wypoczynek pojedzie autem. Z komunikacji zbiorowej, tj. pociągów, samolotów i busów skorzysta 36 proc. Samochód jest najmniej popularny wśród najmłodszych i najstarszych respondentów. W obu tych grupach będzie nim podróżować zaledwie połowa badanych.

  • 1

19 czerwca 2019

18 czerwca 2019

  • 0
  • 5
  • 0
  • 0
  • 0
18.06.2019

Wartość emocjonalna sponsoringu sportu i kultury rośnie – badanie ARC

W ciągu ostatnich dziesięciu lat wzrósł odsetek Polaków, którzy twierdzą, że sponsoring pozytywnie wpływa na rozwój polskiego sportu. Wyższy niż 10 lat temu jest także odsetek respondentów twierdzących, że lepiej oceniają firmy zaangażowane w sponsoring. Obecnie najbardziej rozpoznawalnymi sponsorami są PKN Orlen, Adidas, Coca-Cola, Nike, Lotos, Orange i PZU – wynika z badań ARC Rynek i Opinia.