Polacy chcą mieć kontrolę nad technologią – badanie ING
  • 0
  • 3
12.09.2023

Polacy chcą mieć kontrolę nad technologią – badanie ING

Polacy są otwarci na automatyzację i wyręczanie ich przez technologię w wielu obszarach życia. Pod warunkiem jednak, że mają nad nią poczucie kontroli. Badanie opinii na zlecenie ING Banku Śląskiego przeprowadziła agencja Minds & Roses.

Jeśli chodzi o zaufanie do dostawców rozwiązań ułatwiających codzienność, banki wypadają najlepiej. Na przeciwnym biegunie znajdują się firmy wykorzystujące sztuczną inteligencję.

Badanie wykonano na dorosłych Polakach, internautach korzystających z usług banków. Celem było sprawdzenie stosunku do rozwiązań, które w czymś wyręczają lub sugerują działanie. Przy okazji bank zbadał też:

  • ogólne nastawienie do technologii,
  • skojarzenia i obawy, jakie ona wywołuje.

Wyniki potwierdzają, że Polacy zasadniczo są otwarci na nowoczesne technologie

Pytani o emocje, jakie odczuwają, myśląc o technologii, zdecydowanie częściej wskazywali te pozytywne. Są to przede wszystkim:

  • zainteresowanie (85 proc.),
  • ciekawość (84 proc.),
  • pozytywne zaskoczenie (70 proc.).

Najrzadziej wskazywana emocja – zachwyt (50 proc.) – była i tak powszechniejsza niż najczęstsza emocja negatywna – podejrzliwość (37 proc.). Obojętność wobec technologii odczuwa jedynie 23 proc. z nas.

Lubimy technologie za to, że:

  • oferują oszczędność czasu (64 proc.),
  • można z nich korzystać o każdej porze dnia (53 proc.),
  • ułatwiają wykonywanie różnych czynności (44 proc.).

Tylko 6 proc. badanych nie widzi w nowych rozwiązaniach żadnych korzyści.

Pozytywne emocje nie oznaczają, że Polacy nie mają obaw dotyczących technologii i ich rozwoju

Najpowszechniejsze są te dotyczące obszaru danych osobowych:

  • konsekwencji ich wycieku do Internetu,
  • braku kontroli nad tym, w jaki sposób są gromadzone i kto ma do nich dostęp.

89 proc. Polaków twierdzi, że stara się udzielać tylko niezbędnych zgód danych osobowych.

Banki, obok placówek medycznych i lekarzy, cieszą się największym zaufaniem badanych, jeśli chodzi o bezpieczeństwo danych. To zapewne ten fakt sprawia, że to również banki należą do instytucji, z którymi Polacy są gotowi dzielić się danymi, jeśli ułatwi to i usprawni korzystanie z usług. Na przeciwnym biegunie znalazły się takie podmioty, jak media społecznościowe, sklepy oraz firmy wykorzystujące sztuczną inteligencję.

Badanie wskazało również na potencjalne zainteresowanie Polaków tzw. super aplikacjami, które pozwalają załatwiać wiele spraw. Ze stwierdzeniem „Chciał(a)bym, żeby jedna aplikacja mogła odpowiadać za jak najwięcej rzeczy – męczy mnie korzystanie z wielu aplikacji” zgodziła się ponad połowa badanych.

Jeśli chodzi o automatyzację – widać wyraźnie, że badani chcą zachować kontrolę i nie chcą rezygnować z podejmowania decyzji

Aż 72 proc. badanych zadeklarowało, że lubi, gdy technologia daje im wybór. Kolejne 71 proc. deklaruje wręcz, że to ona daje im większe poczucie kontroli.

Dokładnie połowa zadeklarowała, że algorytm podpowiadający rozwiązania to bardzo dobre rozwiązanie. Idea pełnej automatyzacji nie cieszy się jednak popularnością. Tylko 32 proc. uważa, że sztuczna inteligencja powinna być wykorzystywana przez banki. Jednocześnie 68 proc. uważa, że użycie sztucznej inteligencji w sprawach finansowych powinien uzupełniać człowiek.

O badaniu

Badanie zostało przeprowadzone przez agencję Minds & Roses na zlecenie ING Banku Śląskiego między 21 a 25 sierpnia 2023 r. metodą CAWI. Wzięła w nim udział reprezentatywna grupa 1000 osób w wieku 18–65 lat, korzystających z internetu oraz usług banków.

  • 3
Polacy chcą mieć kontrolę nad technologią – badanie ING

Polacy chcą mieć kontrolę nad technologią – badanie ING

Polacy chcą mieć kontrolę nad technologią – badanie ING
Polacy chcą mieć kontrolę nad technologią – badanie ING

12 września 2023