Polacy boją się o dochody i ograniczają wydatki – pokazuje badanie ARC Rynek i Opinia
  • 0
  • 1
17.06.2020

Polacy boją się o dochody i ograniczają wydatki – pokazuje badanie ARC Rynek i Opinia

75% Polaków przyznaje, że ograniczyło ostatnio wydatki na zakupy pozaspożywcze. Główną przyczyną jest obawa o dochody. Zdecydowanie rzadziej chodzimy do galerii handlowych. Jeżeli już, to w konkretnym celu i spędzamy tam mniej czasu. 81% z nas rezygnuje z wyjść do restauracji. Jednocześnie 47% częściej niż dotychczas wybiera zakupy online – wynika z sondażu ARC Rynek i Opinia.

Co trzeci Polak (32%) twierdzi, że bardzo ograniczył wydatki na artykuły pozaspożywcze, czyli np. na ubrania, wyposażenie wnętrz. 43% z nas trochę je ograniczyło. Główna przyczyna to fakt, że Polacy boją się o dochody (49%). Jednocześnie co trzeci badany (30%) uznał, że w trakcie pandemii uświadomił sobie, jak dużo rzeczy posiada i uznał, że nie są mu potrzebne kolejne. Co piąty badany (19%) deklaruje, że ogranicza wyjścia do galerii handlowych i dużych sklepów ze względu na ryzyko zakażenia.

Z czego rezygnujemy w pierwszej kolejności?

  • Z wyjść do restauracji (81%),
  • galerii handlowych i dużych sklepów (79%),
  • z długich pobytów w galeriach (76%),
  • z przypadkowych zakupów (72%).

Z kolei jedna trzecia badanych częściej niż przed pandemią zamawia jedzenie z dowozem (34%). Pokazuje to, że nie chcemy rezygnować z potraw przygotowywanych przez restauracje, ale wybieramy bezpieczniejszą opcję.

Jednocześnie duża część Polaków (47%) przyznaje, że częściej niż przed pandemią decyduje się na zakupy online. Nie dziwi najwyższy odsetek wśród osób młodych (56%). Warto jednak zauważyć spory wzrost w najstarszej badanej grupie wiekowej (45–65 lat). 43% przedstawicieli tej grupy deklaruje częstsze dokonywanie zakupów online.

Wyniki naszego badania pokazują, że Polacy są obecnie mniej skłonni wydawać pieniądze na produkty inne niż spożywcze. Pierwszy zasadniczy powód to obawa związana z niepewnością dochodów. Do tego dochodzi czynnik, który nie jest tak oczywisty, a mianowicie czas spędzony w domu spowodował przewartościowanie podejścia do kupowania. Wiele osób zaobserwowało, jak dużo rzeczy posiada i jak mało z nich w pełni wykorzystuje. Pojawiła się refleksja, że być może nie mają potrzeby gromadzenia większej ilości rzeczy.

Oczywiście, zgodnie z danymi rynkowymi, wzrosła sprzedaż elektroniki. Wydaje się to naturalne, gdyż nagle wielu Polaków musiało sobie lub swoim domownikom zorganizować miejsce pracy, zaopatrzyć się w laptopy, być może nośniki pamięci czy w skanery. Wyraźnie widać również tendencję do dokonywania zakupów online. Z pewnością wygoda i bezpieczeństwo tutaj wygrały i osoby, które dotychczas okazjonalnie dokonywały takich zakupów lub w ogóle nie dokonywały, częściej się na nie decydowały. Nie oznacza to, że w ogóle kupowały więcej niż dotychczas. Zmieniły jedynie miejsce dokonywania zakupów – komentuje dr nauk ekonomicznych Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.

O badaniu
Badanie zostało przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI na panelu ePanel.pl między 3 a 10 czerwca 2020 r. Próba N=1066, reprezentatywna ze względu na płeć, wiek, wykształcenie, region zamieszkania i wielkość miejscowości.

Polacy boją się o dochody

Polacy boją się o dochody

16 czerwca 2020