Polacy a uprawianie sportu – młodsi nie przepadają za rowerem, starsi wolą go od biegania. Wyniki badania ARC Rynek i Opinia
  • 0
  • 6
10.06.2019

Polacy a uprawianie sportu – młodsi nie przepadają za rowerem, starsi wolą go od biegania. Wyniki badania ARC Rynek i Opinia

Jazda na rowerze to najchętniej uprawiany przez Polaków sport. Na drugim miejscu plasuje się bieganie. Wyraźnie jednak widać różnice międzypokoleniowe. Nie w każdej grupie wiekowej jazda na rowerze jest w top 5 i nie każda grupa równie intensywnie biega. Kto i jak uprawia sport? – sprawdziła to firma ARC Rynek i Opinia.

Rowerzyści na stałe wpisali się w polski krajobraz. Można odnieść wrażenie, że na rowerze jeżdżą wszyscy. Okazuje się jednak, że jest grupa wiekowa, w której ten sport jest wyraźnie mniej lubiany niż w pozostałych. To osoby najmłodsze, w przedziale wiekowym 18–24 lata, które jazdę na rowerze jako uprawianą dyscyplinę wskazują dopiero na 6. miejscu.

Zupełnie odwrotnie jest w grupie 45+. Największy odsetek rowerzystów jest natomiast wśród osób z przedziału wiekowego 35–44 lata (54%). Jazda na rowerze to zdecydowanie ulubiona dyscyplina osób powyżej 35. i 45. roku życia oraz wśród kobiet, które dwukrotnie częściej wybierają rower niż bieganie.

Ludzie młodzi najczęściej deklarowali uprawianie sportu w ciągu ostatnich trzech miesięcy. Z kolei to w starszych grupach wiekowych sport uprawiany jest z większą regularnością. Niezależnie od pokolenia osoby uprawiające sport robią to najczęściej kilka razy w tygodniu.


Źródło: Sponsoring monitor 2019, kwiecień 2019 r.

Najmłodsze pokolenie (18–24 lata)
Bieganie, siłownia/crossfit i pływanie to najczęściej wybierane przez młodych dyscypliny sportowe. Skąd może wynikać fakt, że rzadziej wskazują oni rower?

Zdaniem badaczy mogą go w większym stopniu traktować jako sposób przemieszczania się niż dyscyplinę sportową. Może o tym świadczyć popularność rowerów miejskich – zwłaszcza w dużych miastach – właśnie wśród młodych osób.


Źródło: Sponsoring monitor 2019, kwiecień 2019 r.

25–34 lata
W tej grupie nie ma zdecydowanego lidera wśród dyscyplin. Jazda na rowerze, bieganie i siłownia mają w zasadzie porównywalny odsetek zwolenników.


Źródło: Sponsoring monitor 2019, kwiecień 2019 r.

Pokolenie 40-latków (35–44 lata)
W grupie osób zbliżających się do czterdziestki lub tuż po niej wyraźnie widać, że jazda na rowerze wysuwa się na pierwszą pozycję. Bieganie również jest popularne, jednak znacznie mniej. Pozostałe dyscypliny są kilkakrotnie rzadziej wybierane niż rower.


Źródło: Sponsoring monitor 2019, kwiecień 2019 r.

Osoby 45+ (45–64 lata)
Jazda na rowerze to zdecydowanie ich żywioł. W tej grupie w zestawieniu pojawiają się dyscypliny, których nie ma w młodszych grupach: spacery, wędrówki, nordic walking. W wyborach sportowych widać zdecydowanie dbałość o kondycję stawów, gdyż najczęściej wybierane przez tę grupę dyscypliny ich nie obciążają.


Źródło: Sponsoring monitor 2019, kwiecień 2019 r.

Zgodnie z naszymi badaniami w ciągu ostatnich dziesięciu lat trzykrotnie wzrósł odsetek Polaków, którzy uprawiają sport. W 2009 r. tylko 24% Polaków twierdziło, że uprawia sport. W najnowszym badaniu – aż 74%. W tym czasie istotnie zmieniło się podejście do wielu dyscyplin.

Dziesięć lat temu Polacy najchętniej grali w piłkę nożną (26%), co wskazywałoby na to, że uprawianie sportu było w większym stopniu domeną mężczyzn. Obecnie w zasadzie taki sam odsetek kobiet, jak i mężczyzn uprawia sport. Dyscyplinami, które najbardziej zyskały na popularności, są: jazda na rowerze (wzrost z 23% do 38%) oraz bieganie (wzrost z 12% do 30%).

Można śmiało powiedzieć, że obecnie panuje moda na sport. Niezależnie od wieku duża grupa osób chce być aktywna fizycznie, gdyż wie, że jest to z korzyścią dla ich samopoczucia – komentuje Agnieszka Doktorska, badaczka z ARC Rynek i Opinia.

O badaniu
Sponsoring Monitor to badanie na temat sponsoringu w sporcie i kulturze w Polsce. Realizowane jest przez ARC Rynek i Opinia od kilkunastu lat. Pozwala na obserwowanie trendów w powyższych obszarach.

W 2019 r. zastosowano miks metod ilościowych – wywiadów telefonicznych (CATI) oraz internetowych (CAWI) z wykorzystaniem ogólnopolskiego panelu ARC Rynek i Opinia (ePanel.pl).

Najnowszy raport za okres styczeń – marzec 2019 powstał na bazie badania CATI (N=502, ogólnopolska próba reprezentatywna ze względu na płeć, wiek, poziom wykształcenia oraz wielkość miejsca zamieszkania) oraz badania CAWI (N=874, reprezentatywna próba internautów).

10 czerwca 2019

7 czerwca 2019