Pokolenie Z przyszłością e-sportu – badanie ESL Polska
  • 0
  • 6
12.08.2022

Pokolenie Z przyszłością e-sportu – badanie ESL Polska

Podczas polskiej transmisji Intel Extreme Masters Katowice 2022 ESL przeprowadził ankietę. Młodzi widzowie, głównie z pokolenia Z, wykazali duże zainteresowanie turniejami e-sportowymi.

Badanie ESL Polska pokazało, że młody widz jest w stanie poświęcić znacznie dłuższy czas na konsumpcję treści w sferze, która:

  • jest punktem jego pasji i zainteresowania;
  • wiąże się z wartościowymi treściami.

Pokolenie Z przyszłością e-sportu – badanie ESL Polska

Średni czas oglądania transmisji na indywidualnego użytkownika wynosił 62 minuty

Może się to wydać zaskakujące, biorąc pod uwagę, że aż 83% widowni polskiej transmisji stanowiły osoby poniżej 26. roku życia. Sześćdziesiąt dwie minuty to wynik porównywalny z czasem trwania widowisk sportu tradycyjnego. Jest on o 22 minuty dłuższy od średniego czasu sesji przeciętnego użytkownika w serwisie YouTube. Należy przy tym wziąć pod uwagę, że 40 minut dotyczy całej platformy YouTube. Z kolei 62 minuty to czas spędzony na oglądaniu jednej określonej transmisji w serwisie Twitch.tv.

Pokolenie Z przyszłością e-sportu – badanie ESL Polska

Kim są odbiorcy livestreamu?

Poza analizą samych danych z transmisji została także przeprowadzona ankieta wśród widzów. Wzięły w niej udział 3164 osoby. Wyniki obrazują grupę odbiorczą livestreamu. Są to młodzi ludzie, głównie przedstawiciele pokolenia Z, którzy wykazują zainteresowanie e-sportem, z wyszczególnieniem turniejów Counter-Strike: Global Offensive.

Znacząca większość odbiorców transmisji (około 80%) regularnie śledzi transmisje e-sportowe. Mimo to prestiż turnieju przyciągnął także sporo osób, które na co dzień nie obserwują sceny CS:GO. IEM Katowice to turniej, w którym gra toczy się o wysoką stawkę. Trudno się więc dziwić, że wśród internetowej widowni aż jedną piątą z 640 tys. widzów stanowiły osoby, które śledzą scenę e-sportową jedynie okazjonalnie. Jednocześnie widzowie powracają do transmisji organizowanych przez ESL. W tym aż 46% ankietowanych ogląda wydarzenia e-sportowe przynajmniej raz w tygodniu.

Nie powinno być zaskoczeniem, że znacząca większość widowni jest zainteresowana grami wideo

Co ciekawe jednak, laptopy i konsole do gier nie są dla fanów priorytetem. Największą popularnością spośród odpowiedzi na pytanie dotyczące planów zakupowych na ten rok cieszą się hardware i sprzęt do komputerów PC, taki jak monitory, myszki, klawiatury czy słuchawki. Aż 72% widzów deklaruje chęć zakupu przynajmniej jednego z wyżej wymienionych elementów. W przypadku preferencji modowych fani w pierwszej kolejności wybierają znane sportowe marki.

Pokolenie Z przyszłością e-sportu – badanie ESL Polska

Obecnie transmisje z wydarzenia nie są już jedynie relacją meczu z eksperckim komentarzem. Stanowią cały blok rozrywkowy, który utrzymuje uwagę publiczność przez cały czas trwania turnieju, nawet podczas przerw między rozgrywkami. Konkursy z nagrodami i panele z udziałem influencerów to zaledwie część atrakcji, jakie do zaoferowania miała tegoroczna polska transmisja IEM Katowice.

Dane dowodzą, że chociaż e-sport cieszył się dużym zainteresowaniem także podczas pandemii, wydarzenia z udziałem publiczności są o wiele bardziej atrakcyjne – także dla widzów transmisji internetowej. W szczytowym momencie transmisję turnieju IEM Katowice 2022 na kanale esl_csgo_pl oglądało aż 34 872 fanów. Niemalże 65% więcej niż podczas ubiegłorocznej edycji. Tendencja wzrostowa nie jest przypadkowa, ponieważ i średnia widzów wzrosła o przeszło 8%.

Pokolenie Z przyszłością e-sportu – badanie ESL Polska

Wydarzenia e-sportowe są oglądane także na telewizorach

W ankiecie 30% osób zaznaczyło, że do rozgrywek zasiadają przed dużym ekranem. To trend podobny do tego znanego ze sportu tradycyjnego, gdy wraz ze znajomymi i rodziną widzowie zasiadają do wspólnego oglądania w salonie, przy dużym odbiorniku. E-sport przestaje być dziedziną odbieraną wyłącznie z perspektywy komputera osobistego. Staje się integralną częścią domowego ekosystemu rozrywkowego.

 

  • 1
Badanie ESL Polska

Badanie ESL Polska

11 sierpnia 2022

  • 1
  • 2
  • 0
  • 0
  • 0
11.08.2022

Mery Spolsky i Kuba Karaś przypominają, że nie ma wymówek od stosowania prezerwatyw. Kampania marki Durex

„Bez wymówek” to najnowsza odsłona kampanii marki Durex (Reckitt). Jej celem jest dotarcie do młodych ludzi z pozytywnym przekazem na temat prezerwatyw i nakłonienie do zmiany zachowań seksualnych. Marka podjęła współpracę z artystami polskiej sceny muzycznej: Mery Spolsky i Kubą Karasiem. Motywem przewodnim kampanii jest stworzony przez ten duet utwór zatytułowany „Bez wymówek”.