Pokolenie Z i milenialsi najbardziej otwarci na innowacyjne finanse – badanie Mastercard New Payment Index 2022
  • 0
  • 1
23.09.2022

Pokolenie Z i milenialsi najbardziej otwarci na innowacyjne finanse – badanie Mastercard New Payment Index 2022

Polacy coraz częściej i chętniej korzystają z nowoczesnych form płatności. Znają i używają na co dzień takich rozwiązań jak karty wirtualne, płatności biometryczne, BNPL („Kup teraz płać później”) czy otwarta bankowość. Tak wynika z globalnego badania konsumenckiego Mastercard New Payments Index.

W badaniu uwzględnione zostały:

  • rozwiązania tradycyjne (gotówka, fizyczna karta w terminalu stykowym i zbliżeniowo);
  • najnowsze rozwiązania płatnicze (m.in. portfele mobilne, portfele cyfrowe do płatności w internecie, karty wirtualne, autentykacja biometryczna).

Polscy konsumenci coraz chętniej po nie sięgają głównie dlatego, że postrzegają je jako wygodne i bezpieczne. 88% Polaków skorzystało w ciągu ostatniego roku z co najmniej jednej cyfrowej metody płatności. Z kolei 50% respondentów korzystało częściej niż do tej pory przynajmniej z jednej z nich.

Kto najbardziej ceni innowacyjne finanse?

Widoczne są przy tym różnice pokoleniowe. Ku cyfrowym rozwiązaniom skłania się najczęściej pokolenie Z (72%) i milennialsi (55%). Wybiera je też połowa przedstawicieli Gen X i tylko 37% tzw. boomerów.

Wśród osób korzystających z innych niż smartfon urządzeń mobilnych umożliwiających płatność zbliżeniową (tzw. wearables) 47% twierdzi, że w ciągu ostatniego roku częściej niż dotychczas używało tej formy płatności. Podobnych odpowiedzi udzieliło 46% użytkowników portfeli mobilnych zainstalowanych na smartfonach.

W Polsce to głównie zetki i milenialsi korzystają z obu rozwiązań:

  • 77% przedstawicieli pokolenia Z;
  • 67% milenialsów;
  • 60% respondentów z Gen X;
  • 54% ankietowanych wśród baby boomers.

Z badania wynika, że dla ponad połowy (52%) polskich konsumentów to bezpieczeństwo jest najważniejsze przy podejmowaniu decyzji o wyborze metody płatności. Drugim w kolejności czynnikiem jest łatwość obsługi oraz wygoda (41%). 74% ankietowanych za najbezpieczniejszy środek płatności uznaje karty zbliżeniowe. 53% Polaków wskazuje portfel mobilny w smartfonie jako bezpieczną metodę transakcji.

Konsumenci dostrzegają również wygodę, jaką może oferować biometria. Około pięciu na dziesięciu Polaków zgadza się, że łatwiej jest płacić przy jej użyciu. Ponad połowa (54%) polskich ankietowanych twierdzi, że w ciągu ostatniego roku częściej niż dotychczas korzystało z technologii biometrycznych podczas zakupów. To najwięcej w skali wszystkich badanych krajów w Europie.

Biometria uznawana jest za wygodniejszą i bezpieczniejszą metodę autentykacji niż tradycyjne rozwiązania

Ponad połowa Polaków (58%) uważa, że biometria jest bezpieczniejsza niż uwierzytelnianie dwuetapowe (tj. potwierdzanie dostępu za pomocą SMS-a lub e-maila), a także kody PIN i inne metody autentykacji. Jednocześnie prawie ¾ ankietowanych Polaków (67%) zgadza się, że korzystanie z biometrii jest łatwiejsze niż konieczność zapamiętywania kodów PIN i haseł.

Polacy mają pewne obawy co do tego, kto ma dostęp do ich danych biometrycznych, zwłaszcza przedstawiciele starszych pokoleń (60% Gen Z, 69% milenialsi vs. 73% Gen X, 74% boomers). Mimo to są otwarci na korzystanie z nich. Około trzech na dziesięciu respondentów dokonało przynajmniej jednego zakupu z pomocą biometrii w ciągu ostatniego roku. Najpopularniejszą formą wykorzystania tej technologii jest odcisk palca (62%) oraz rozpoznawanie twarzy (49%).

O badaniu

Globalne badanie konsumenckie New Payments Index przeprowadzone przez Mastercard pokazuje zmieniające się nastawienie konsumentów do nowoczesnych form płatności i bada ich preferencje w tym zakresie. W badaniu przeprowadzono wywiady online wśród 35 040 dorosłych osób na świecie. Obejmowały one reprezentatywne dla kraju próby z rynków:

  • Austria (n=1.004),
  • Belgia (n=1.002),
  • Francja (n=1.000),
  • Niemcy (n=1.009),
  • Włochy (n=1.000),
  • Holandia (n=1.000),
  • Polska (n=1.001),
  • Portugalia (n=500),
  • Hiszpania (n=1.002),
  • Szwecja (n=1.004),
  • Szwajcaria (n=1.000),
  • Wielka Brytania (n=1.000).

Badanie przeprowadzono przez The Harris Poll i Mastercard Foresights, Insights and Analytics między 21 marca a 21 kwietnia 2022 r.

  • 1
Pokolenie Z i milenialsi najbardziej otwarci na innowacyjne finanse

Pokolenie Z i milenialsi najbardziej otwarci na innowacyjne finanse

23 września 2022