Płyn do naczyń o zapachu piwa i odkurzacz jak bolid Formuły 1. Kampania Centrum Praw Kobiet „Równość zaczyna się w domu”
  • 0
  • 5
27.05.2020

Płyn do naczyń o zapachu piwa i odkurzacz jak bolid Formuły 1. Kampania Centrum Praw Kobiet „Równość zaczyna się w domu”

26 maja obchodziliśmy Dzień Matki. W tym dniu Centrum Praw Kobiet przypomniało, że to właśnie na kobietach i matkach spoczywa największy ciężar dbania o dom. Praca na rzecz domu to także praca, choć często nie jest tak postrzegana. Szacuje się, że kobieta poświęca średnio 160 godzin miesięcznie na „drugi etat” podczas wykonywania zajęć domowych.

W Dzień Matki tradycyjnie obdarowujemy nasze mamy upominkami. Czasami towarzyszy temu również „zwolnienie” ich z wykonywania domowych obowiązków, aby odpoczęły w swoje święto. To miły gest, ale utrwala przekonanie, że prace domowe to domena kobiety, a inni domownicy tylko jej pomagają. Ideą kampanii „Równość zaczyna się w domu” jest zwrócenie uwagi na konieczność sprawiedliwego dzielenia się obowiązkami.

Kampania to nieco groteskowa i w oczywisty sposób przerysowana odsłona reklam kierowanych do mężczyzn. Rdzeniem kreacji są fikcyjne środki czystości. Pełnią one funkcję produktów przeznaczonych dla panów, którzy – jak dowodzą statystyki – prawie nigdy nie zajmują się domem w pojedynkę, bez pomocy kobiet. Te zaś w większości biorą wszystkie obowiązki na swoje barki.

Odkurzacz bolid prosto z Formuły 1, żrący, okrutnie męski płyn do mycia szyb z wyciągiem z meksykańskiego kaktusa czy ważący 55 kg mop chromowo-molibdenowy do łączenia sprzątania z treningiem – oto kreacje, które absurdalnością mają zwrócić uwagę na temat nierównego podziału obowiązków domowych.

Żyjemy w społeczeństwie tradycyjnym, w którym sfera publiczna jest przede wszystkim domeną mężczyzn, a wszystko, co się wiąże z prowadzeniem domu i opieką nad dziećmi, wciąż spoczywa na barkach kobiet. Pomimo kilkudziesięciu lat życia w systemie, który na sztandarach miał równouprawnienie płci, tradycyjny model ról społecznych kobiet i mężczyzn w sferze domowej wciąż opiera się przemianom w szeroko rozumianej kulturze demokratycznej.

Model tradycyjny kruszeje, co wiąże się z rosnącą świadomością kobiet i ich awansem w innych sferach życia. Wciąż jednak nierówny podział obowiązków domowych ogranicza wielu kobietom możliwości rozwoju zawodowego i udziału w życiu społeczno-politycznym. Przez tę kampanię chcemy zachęcić kobiety do większej asertywności w budowaniu partnerskich relacji z mężczyznami i do stawiania im większych wymagań w zakresie obowiązków domowych. Przede wszystkim jednak chcemy zaapelować do samych mężczyzn, aby w równym stopniu przyjęli odpowiedzialność za dom i byli prawdziwymi partnerami, a nie tylko pomocnikami swoich matek, żon i partnerek. Równość w domu to kwestia elementarnej sprawiedliwości społecznej, ale też inwestycja w lepszy świat dla kobiet i mężczyzn – mówi Urszula Nowakowska, prezeska Fundacji Centrum Praw Kobiet.

Kampania posiłkuje się statystykami CBOS-u, które nie napawają optymizmem. Pranie w domach wykonuje jedynie 2% mężczyzn, samodzielne sprzątanie – 4%. Jednym z ważniejszych założeń kampanii jest podkreślanie i uświadamianie, że równość i sprawiedliwy podział obowiązków w domu to warunek sine qua non rzeczywistej równości i podstawa demokracji.

Kobiety nie powinny być obarczane wszystkimi obowiązkami – wszak mieszkają z synami, mężami, partnerami, chłopakami. Równość jest tam, gdzie sprawiedliwy podział, stąd pomysł na aktywizację mężczyzn i namawianie ich do partycypowania w obowiązkach. Kampanii przyświeca myśl, że równość zaczyna się w domu, właśnie od spraw przyziemnych.

Realizacja kampanii: Centrum Praw Kobiet, Dziadek do orzechów, NoLabel.

Twórcy:

  • Copywriter: Albert Stęclik, Magdalena Litman
  • Dyrektor kreatywny: Tomasz Gębala
  • Art director: Roksana Wantulok, Katarzyna Skoczylas
  • Planner: Albert Stęclik
  • Social media manager: Monika Klimkiewicz
  • Klient: Urszula Nowakowska, Monika Młynarska
  • Dom produkcyjny: Film Fiction
  • Dom postprodukcyjny: No Label

Kampanię patronatem honorowym objął Rzecznik Praw Obywatelskich. „Matronatem” objęli ją: Prezydent m. st. Warszawy, Prezydent Miasta Łodzi, Prezydent Miasta Wrocławia, Rada ds. Równego Traktowania – Kraków, Rada Kobiet przy Prezydencie Warszawy, Instytut Spraw Obywatelskich, Obserwatorium Równości Płci.

  • 5
„Równość zaczyna się w domu” – kampania Centrum Praw Kobiet

„Równość zaczyna się w domu” – kampania Centrum Praw Kobiet

„Równość zaczyna się w domu” – kampania Centrum Praw Kobiet
„Równość zaczyna się w domu” – kampania Centrum Praw Kobiet
„Równość zaczyna się w domu” – kampania Centrum Praw Kobiet
„Równość zaczyna się w domu” – kampania Centrum Praw Kobiet

Tomasz

1 miesiąc temu

Jak dla mnie takie kampanie uderzają w normalnych facetów. Ja zawsze z żoną dzielę się obowiązkami, jedynie roombę sobie kupiliśmy do pomocy, bo żadne z nas nie lubi odkurzać. Nie rozumiem kobiet, które godzą się na bycie służącą a potem narzekają, że chcą innego życia.

27 maja 2020

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 1
27.05.2020

Po Covid-19 czeka nas wirus oczekiwania. Badanie IQS

60% Polaków boi się znacznego pogorszenia sytuacji materialnej. 80% twierdzi, że już wprowadziło ograniczenie wydatków, a 71% deklaruje wdrożenie na stałe ścisłego reżimu w kontroli domowych budżetów. Obecny kryzys dotknął przede wszystkim mieszkańców dużych miast i to w ich postawach i zachowaniach należy się spodziewać najbardziej radykalnych zmian. 67% Polaków zastygło w biernym oczekiwaniu na to, co się wydarzy i powstrzymuje się od jakichkolwiek działań czy przewidywań – taka wizja polskiego społeczeństwa rysuje się w raporcie IQS „W drodze do jutra”.

26 maja 2020

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 1
26.05.2020

Agencje kreatywne raczej pesymistyczne w prognozach na 2020 r. – badanie „Wpływ koronawirusa na rynek agencji” Ad World Masters

57% agencji spodziewa się, że ich roczny dochód będzie niższy niż w 2019 r., ale prawie tyle samo (53%) zakłada, że ​​zdołają wrócić na stare tory po kilku miesiącach. Ponad 40% sądzi, że ​​w 2020 r. wiele agencji zbankrutuje, głównie te większe, podczas gdy mniejsze skorzystają na obecnej sytuacji. Międzynarodowa platforma Ad World Masters przedstawiła raport na temat wpływu koronawirusa na agencje kreatywne na podstawie badania przeprowadzonego w pierwszej połowie maja.

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 1
26.05.2020

#Switch w komunikacji – konferencja online o przyszłości marketingu i PR po pandemii

W trakcie pandemii z dnia na dzień pojawiły się nowe narzędzia, strategie i komunikaty. Jaki obraz wyłania się z tych zmian? Czego nauczył nas czas pandemii? Jak będzie wyglądał świat mediów w najbliższych latach? 4 czerwca eksperci ds. komunikacji, marketerzy i dziennikarze poszukają odpowiedzi na te pytania podczas konferencji online #Switch w komunikacji, organizowanej przez agencję D*fusion Communication.