„Plany na świąteczne zakupy” – badanie GfK
  • 0
  • 6
11.12.2015

„Plany na świąteczne zakupy” – badanie GfK

74,6% respondentów deklaruje, że zwykle zaczyna zakupy świąteczne w grudniu lub tuż przed Bożym Narodzeniem. W 2015 r. jednak 43,3% osób zaczęło kupować prezenty w listopadzie lub nawet wcześniej – wynika z badania GfK przygotowanego na zlecenie firmy PayPal.

Większość z nas chce kupić prezenty dla mężów, żon lub partnerów – wskazało ich 72,1% Polaków. 59,1% respondentów planuje zakup upominków dla rodziców, 55% dla dzieci. 1/4 respondentów (24,8%) kupi świąteczny prezent dla siebie, a 17,6% dla swoich zwierzaków, np. kota lub psa.

75,7% badanych nie planuje przygotowania żadnej listy zakupów i wybierze prezenty pod wpływem impulsu. Może to być jeden z powodów, dla których prawie 1/3 (32%) Polaków spędza cały dzień lub nawet dwa, robiąc zakupy przed Bożym Narodzeniem.

W tym roku Polacy nie mają zamiaru wydać zbyt dużo pieniędzy na świąteczne upominki. 61,9% badanych deklaruje, że ich planowane wydatki znajdują się na relatywnie niskim poziomie.

Jakie są wymarzone prezenty naszych najbliższych?
Zgodnie z badaniem jest to przede wszystkim elektronika użytkowa, zwłaszcza dla mężczyzn (35,8%). W wypadku kobiet wynik ten jest jednak zdecydowanie niższy – 16,9%. O czym więc marzą kobiety? Na pierwszym miejscu znajdują się ubrania, obuwie i akcesoria (24,3%). Jednocześnie zaledwie 10% mężczyzn cieszyłoby się z takiego prezentu.

Jeżeli chodzi o najbardziej niechciane prezenty, wśród Polaków planuje zgoda: 23,5% badanych najmniej cieszyłoby się z otrzymania produktów spożywczych lub napojów. Produkty robione ręcznie i dekoracje nie zadowoliłyby mężczyzn (26,4%).

Zakupy online = święty spokój?
Na pytanie o kupowanie prezentów świątecznych przez Internet 81,6% ankietowanych odpowiedziało twierdząco. 74,6% używa do takich zakupów urządzeń mobilnych. 9% Polaków nigdy nie kupiło prezentu bożonarodzeniowego online. W grupie osób, które planują duże wydatki na prezenty świąteczne, wynik ten wynosi 2%.

Kupując podarunki online, zazwyczaj wybieramy elektronikę i artykuły gospodarstwa domowego (57,2%). Inne popularne kategorie to m.in. zabawki (56,3%) i produkty cyfrowe, np. e-booki, muzyka, filmy, gry – zarówno pobrane, jak i subskrybowane (56,8%).

Trend popularności dóbr cyfrowych widoczny jest także w pozostałych danych. Wskazują one, że 36% Polaków otrzymało już kiedyś taki prezent, a 32,8% zarówno kupiło, jak i dostało upominek, który należy do tej kategorii.

Kupując świąteczne prezenty przez Internet, Polacy najczęściej płacą przelewem (63,8%) lub za pośrednictwem e-portfela (42,8%). 3,7% ankietowanych konsumentów nie czuje się bezpiecznie w kwestii płatności internetowych, a 33,3% Polaków obawia się, że otrzyma produkt niskiej jakości lub taki, który znacząco różni się od tego, który zamówili.


O badaniu

„Plany na świąteczne zakupy” to badanie przeprowadzone przez GfK na zlecenie PayPal w Czechach, Polsce, Rosji, Turcji i na Węgrzech. Zostało przeprowadzone metodą wywiadów kwestionariuszowych online (CAWI) wśród 5 tys. internautów w wieku 18+. Struktura próby została zbalansowana pod kątem struktury Polaków, Czechów, Węgrów, Rosjan i Turków pod względem płci i wieku.

Zobacz też:

  • 6

10 grudnia 2015

Reklama
  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
10.12.2015

PRCH: Grudzień kluczowym miesiącem dla handlu. Biżuteria i zabawki najczęściej wybierane przez Polaków

W grudniu centra handlowe odwiedzane są prawie o 20% częściej niż w innych miesiącach – wynika z danych Polskiej Rady Centrów Handlowych. W tym newralgicznym dla branży handlowej okresie największym zainteresowaniem klientów cieszą się sklepy oferujące biżuterię, zegarki, akcesoria i zabawki oraz książki. Te branże notują wówczas ponad dwukrotny wzrost wartości koszyka zakupowego.

Reklama