Pierwszy w Polsce bar w windzie - eksperyment społeczny marki Tyskie
  • 1
  • 2
6.02.2019

Pierwszy w Polsce bar w windzie – eksperyment społeczny marki Tyskie

Przełam niezręczną ciszę i przejdź z sąsiadem na TY! Eksperyment przeprowadzony w bloku na warszawskich Bielanach pokazuje, że to łatwiejsze, niż mogłoby się wydawać. Marka Tyskie udowadnia w nim, że nawet w tak zwykłym miejscu jak winda można zapoczątkować nowe znajomości. Akcja to część kampanii „Przejdźmy na Ty”, która zachęca do otwartości, poznawania się i dbania o bliskie relacje.

Mijanie się bez słowa w drzwiach klatki schodowej, niezręczna cisza w windzie – to współczesna sąsiedzka rzeczywistość. Polacy coraz rzadziej utrzymują sąsiedzkie relacje, które jeszcze kilkanaście lat temu stanowiły ważny element każdej lokalnej społeczności.

Według badań CBOS-u ponad 65% Polaków utrzymuje dystans w relacjach z sąsiadami i nie ma z nimi bliskich kontaktów. Jest to wynik wielu czynników, w tym pędu nowoczesnego stylu życia czy zwykłej nieśmiałości. Tyskie zauważyło tę tendencję i postanowiło pokazać Polakom, że warto przechodzić na ty.

Winda to naturalne miejsce spotkań sąsiadów. Dlatego to właśnie ona stała się centrum wydarzeń. Winda typowego bloku na jeden dzień zamieniła się w bar. Celem było sprawdzenie, czy wpłynie to na typowe zachowania społeczne. Eksperyment pokazał, że pomimo różnych osobowości uczestnicy potrafili znaleźć ze sobą wspólny język i z łatwością nawiązywali kontakt.

Wystarczyło stworzyć im ku temu sprzyjające warunki i uświadomić, że na ty można przejść w każdej sytuacji. Niektórzy po raz pierwszy powiedzieli sobie w windzie coś więcej niż zwykłe dzień dobry. Inni znaleźli szereg tematów, które zmieniły niezręczną ciszę w krótkie rozmowy, niejednokrotnie kontynuowane jeszcze po wyjściu z windy.

Relacje sąsiedzkie to temat tabu w zabieganej Polsce. Wynika to z ogólnego zaufania społecznego, z którym jest u nas ostatnio krucho. Fakty są takie, że połowa z nas nie zna swoich najbliższych sąsiadów z imienia. A przecież kiedyś było z tym lepiej. Tak zrodził się pomysł na bar w windzie i nasz eksperyment.

Jego efekt bardzo pozytywnie nas zaskoczył, bo pokazał, że poznawanie innych przychodzi nam naprawdę łatwo i nie wymaga większego wysiłku. Liczymy, że tym eksperymentem zainspirujemy i zachęcimy do większej otwartości sąsiedzkiej, a może nawet… przejścia na ty przy Tyskim – mówi Tycjan Lewandowski, dyrektor marki Tyskie.

Wideo na Facebooku ma już niemal 2 mln wyświetleń, zbiera też pochwały w komentarzach fanów marki i ekspertów branżowych. Jest przykładem na to, że nadal można przeprowadzić dobrą akcję spod znaku stunt advertisingu.

We wrześniu 2018 r. Tyskie zainaugurowało start nowej platformy komunikacji, pod hasłem „Przejdźmy na ty”. W jej ramach realizuje działania, których celem jest zachęcanie do otwierania się na innych i wspieranie relacji międzyludzkich.

W komunikacji stawia na autentyczność, otwartość i entuzjazm, dzięki którym możliwa jest rozmowa niezależnie od wieku, statusu społecznego czy zainteresowań. Tym samym odwołuje się do socjalizującego aspektu picia piwa i sytuacji, w których potrafi ono łączyć ludzi.

Działania związane z kampanią prowadzą:

  • agencja Gong (kreacja i koncepcja eksperymentu oraz działania digital),
  • Sputnik Studio (produkcja),
  • Karolina Lewicka/Konqubinat (reżyseria),
  • Zenith (planowanie i zakup mediów),
  • Tailor Made PR (public relations).
  • 2

5 lutego 2019