- 3
- 6
Partnerstwo Audi i Muzeum Sztuki Nowoczesnej wzbudziło dyskusję
Audi Polska i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (MSN) ogłosiły strategiczne partnerstwo. Ma ono łączyć świat sztuki, designu i nowoczesnych technologii. Pojawiły się głosy krytykujące tę współpracę.
Partnerstwo z Muzeum Sztuki Nowoczesnej (MSN) jest efektem wieloetapowego procesu strategicznego. W jego zainicjowaniu i realizacji kluczową rolę odegrał dom mediowy PHD. Proces ten rozpoczął się od badań jakościowych przeprowadzonych przez zespół PHD wśród konsumentów marek premium w sektorze motoryzacyjnym. Na podstawie uzyskanych wyników i serii warsztatów strategicznych we współpracy z Dentsu Creative stworzono strategię. Jej celem jest harmonijne połączenie innowacyjnego designu Audi z wrażliwością świata sztuki.
Ideę kreatywną komunikacji pod hasłem „Porusza nas sztuka” stworzyła agencja Dentsu Creative. Komunikacja ma podkreślać znaczenie sztuki oraz nowoczesnego wzornictwa w kształtowaniu naszej wrażliwości i spojrzenia na świat.
W ciągu najbliższych trzech lat Audi zamierza wspierać szereg wydarzeń, które będą prezentować międzynarodowe projekty wykorzystujące nowe technologie, design oraz sztuki wizualne.
Za strategię i komunikację medialną oraz planowanie mediów odpowiedzialny jest dom mediowy PHD. Za przygotowanie idei kreatywnej, strategię komunikacji i jej realizację w kanałach digital i offline odpowiada Dentsu Creative. Drum Polska zajmuje się realizacją kampanii contentowej oraz strategią we współpracy z PHD i Dentsu Creative, a także koordynacją współpracy pomiędzy Audi i MSN.
Z okazji otwarcia nowej siedziby Muzeum przy ul. Marszałkowskiej 103 Audi zapewniło darmowy wstęp na wszystkie wydarzenia inaugurujące działalność muzeum. Ma to podkreślać zaangażowanie marki w szerzenie dostępu do kultury.
Przed dniem otwarcia we wnętrzu muzeum miała miejsce sesja zdjęciowa z modelem Audi w roli głównej
Autorką fotografii jest Maja Wirkus. W ramach współpracy wyświetlano też logo marki w wieczór inauguracyjny MSN.
To oburzyło część aktywistów. Miasto Jest Nasze w poście na swoim profilu na Facebooku napisało z przekąsem o współpracy:
Wtem! W Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie / Museum of Modern Art in Warsaw pojawił się nowy eksponat!! Ta przewrotna instalacja to zawoalowana krytyka przemysłu motoryzacyjnego oraz dominacji naszej przestrzeni przez auta, które stają dosłownie wszędzie. Celne!! (A nie, sorry, to tylko płatna współpraca MSN z wielką korporacją, która mogła sobie wjechać autkiem do środka nowego budynku, żeby zrobić sobie reklamę…) |
Post był szeroko udostępniany. Sprowokował dyskusję nad obecnością marek w instytucjach kultury oraz skalą i możliwościami udostępniania zasobów publicznych do celów promocji marki. Dyskusja przeniosła się również do mediów tradycyjnych. Pojawiły się także głosy, że instytucja prowadząca od lat projekt „Warszawa w budowie”, który wielekroć służył krytyce komercjalizacji przestrzeni publicznej, nie powinna korzystać z tego samego mechanizmu.
Nie wszystkie głosy były krytyczne. Część dyskutantów zwracała uwagę na stan chronicznego niedofinansowania instytucji kultury i potrzebę zaangażowania prywatnych środków w jej promocję. Publicysta „Gazety Wyborczej” Michał Wojtczuk w artykule broniącym MSN przywołał wiele innych przykładów współpracy i sponsoringu między markami a instytucjami kultury – także bardziej spektakularnych w eksponowaniu marek – które przeszły bez echa i nie wywołały poruszenia komentariatu.
- 6