Pandemia zmienia system wartości Polaków – pokazuje badanie ARC Rynek i Opinia
  • 0
  • 1
13.01.2021

Pandemia zmienia system wartości Polaków – pokazuje badanie ARC Rynek i Opinia

Najważniejsze są dla nas zdrowie i rodzina. Chcemy dbać o swoje samopoczucie i spędzamy czas z bliskimi. Jedną z najistotniejszych wartości w życiu jest dla nas także bezpieczeństwo finansowe – wynika z badania systemu wartości i stylu życia Polaków, przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia we współpracy z firmą Ergo Hestia.

80% badanych osób wymienia zdrowie i rodzinę jako najważniejsze wartości. Nie zawsze było to tak oczywiste. Wielu z nas otwarcie przyznaje, że rok 2020 zmienił ich postrzeganie świata. Podczas pandemii dla co drugiej osoby zdrowie i rodzina zyskały na znaczeniu.

Ponad połowa Polaków (55%) deklaruje także, że bardzo ważne jest dla nich bezpieczeństwo finansowe. Dla 43% wartość ta stała się istotniejsza w ostatnim półroczu. Ograniczenia w poruszaniu się przełożyły się z kolei na nasze nastawienie do wolności osobistej. Jest ona obecnie najważniejsza dla 44% osób, a dla 37% zyskała na znaczeniu w ostatnich miesiącach.

Z rodziną bezpieczniej
Rok 2020 zburzył poczucie bezpieczeństwa ludzi na całym świecie. Lockdown odciął nas od bliskich, przyjaciół i znajomych z pracy. Nie chodzimy do kina, restauracji i teatrów. Świąteczne spotkania w wielu rodzinach organizowane były w ograniczonym gronie, nie mówiąc już o świętowaniu Nowego Roku. Właśnie w tak ekstremalnych warunkach zapytano Polaków, co daje im poczucie bezpieczeństwa, a co najbardziej budzi obawy.

Okazało się, że boimy się poważnej choroby (70% osób wskazuje ją jako swoją obawę), utraty pracy i braku środków do życia (63%). W niepewnych, bezprecedensowych warunkach poczucie bezpieczeństwa zapewnia Polakom posiadanie rodziny i bliskich (67%). Na drugim miejscu wymieniamy brak problemów zdrowotnych (63%) oraz oszczędności i zatrudnienie (51%).

Mamy czas na naukę i hobby
Pogoń za zakupami i egzotycznymi wakacjami z dnia na dzień straciły na znaczeniu. Po pierwszej fali pandemii jeszcze wierzyliśmy, że nasze życie szybko wróci do normalności. Ostatnie miesiące przekreśliły te plany. Wiele rzeczy przewartościowaliśmy.

69% ankietowanych przyznaje, że obecnie bardziej dba o zdrowie. 67% więcej czasu spędza z rodziną, a 55% więcej oszczędza. Co drugi Polak znajduje więcej czasu na relaks i hobby. Równocześnie jednak 41% badanych poświęca więcej czasu na pracę, a 37% inwestuje w rozwój osobisty, poświęcając więcej czasu na naukę i edukację.

W gorszej sytuacji finansowej
Niemal połowa Polaków (49%) uważa, że w związku z pandemią ich sytuacja finansowa zmieniła się. 41% ocenia, że się pogorszyła, 7% przyznaje, że skorzystało finansowo na pandemii. Podobne tendencje obserwujemy u znajomych:

  • 35% badanych deklaruje, że sytuacja ich znajomych pogorszyła się,
  • 39%, że nie uległa zmianie,
  • 22% deklaruje, że wśród znajomych dostrzega zróżnicowany wpływ pandemii na stan finansów,
  • 5% widzi w najbliższym otoczeniu polepszenie.

Myślimy o przyszłości
Badanie systemu wartości i stylu życia Polaków pokazuje, że w porównaniu do okresu przed pandemią 60% osób częściej myśli o przyszłości i stara się ją zabezpieczyć. Postawę tę częściej niż mieszkańcy innych rejonów Polski przyjmują mieszkańcy Śląska (68%).

18% ankietowanych stara się w większym stopniu chwytać życie i nie myśleć o przyszłości, a 22% badanych nie odnotowała zmiany w tym zakresie.

Co robimy, by zabezpieczyć się finansowo? Oszczędzamy, pracujemy, inwestujemy, np. na giełdzie albo w nieruchomości.  Niektórzy zaś kupują ubezpieczenie na życie. Na zakup ubezpieczenia decydujemy się przede wszystkim, by zabezpieczyć finansowo siebie w razie poważnego zachorowania oraz rodzinę na wypadek naszej śmierci.

O badaniu
Badanie zostało zrealizowane metodą CAWI we wrześniu 2020 r. na reprezentatywnej grupie 1000 Polaków w wieku 18–65 lat.

  • 1
system wartości Polaków

Jak pandemia zmieniła system wartości Polaków?

13 stycznia 2021

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
13.01.2021

Wydawać rozważniej i nie zapożyczać się. Postanowienia noworoczne a pandemia Covid-19

Chęć oszczędzania i zapanowania nad finansami zawsze znajduje się w czołówce postanowień noworocznych. Jednak tylko nieznaczny odsetek osób, które podjęły takie postanowienia, w nich wytrwa. Jak pokazuje „European Consumer Payment Report 2020” firmy Intrum, pandemia zmniejszyła dochody 45% polskich konsumentów. Dlatego w 2021 r. warto wytrwać w postanowieniach, szczególnie tych dotyczących pieniędzy. W badaniu sprawdzono, co respondenci planują w obszarze finansów.

12 stycznia 2021

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
12.01.2021

Jakich trendów kosmetycznych szukaliśmy w Google w 2020 r.? Na czele henna pudrowa, strobing i laminacja brwi

Henna pudrowa to najpopularniejsze hasło kosmetyczne w Google w 2020 r. Chociaż ubiegły rok upłynął nam pod znakiem pielęgnacji w domu, nie oznacza to, że przestaliśmy dbać o swój wygląd czy śledzić nowości z kategorii urody. Wyszukiwarkę pytaliśmy o to, jak malować brwi lub jak przykleić rzęsy. Największe wzrosty popularności w wyszukiwarce dotyczyły zaś haseł: strobing, laminacja brwi oraz laminacja rzęs.