„Ożywieni” zaginieni na telebimach – sztuczna inteligencja w akcji Fundacji Itaka i Screen Network
  • 1
  • 3
22.09.2022

„Ożywieni” zaginieni na telebimach – sztuczna inteligencja w akcji Fundacji Itaka i Screen Network

Publikacje z wizerunkami osób poszukiwanych przez Fundację będą eksponowane na ponad 20 tys. ekranów Screen Network w całej Polsce. Twórcy akcji wykorzystali algorytmy sztucznej inteligencji, aby przykuć uwagę przechodniów i wspomóc poszukiwania zaginionych osób.

Zaginieni pojawią się na telebimach przy uczęszczanych drogach i skrzyżowaniach, na dworcach kolejowych, galeriach handlowych czy lotniskach. Wykorzystano technologię deep fake, dzięki której osoby zaginione rozglądają się i spoglądają na przechodniów. Ta forma publikacji ma uświadomić społeczeństwu, że osoba z komunikatu o zaginięciu to nie tylko zdjęcie. To człowiek, na którego czekają bliscy.

– Zdjęcia osób zaginionych zostały przetworzone przez algorytm sztucznej inteligencji GAN (Generative Adversarial Network), zdolny do generowania obrazów. Udostępniliśmy algorytmowi zdjęcie osoby zaginionej i film z inną osobą, poruszającą się w wybrany sposób jako wzór. Dzięki temu algorytm stworzył film wideo, w którym osoba ze zdjęcia wykonuje ruchy głową oraz prezentuje mimikę ze wzorcowego filmu. Następnie materiał został poddany operacji SRGAN (Super Resolution GAN), który poprawił jakość pierwotnie otrzymanego filmu – tłumaczy Konrad Kostrzewa, CEO Veturai, firmy, która przygotowała ożywione zdjęcia.

Według danych Komendy Głównej Policji rocznie w Polsce ginie prawie 13 tys. osób. Poszukiwanie ich jest możliwe głównie poprzez publikację wizerunku. Fundacja Itaka – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych poszukuje możliwości dotarcia z komunikatem o zaginięciu do jak największej liczby odbiorców.

 

Przyczyn zaginięć jest wiele, tak jak wiele jest historii osób zaginionych

Czasem powodem jest zdarzenie losowe, innym razem zaplanowane działanie. Zawsze jednak zaginięcie bliskiej osoby to dramat rodziny, która czeka na jakikolwiek sygnał życia lub śmierci. Niektóre osoby odnajdują się po kilku dniach, inne po kilku tygodniach, a czasem przez lata bliscy nie wiedzą, co dzieje się z osobą zaginioną. Najważniejszy w poszukiwaniach jest czas. To on odgrywa kluczową rolę. To czas i zasięg informacji zwiększa szansę na odnalezienie osoby zaginionej całej i zdrowej.

Akcja jest wynikiem współpracy Screen Network, właściciela ekranów reklamowych i Fundacji Itaka – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych. Przygotowaniem ożywionych zdjęć osób zaginionych zajęła się firma Veturai.

  • 3
„Ożywieni” zaginieni na telebimach

„Ożywieni” zaginieni na telebimach

„Ożywieni” zaginieni na telebimach
„Ożywieni” zaginieni na telebimach

22 września 2022