Ordo Iuris zawiadamia UOKiK o „dyskryminacyjnych praktykach Facebooka”
  • 0
  • 0
25.01.2017

Ordo Iuris zawiadamia UOKiK o „dyskryminacyjnych praktykach Facebooka”

Instytut na rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris zawiadomił prezesa UOKiK o stosowaniu przez serwis Facebook praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów i nadużywaniu przez niego pozycji dominującej. Jak twierdzą przedstawiciele organizacji, to reakcja na liczne doniesienia dotyczące stosowania przez serwis społecznościowy dyskryminacyjnych praktyk sprzecznych z polskim porządkiem prawnym.

Zdaniem Ordo Iuris pod koniec ubiegłego roku administracja Facebooka masowo usuwała z niego zamieszczane przez użytkowników treści o charakterze patriotycznym. W szczególności dotyczyło to materiałów promujących Marsz Niepodległości w Warszawie. Usunięcie profili nastąpiło w tygodniach poprzedzających planowane wydarzenie.

Choć przedstawiciele Facebooka uzasadniali te działania walką z tzw. mową nienawiści, w wielu wypadkach cenzurowano grafiki o charakterze stricte patriotycznym, pozbawione jakichkolwiek kontrowersyjnych treści – tłumaczą przedstawiciele organizacji.

Jednocześnie administratorzy portalu – wbrew postanowieniom jego własnego regulaminu – nagminnie pozostawiają bez reakcji materiały naruszające przepisy powszechnie obowiązującego prawa, w tym promujące totalitarną ideologię komunizmu czy stanowiące jawną obrazę uczuć religijnych – argumentują przedstawiciele instytutu w komunikacie przesłanym do mediów.

W opinii dr. Marcina Olszówki, analityka z Ordo Iuris, administratorzy Facebooka, z którego usług korzystają mieszkańcy i obywatele Rzeczypospolitej Polskiej, mają obowiązek stosować się do polskiego porządku prawnego. Konstytucja RP zakazuje dyskryminacji ze względu na światopogląd, a przepisy dotyczące ochrony konsumentów uznają za niedozwolone praktyki polegające na nierównym traktowaniu różnych konsumentów korzystających z tej samej usługi.

Instytut Ordo Iuris zwraca także uwagę na inną praktykę stosowaną przez serwis, jaką jest brak podawania użytkownikom konkretnych powodów, dla których zamieszczona przez nich treść została uznana za niezgodną z regulaminem lub standardami społeczności. Osoba chcąca odwołać się od decyzji administratorów nie zna więc stawianych jej zarzutów, co pozbawia ją realnej możliwości obrony – podkreślają autorzy zawiadomienia.

Szereg postanowień zawartych w regulaminie Facebooka i jego standardach społeczności należy uznać za sprzeczne z polskim prawem. Dokumenty te mają bardzo ogólnikowy charakter, co pozwala administratorom portalu na niemal całkowicie dowolne selekcjonowanie treści. Praktyka, zgodnie z którą to przedsiębiorca dokonuje wiążącej dla konsumenta interpretacji umowy, nie może być zaakceptowana; zabrania jej przepis art. 3853 pkt 9 Kodeksu cywilnego – dodaje dr Olszówka.

Poza złożeniem wniosku do UOKiK Ordo Iuris zapowiada, że w najbliższym czasie podejmie również inne działania mające na celu wsparcie osób, które padły ofiarą dyskryminacyjnych działań Facebooka. Prawnicy instytutu świadczyć będą pomoc w postępowaniach sądowych dotyczących uznania postanowień regulaminu Facebooka za niedozwolone.

łolaboga

6 miesięcy temu

Facebook skończy tak, jak Gazeta Wyborcza?

Brawo Ordo Iuris. Konsumenci wiele lat temu decydując się na korzystanie z usług facebooka liczyli na zachowanie apolitycznych standardów przez fb. W zamian oddali swoją prywatność, na której firma zarabiała i zarabia, oraz dzięki temu zbudowała swoją potęgę. Nie jest tak, że jak teraz mi się nie podoba to mogę przestać korzystać, bo to prywatna firma.
Może to czas, aby takie instytucje jak fb zdecydowały się, czy chcą uczestniczyć w propagandowej wojnie opowiadając się po jednej stronie barykady, czy wolą być komercyjną, apolityczną firmą. Przypadek Gazety Wyborczej pokazuje, że odejście od realizacji podstawowych funkcji, dla których przedsiębiorstwo została stworzone na rzecz polityki nieuchronnie prowadzi do upadku (nawet jeśli początkowo przynosi to sukcesy finansowe).

Rozwiń komentarze

25 stycznia 2017

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0
  • 3
25.01.2017

Globalny handel transgraniczny online będzie rósł o 27% rok do roku – raport Poczty Polskiej

Wzrost handlu transgranicznego to jeden z głównych czynników, które będą miały wpływ na lokalnych konsumentów i przedsiębiorców w najbliższym czasie. Jak wynika z raportu „Cross border e-commerce. Szansa czy zagrożenie?”, opracowanego przez Pocztę Polską, rynek cross-border w e-commerce zdominowały Chiny, Wielka Brytania, Niemcy i Stany Zjednoczone. To właśnie sklepy w tych państwach są najchętniej wybierane przez globalnego konsumenta.

Reklama
Reklama