Okresowa Koalicja założy pomnikom czerwone opaski, by uświadamiać o problemie ubóstwa menstruacyjnego
  • 0
  • 2
25.05.2021

Okresowa Koalicja założy pomnikom czerwone opaski, by uświadamiać o problemie ubóstwa menstruacyjnego

26 maja organizacje zrzeszone w ramach Okresowej Koalicji rozpoczną akcję społeczną „Otwórz oczy”. Jej symbolem jest czerwona opaska, którą inicjatorki zamierzają przewiązać oczy postaciom na pomnikach w całej Polsce. Chcą w ten sposób zwrócić uwagę na nieobecność tematu miesiączki i problemu ubóstwa menstruacyjnego w naszym społeczeństwie.

Akcja rozpoczyna się w Dzień Matki, bo jak tłumaczą jej pomysłodawczynie, „bez menstruacji nie byłoby życia”. Potrwa do 28 maja, czyli do Międzynarodowego Dnia Higieny Menstruacyjnej.

„Otwórz oczy” to kolejna po ogłoszeniu manifestu i kampanii „Krew nas zalewa” inicjatywa, której celem jest nagłośnienie problemu ubóstwa i wykluczenia menstruacyjnego oraz tabu, jakie towarzyszy tematowi miesiączki.

Wiedza, zdrowie i higiena menstruacyjna mają fundamentalny wpływ na życie i dobrostan milionów ludzi na całym świecie. Ich brak ma negatywne skutki w obszarze zdrowotnym, edukacyjnym, psychospołecznym i ekonomicznym. Dotyka niemal każdego aspektu życia dziewcząt i kobiet, a w konsekwencji wpływa na całe społeczeństwo. Chcemy rozwiązać szereg problemów oraz zmienić sposób myślenia i mówienia o menstruacji – najwyższy czas! – tłumaczy dr hab. Iwona Chmura-Rutkowska z Okresowej Koalicji.

Jak wynika z raportu przygotowanego przez Kulczyk Foundation w 2020 r., 42% kobiet deklaruje, że w ich domu o menstruacji się nie rozmawia. Temat jest krępujący dla 23% badanych. Menstruuje blisko połowa społeczeństwa, a co piąta Polka boryka się problemem przy zakupie preferowanych środków higienicznych.

Brak rozmowy z najbliższymi oraz niewystarczająca wiedza na temat własnego ciała powodują, że menstruacja jest kwestią, która niemal nie funkcjonuje w przestrzeni publicznej. Problemy, jakie jej towarzyszą, są ignorowane. Miesiączka to wciąż temat tabu, o którym się nie rozmawia. Przykładem tego są np. dyskusje pod postami o menstruacji w social media, które budzą ogromne emocje i kontrowersje, nie tylko wśród męskiej części odbiorców.

Dodatkowo brak dostępu do odpowiednich artykułów menstruacyjnych oraz stygmatyzujące otoczenie może powodować wykluczenie menstruacyjne – podkreśla Okresowa Koalicja. Na te w szczególności narażone są kobiety m.in. z niepełnosprawnością, z przemocowych rodzin i związków, przebywające w zakładach penitencjarnych, w szpitalach czy w kryzysie bezdomności.

Nie możemy rozwiązać problemu, jeśli pozostawimy go niewidzialnym. Czas przełamać tabu i zacząć normalnie rozmawiać o problemach związanych z menstruacją. Dlatego nawołuję, żeby każdy zdjął czerwoną opaskę. Zobaczenie problemu to pierwszy krok, by zmienić rzeczywistość, w której żyjemy! – mówi Dominika Kulczyk, prezeska Kulczyk Foundation, która weszła w skład Okresowej Koalicji.

W terminie 26–28 maja koalicja organizuje specjalny challenge na Instagramie. Za każde zdjęcie osoby z czerwoną opaską na oczach z hashtagiem #podpaskizaopaski Okresowa Koalicja przekaże paczkę podpasek dla dziewczynek i kobiet, które ich potrzebują. 28 maja w Dzień Higieny Menstruacyjnej otwarta zostanie również wystawa zdjęć pod hasłem „Otwórz oczy i zobacz”, pokazująca różne doświadczenia menstruacji i kobiecości na świecie. Fotografie wykonane przez Łukasza Bąka, Tomasza Lazara i Marka Straszewskiego będzie można zobaczyć w Elektrowni Powiśle w Warszawie oraz w Internecie.

Inicjatorem akcji jest Okresowa Koalicja – zrzeszenie organizacji, aktywistek i aktywistów oraz ekspertek i ekspertów działających na rzecz przeciwdziałania problemowi ubóstwa i wykluczenia menstruacyjnego w Polsce. Koalicja powstała 8 marca, ogłaszając następne 12 miesięcy (do 8 marca 2022 r.) Rokiem Menstruacji.

Do Okresowej Koalicji należą: Akcja Menstruacja, czasopismo „Szajn”, Fundacja One Day, Fundacja Ja, Nauczyciel, Fundacja Pokonać Endometriozę, Grupa Ponton, Jak Wychowywać Dziewczynki, Kulczyk Foundation, Moonka, Natalia Miłuńska Miesiączka.com, Pani Miesiączka, Polski Czerwony Krzyż, Różowa Skrzyneczka, Stowarzyszenie „Pogotowie Społeczne”.

  • 2
Okresowa Koalicja założy pomnikom czerwone opaski

Okresowa Koalicja założy pomnikom czerwone opaski

25 maja 2021

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
25.05.2021

53% Polaków nie popiera opłaty reprograficznej – pokazało badanie SW Research

Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu na początku maja 2021 r. przedstawiło projekt dotyczący rozszerzenia listy urządzeń, które obejmować będzie tzw. opłata reprograficzna. Zgodnie z założeniami ma on zapewnić twórcom godziwą rekompensatę z tytułu potencjalnej straty, jaką mogliby ponieść z powodu kopiowania ich utworów na nośniki. 53% Polaków nie popiera tej opłaty – wynika z badania SW Research.