- 1
- 2
„Okres wypada” – Your Kaya walczy ze wstydem wokół menstruacji
Your Kaya, polska marka organicznych produktów menstruacyjnych oraz naturalnych kosmetyków, rusza z kampanią „Okres wypada”. Ma to być próba znormalizowania tego, co całkowicie naturalne.
By zilustrować problem i zachęcić do dyskusji, marka opublikowała spot krążący wokół pytania: „Czy okres wypada?”. Your Kaya przekonuje, że tak. Pierwszym krokiem do znormalizowania miesiączki jest wyjęcie tamponów i podpasek z kieszeni – bo przecież nie są nielegalne.
W akcję zostały zaangażowane piosenkarka Iga Ofelia Krefft oraz influencerki Typowa K i Szalina Malina.
Marka dąży do oswojenia tematu menstruacji
Robi to od samego początku swojego istnienia. Między innymi w reklamach zamieniła niebieską „krew” na realistyczną – czerwoną. W kwietniu tego roku wraz z domem badawczym Kantar przeprowadziła badanie na temat postaw wobec okresu. Wynika z niego, że aż 67% Polek zostało wyszydzonych w związku z miesiączką, a 43% spotkało się z dyskryminacją.
Dyskryminacja ta przybrała różne formy, takie jak:
- bagatelizowanie lub lekceważenie bólu i złego samopoczucia (32%),
- wyśmiewanie (17%),
- niegrzeczne bądź głupie komentarze (10%).
Jednocześnie aż 99% Polek ma dolegliwości menstruacyjne. Zaliczają się do nich:
- dyskomfort (61%),
- pogorszenie nastroju, rozdrażnienie i wahania nastroju (ponad 50%),
- osłabienie (49%),
- nudności i problemy jelitowe (39%).
– Mimo że okres jest stałym i naturalnym element życia kobiet, nadal wiąże się z nim ogromne tabu – opowiada Kaja Rybicka-Gut, współzałożycielka marki. – Choć częściowo spodziewaliśmy się takich wyników, są one niezwykle przykre. Pokazują, jak wiele pracy jest przed nami, przed całym społeczeństwem. W praktyce chodzi o to, by dziewczynki nie bały się poprosić o podpaskę, kiedy zaskoczy je okres, zamiast wypychać bieliznę papierem toaletowym. I żeby kobiety nie musiały ze wstydem chować tamponów do rękawa, kiedy wstają od biurka w pracy.
77% Polek nie może wziąć zwolnienia w szkole lub pracy, gdy menstruują
Jest to pokłosie istnienia tabu, które przekłada się na politykę organizacji, ale także na dostępność środków higienicznych. Okazuje się, że 93% kobiet uważa, że podpaski powinny być dostępne bezpłatnie w szkole czy miejscu pracy.
26% kobiet wciąż wstydzi się bądź odczuwa skrępowanie z powodu trwającego okresu
Kampanii towarzyszy również wydarzenie we wszystkich drogeriach Rossmann. 27 maja, w przeddzień Światowego Dnia Higieny Menstruacyjnej, każda osoba, która powie przy kasie „Mam okres”, otrzyma darmowe podpaski Your Kaya.
Koncepcję kampanii ze strony marki przygotowała Magdalena Marzec. Koncepcja, realizacja, działania influencerskie, produkcja spotu i wdrożenie kampanii – grupa kreatywna Cukier. Spot wyreżyserowała Weronika Ławniczak (Papaya Roster). Autorką zdjęć była Marianna Klein (Papaya Roster). Scenariusz napisała Patrycja Krekora (Cukier). Za kreację odpowiada Filip Kniej (Cukier).
Współrealizatorem kampanii w drogeriach Rossmann oraz działań PR jest zespół Your Kaya:
- koordynacja – Magdalena Mach,
- grafiki – Aleksandra Piórkowska,
- copywriting – Marcelina Wójcik.
Działania PR prowadzi agencja Le Pont.
- 2