Reklamy żywności wysokoprzetworzonej tylko po 21:00 w UK - Marketing przy Kawie
Ograniczenie reklamy żywności wysokoprzetworzonej może uderzyć w świąteczne kampanie – ostrzega prezes Marks & Spencer
  • 1
  • 1
14.04.2025

Ograniczenie reklamy żywności wysokoprzetworzonej może uderzyć w świąteczne kampanie – ostrzega prezes Marks & Spencer

Ograniczenia reklamy produktów wysokoprzetworzonych w Wielkiej Brytanii, które zaczną obowiązywać od jesieni br., mogą oznaczać koniec tradycyjnych reklam przed Bożym Narodzeniem – ostrzegł prezes sieci handlowej Marks & Spencer, Archie Norman. W reklamach tych dominują bowiem produkty takie jak pudding świąteczny, ciasteczka z bakaliami czy kiełbaski – wszystkie uznawane za junk food.

Zakaz reklamy żywności wysokoprzetworzonej przed godziną 21:00 zacznie obowiązywać w Wielkiej Brytanii od października 2025 r. Magazyn The Grocer zacytował wyniki analizy firmy badawczej Kantar. Wskazują one, że osiem z dziesięciu najskuteczniejszych reklam bożonarodzeniowych 2024 r. zostałoby objętych zakazem. Byłyby to m.in. reklamy marek:

  • M&S,
  • Aldi,
  • Sainsbury’s.

Ograniczenia dotkną również takie globalne brandy, jak KFC czy Coca-Cola.

Marks & Spencer jest znany ze swoich reklam świątecznych. Dekadę temu wypuścił spot „Believe in magic and sparkle”. Aktorka, modelka i aniołek Victoria’s Secret, Rosie Huntington-Whiteley przeniosła się w nim do Krainy Czarów i Krainy Oz. W spocie można zobaczyć też aktorkę Helenę Bonham-Carter i modela Davida Gandy’ego.

Obecnie reklamy żywności sprzedawanej w M&S tworzone są in-house. Zakaz może być jednak problemem dla dostawców usług marketingowych. W kampaniach bożonarodzeniowych w Wielkiej Brytanii dominują właśnie słodkie i słone przekąski.

Wypowiedź Archiego Normana padła podczas konferencji Retail Technology Show. Prezes M&S krytykował rosnącą liczbę regulacji jako barierę dla innowacyjności i dodatkowe obciążenie dla biznesu. Ograniczenie reklamy żywności wysokoprzetworzonej określił on jako jeden z wielu czynników wpływających negatywnie na brytyjski biznes. Jako kolejne wskazał ubezpieczenia społeczne, opłaty za opakowania oraz planowane regulacje rynku pracy.

Jak na razie zbliżający się zakaz sprawił, że firmy z sektora spożywczego zwiększyły wydatki na reklamę mocno przetworzonego jedzenia

W 2024 r. wydały na nią dodatkowe 420 mln funtów, co oznacza wzrost o 26% rok do roku (dane: WARC). Przyniosło to znaczący wzrost sprzedaż czekolady, ciast i chipsów.

Nadchodzące ograniczenia w Wielkiej Brytanii nie obejmują wszystkich form reklamy. Wolne od nich pozostaną np.:

  • reklama zewnętrzna,
  • reklama w podcastach i serwisach streamingowych, takich jak Spotify,
  • influencer marketing w mediach społecznościowych.
reklamy żywności wysokoprzetworzonej

Ograniczenie reklamy żywności wysokoprzetworzonej – tej jesieni w Wielkiej Brytanii

Doceniasz naszą pracę?

Postaw espresso redaktorom i pomóż tworzyć jeszcze lepsze treści.


Postaw mi kawę na buycoffee.to

13 kwietnia 2025

12 kwietnia 2025