- 1
- 1
Ograniczenie reklamy żywności wysokoprzetworzonej może uderzyć w świąteczne kampanie – ostrzega prezes Marks & Spencer
Ograniczenia reklamy produktów wysokoprzetworzonych w Wielkiej Brytanii, które zaczną obowiązywać od jesieni br., mogą oznaczać koniec tradycyjnych reklam przed Bożym Narodzeniem – ostrzegł prezes sieci handlowej Marks & Spencer, Archie Norman. W reklamach tych dominują bowiem produkty takie jak pudding świąteczny, ciasteczka z bakaliami czy kiełbaski – wszystkie uznawane za junk food.
Zakaz reklamy żywności wysokoprzetworzonej przed godziną 21:00 zacznie obowiązywać w Wielkiej Brytanii od października 2025 r. Magazyn The Grocer zacytował wyniki analizy firmy badawczej Kantar. Wskazują one, że osiem z dziesięciu najskuteczniejszych reklam bożonarodzeniowych 2024 r. zostałoby objętych zakazem. Byłyby to m.in. reklamy marek:
- M&S,
- Aldi,
- Sainsbury’s.
Ograniczenia dotkną również takie globalne brandy, jak KFC czy Coca-Cola.
Marks & Spencer jest znany ze swoich reklam świątecznych. Dekadę temu wypuścił spot „Believe in magic and sparkle”. Aktorka, modelka i aniołek Victoria’s Secret, Rosie Huntington-Whiteley przeniosła się w nim do Krainy Czarów i Krainy Oz. W spocie można zobaczyć też aktorkę Helenę Bonham-Carter i modela Davida Gandy’ego.
Obecnie reklamy żywności sprzedawanej w M&S tworzone są in-house. Zakaz może być jednak problemem dla dostawców usług marketingowych. W kampaniach bożonarodzeniowych w Wielkiej Brytanii dominują właśnie słodkie i słone przekąski.
Wypowiedź Archiego Normana padła podczas konferencji Retail Technology Show. Prezes M&S krytykował rosnącą liczbę regulacji jako barierę dla innowacyjności i dodatkowe obciążenie dla biznesu. Ograniczenie reklamy żywności wysokoprzetworzonej określił on jako jeden z wielu czynników wpływających negatywnie na brytyjski biznes. Jako kolejne wskazał ubezpieczenia społeczne, opłaty za opakowania oraz planowane regulacje rynku pracy.
Jak na razie zbliżający się zakaz sprawił, że firmy z sektora spożywczego zwiększyły wydatki na reklamę mocno przetworzonego jedzenia
W 2024 r. wydały na nią dodatkowe 420 mln funtów, co oznacza wzrost o 26% rok do roku (dane: WARC). Przyniosło to znaczący wzrost sprzedaż czekolady, ciast i chipsów.
Nadchodzące ograniczenia w Wielkiej Brytanii nie obejmują wszystkich form reklamy. Wolne od nich pozostaną np.:
- reklama zewnętrzna,
- reklama w podcastach i serwisach streamingowych, takich jak Spotify,
- influencer marketing w mediach społecznościowych.

Ograniczenie reklamy żywności wysokoprzetworzonej – tej jesieni w Wielkiej Brytanii