Ogórki kiszone jak papieska kremówka – nowy oficjalny symbol Kalwarii Zebrzydowskiej
  • 1
  • 1
17.01.2023

Ogórki kiszone jak papieska kremówka – nowy oficjalny symbol Kalwarii Zebrzydowskiej

Na początku stycznia ogórki kiszone ogłoszone zostały oficjalnym gadżetem promocyjnym Kalwarii Zebrzydowskiej. Pomysł wziął się z tradycji kiszenia ogórków w celu sprzedaży ich pielgrzymom oraz ze wspomnień Jana Pawła II.

W listopadzie 2021 r. Kalwaria Zebrzydowska przyjęła nową identyfikację wizualną. Jednym z jej motywów przewodnich są ilustracje ikonicznych postaci odnoszących się do dziejów miasta. Powstało również wtedy hasło reklamowe „Od wieków”. Teraz do elementów identyfikacji miasta dodany został ogórek kiszony. Ma być gadżetem promującym miasto, podobnie jak np. paszporty wydawane w Sosnowcu czy papieska kremówka z sąsiednich Wadowic.

Na oficjalnym profilu gminy na Facebooku można przeczytać:

Kraków ma obwarzanka, to jasne, Zator karpia, Sądecczyzna słynie z suszonych śliwek, a Kalwaria Zebrzydowska promuje się kiszonymi ogórkami… Urzędnicy w ramach upominku przekazują swoim gościom słoik tego tradycyjnego specjału. To nawiązanie do zwyczaju sprzed lat, gdy okoliczne gospodynie sprzedawały ogórki pielgrzymom.

Kalwaryjskie ogórki kiszone właśnie przeżywają drugą młodość. Zostały oficjalnym upominkiem dla gości tutejszego urzędu miasta.

Tym, którzy próbowali kalwaryjskich ogórków, fast foody nie w głowie… I tak kwaśny przysmak promuje jedną ze stolic ruchu pielgrzymkowego w Polsce.

Sosnowiecki pomysł miał jednak za sobą konotacje żartobliwe. Kalwaryjska produkcja ogórków kiszonych cieszy się natomiast długą tradycją. Słoik ogórków kiszonych tradycyjnie, według miejscowej receptury, ma być m.in. prezentem wręczanym oficjalnym gościom.

Do ogórków – analogicznie jak do kremówki – odwoływał się papież Jan Paweł II. Wspomniał kiedyś o zwyczajowym przydomku mieszkańców Kalwarii Zebrzydowskiej – „ogórcorze”. Ogórki były sprzedawane pielgrzymom przed kalwaryjskim sanktuarium.

  • 1
Nowy gadżet i symbol Kalwarii Zebrzydowskiej – ogórki kiszone

Nowy gadżet i symbol Kalwarii Zebrzydowskiej – ogórki kiszone

17 stycznia 2023

  • 0
  • 5
  • 0
  • 0
  • 0
17.01.2023

„Jazda bez czytanki”: Krystyna Czubówna oraz znani rysownicy, m.in. Andrzej Mleczko, w kampanii sA4 Katowice – Kraków

Krystyna Czubówna oraz znani rysownicy i rysowniczki: Andrzej Mleczko, Marta Frej, Andrzej Rysuje, Magda Danaj – Porysunki i Janek Koza współtworzą kampanię „Jazda bez czytanki”, której organizatorem jest Stalexport Autostrada Małopolska, zarządca autostrady A4 Katowice – Kraków. Inicjatywa ma na celu zwiększenie świadomości zagrożeń, jakie niesie z sobą korzystanie ze smartfonów podczas prowadzenia pojazdów.

16 stycznia 2023