„Odwrócone selfie” – Dove zwraca uwagę na nierealne stereotypy piękna
  • 1
  • 1
23.04.2021

„Odwrócone selfie” – Dove zwraca uwagę na nierealne stereotypy piękna

Ponad 50% nastolatków twierdzi, że filtry w mediach społecznościowych to ich codzienność – alarmuje Dove. Marka rozpoczyna projekt „Piękno bez filtra”.

Badanie przeprowadzone przez markę przynosi bardzo niepokojące dane dotyczące samooceny i poczucia własnej wartości młodych ludzi. 80%* nastolatków do 13. roku życia korzysta z aplikacji do edycji zdjęć zmieniających wygląd, by dorównać nierealnym stereotypom piękna.

77% nastolatków próbuje zmienić lub ukryć przynajmniej jedną część swojego ciała przed publikacją zdjęcia w mediach społecznościowych. W rezultacie coraz więcej nastolatków ma niską samoocenę i zaniżone poczucie wartości swojego ciała.

Istnieje zależność pomiędzy presją związaną z kreowaniem wizerunku w mediach społecznościowych a poczuciem własnej wartości:

  • 52% nastolatków, którzy spędzali od 10 do 30 minut na edycji swoich zdjęć, miało niskie poczucie wartości swojego ciała.
  • W grupie tych, którzy spędzali mniej niż 10 minut na przerabianiu zdjęć przed ich publikacją, odsetek osób z niską samooceną wyniósł 36%.
  • Młodzi ludzie, którzy przerabiają swoje zdjęcia, są bardziej narażeni na niższą samoocenę w kontekście swojego ciała (48%) w porównaniu z tymi, które w ogóle ich nie przerabiają (28%).
  • Młodzież z niższą samooceną swojego ciała chętniej przerabia swoje zdjęcia (56%) niż młode osoby z wysoką samooceną (42%).

Co ogromnie istotne, ankietowani przyznali, że gdyby zdjęcia w mediach społecznościowych w większym stopniu pokazywały, jak wyglądamy naprawdę na co dzień, czuliby się pewniej. 61% nastolatków chciałoby, aby świat bardziej skupiał się na tym, kim są, a nie na tym, jak wyglądają.

Piętnaście lat po filmie „Evolution”, który pokazywał, w jaki sposób poddaje się modyfikacjom wygląd modelek w reklamach, Dove ponownie porusza problemem retuszu cyfrowego. W filmie „Reverse Selfie” (z ang. „Odwrócone selfie”) uświadamia, jak aplikacje do edycji zdjęć zakłamują rzeczywistość. Pokazuje też, w jaki sposób filtry wpływają na nastolatków, którzy cyfrowo modyfikują swój prawdziwy wygląd.

Badanie przeprowadzone w ramach projektu „Dove Self-Esteem” wskazuje jednoznacznie, że wykorzystywanie filtrów i aplikacji zmieniających wygląd na zdjęciach wpływa negatywnie na samoocenę młodych ludzi. Problem ten jest ważny zwłaszcza teraz, gdy podczas pandemii nastolatkowie spędzają przed ekranami więcej czasu niż kiedykolwiek wcześniej.

Film „Odwrócone selfie” prezentuje etapy robienia selfie. Uwidacznia, w jaki sposób młodzi ludzie korzystają z narzędzi do edycji zdjęć, które kiedyś dostępne były tylko dla profesjonalistów. Dziś wystarczy naciśnięcie jednego przycisku, by zupełnie zmienić swój wygląd na zdjęciu zrobionym we własnym pokoju. W rezultacie może ono przypominać to z profesjonalnej sesji modelek. Gdy ze zdjęcia zostają zdjęte wszelkie filtry, okazuje się, że przed ekranem telefonu nie stoi dorosła kobieta, lecz nastoletnia dziewczynka.

Dove, prezentując nowy film, chce podnosić świadomość negatywnego wpływu, jaki może mieć na młodych ludzi presja związana z wyglądem w mediach społecznościowych.

Jak podkreśla marka, z badań jasno wynika, że ​​musimy pomóc nastolatkom bezpiecznie funkcjonować w mediach społecznościowych, by skupili się bardziej na wyrażaniu siebie, a nie na ocenie. Badania „Dove Self-Esteem” pokazują, że korzystanie z narzędzi edukacyjnych, w tym warsztatów, artykułów online i innych narzędzi cyfrowych w pracy z młodymi ludźmi może zwiększyć ich pewność siebie i umiejętność zdrowszego poruszania się w mediach społecznościowych.

We współpracy z Centre for Appearance Research (University of West England), największą na świecie instytucją badawczą zajmującą się rolą wyglądu i obrazu ciała w życiu ludzi, Dove przygotował poradnik „Pokochajcie siebie!”. Ma on stanowić wsparcie dla rodziców, nauczycieli i wychowawców, dostarczając wskazówek, jak młodzież może korzystać z mediów społecznościowych w sposób pozytywny i kreatywny. Ma pomóc dorosłym zrozumieć wyzwania, przed którymi stoją młodzi ludzie w Internecie i zachęcić do rozmowy.

Zawarte w nim zostały konkretne porady, jak uczynić media społecznościowe zdrową i bezpieczną przestrzenią, w której można się rozwijać. Poradnik „Pokochajcie siebie!” jest dostępny do pobrania bezpłatnie na stronie www.dove.com/pewnoscsiebie.

* Badanie przeprowadziła firma Edelman Data & Intelligence między listopadem a grudniem 2020 r. w  USA. Próbę badawczą stanowiło 568 dziewczynek w wieku 10–17 lat i 2008 kobiet w wieku 18–55 lat

  • 1
„Odwrócone selfie”

Dove przedstawia „Odwrócone selfie”

Arian

3 tygodnie temu

"ankietowani przyznali, że gdyby zdjęcia w mediach społecznościowych w większym stopniu pokazywały, jak wyglądamy naprawdę na co dzień, czuliby się pewniej."

Kłamali.
Poprawialiby swoje, żeby wyglądać lepiej niż koledzy/koleżanki.

Równie dobrze można zabronić dzieciakom rewii mody w szkole, przynoszenia urządzeń elektronicznych do szkoły i zakazać przynoszenia kanapek, bo okażą się gorsze/lepsze od tych koleżanki czy kolegi.

Tak działa świat, że widząc lepszych od siebie, staramy się być lepsi. Filtry są tego objawem. Z wiekiem człowiek się uczy ich nie używać, bo zderzenie z rzeczywistością, np. w okolicznościach randkowych, może być bolesną lekcją.

23 kwietnia 2021

22 kwietnia 2021