Oczekiwania Polaków względem centrów handlowych. Badanie ARC Rynek i Opinia
  • 0
  • 1
25.02.2020

Oczekiwania Polaków względem centrów handlowych. Badanie ARC Rynek i Opinia

Oferta centrów handlowych jest zdaniem Polaków bardzo zbliżona. Dlatego decyzja o wyborze centrum, w którym robimy zakupy, jest prosta: obiekt musi być blisko miejsca zamieszkania lub powinien być do niego dobry dojazd – wynika z badania ARC Rynek i Opinia.

Polacy pytani o potencjalne pożądane nowości w centrach handlowych najczęściej wskazywali na potrzebę większej różnorodności marek, w tym dostępności marek obecnych teraz wyłącznie w Internecie. Chętnie widzieliby też szerszy wachlarz usług, a także showroomy, w których można obejrzeć produkty sklepów online

Czy w ciągu ostatniego roku zmieniła się częstotliwość odwiedzania centrów handlowych przez badanych? Odpowiedzieli oni, że nie. Połowa z nich deklaruje, że odwiedza centra handlowe tak samo często, jak dotychczas. 1/4, że nieco rzadziej, a 1/4, że częściej.

Centra handlowe są niewątpliwie miejscem, gdzie Polacy najczęściej kupują odzież, obuwie czy akcesoria. 61% Polaków stwierdza, że właśnie w centrach handlowych dokonuje takich zakupów. Stosunkowo najniższy odsetek w tej grupie stanowią osoby młodsze, w przedziale wiekowym 15–24 oraz 25–34 lata. W tych grupach odsetek ten wynosi 55%.

One też częściej kupują w sklepach internetowych, również zagranicznych. Warto zwrócić uwagę, że poza centrami handlowymi odzież, obuwie i akcesoria najczęściej kupowane są w e-sklepach należących do znanych sieciówek (26%) oraz w sklepach stacjonarnych zlokalizowanych poza centrami handlowymi (28%). Ich popularność jest zależna od wieku respondentów. Młodsi chętniej wybierają sklepy internetowe.

Godna uwagi jest popularność zagranicznych platform internetowych skupiających wiele marek. Odsetek młodych ludzi robiących na nich zakupy jest dwukrotnie wyższy niż osób po 35. roku życia (18% versus 9%).

Co decyduje o wyborze centrum handlowego?
Zdecydowanie na pierwszym miejscu jest dobry dojazd (59%). Na kolejnym zaś bliskość miejsca zamieszkania (56%). Pozostałe kryteria są mniej ważne:

  • lepsza od innych oferta sklepów (32%),
  • brak innego centrum handlowego w okolicy (28%),
  • dobre rozplanowanie przestrzeni (25%).

Kwestie związane z estetyką centrum, szczególną ofertą rozrywkową czy gastronomiczną mają zdecydowanie mniejsze znaczenie.

Polacy nie widzą specjalnie różnic między poszczególnymi centrami. 72% respondentów twierdzi, że ich oferta jest do siebie podobna. Jedna osoba na dziesięć przyznaje nawet, że jest niemal identyczna.

69% Polaków chciałoby, aby w centrach handlowych pojawiły się marki, które dostępne są tylko przez Internet. Dotyczy to wszystkich grup wiekowych, w szczególności osób do 44. roku życia.

Ponad połowa badanych (57%) chciałaby, aby w centrach handlowych pojawiły się showroomy, w których można byłoby obejrzeć produkty dostępne tylko w Internecie. Takim rozwiązaniem zainteresowane są przede wszystkim osoby w wieku 35–44 lata (70%).

61% badanych wskazuje, że dobrze byłoby, gdyby w centrach handlowych dostępny był szerszy wachlarz rozmaitych usług. Jeżeli chodzi o ofertę gastronomiczną, połowa badanych deklaruje, że wystarcza im obecna oferta.

Handel to branża, która w ciągu ostatnich lat musiała zmierzyć się z wieloma nowościami, nie tylko związanymi ze zmianą zwyczajów zakupowych, lecz również ze zmianami legislacyjnymi, takimi jak ograniczenie handlu w niedziele. Konsumenci mają do dyspozycji niezliczoną liczbę miejsc, gdzie mogą dokonać zakupów. Począwszy od tradycyjnych centrów handlowych, aż po platformy zakupowe typu Aliexpress.

Z naszego badania wynika, że mimo ograniczeń handlu w niedziele oraz dostępności coraz to nowych sklepów online popularność centrów handlowych nie maleje. Sklepy tradycyjne mają tę przewagę nad internetowymi, że można w nich obejrzeć towar, przymierzyć, zobaczyć, czy rzeczywiście odpowiada naszym wymaganiom, porównać z innym. O istotności tego aspektu świadczy duże zainteresowanie wśród konsumentów sklepami czy showroomami sklepów internetowych w centrach handlowych. Ponad połowa badanych chętnie odwiedziłaby takie sklepy czy showroomy – komentuje Marcin Powiłański, key account manager z ARC Rynek i Opinia.

Jak podkreśla ekspert, warto zwrócić uwagę na kryteria wyboru centrów handlowych. Tak naprawdę nic nie jest w stanie przebić bliskości centrum i dobrego dojazdu. Stosunkowo niewiele osób wskazuje wydarzenia specjalne organizowane na terenie centrum jako coś, co przyciąga je w dane miejsce.

Zdaniem Marcina Powiłańskiego trzeba mieć świadomość, że np. organizacja premiery filmu w centrum handlowym z udziałem aktorów tego filmu może przyciągnąć, ale określoną widownię i tylko w określonym celu. Te same osoby lub ich rodzice, jeśli jest to impreza dla dzieci, nie zaczną z tego powodu przyjeżdżać do tego centrum na zakupy.

O badaniu
Badanie zostało zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI (ankiety online na ePanel.pl) w styczniu 2020 r. na reprezentatywnej (wiek, płeć, wykształcenie, miejsce zamieszkania) próbie respondentów, N=882.

  • 1
Oczekiwania Polaków względem centrów handlowych

Oczekiwania Polaków względem centrów handlowych

25 lutego 2020

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
25.02.2020

Kobiecy sport najsilniejszym trendem w 2020 r. E-sport, zakłady sportowe, 5G – Deloitte sprawdza, co wpłynie na sportowy biznes

W 2019 r. oczy kibiców wiele razy były skierowane na sport w wydaniu kobiet. Telewizyjne relacje z mistrzostw świata kobiet w piłce nożnej oglądał rekordowy miliard widzów. Pojawiło się wiele młodych gwiazd, a dojrzali sportowcy, tacy jak Serena Williams, nadal byli inspiracją dla wielu osób. Jak stwierdza w raporcie „2020 Sports industry outlook” Deloitte, biznes zaczął postrzegać zawodowy sport kobiet jako potężną platformę różnorodności, integracji i szans na zysk.

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
25.02.2020

Amazon w Polsce: co czeka polski e-handel? Analiza YouGov BrandIndex

Amazon wchodzi do Polski – ta wiadomość zelektryzowała branżę handlową w połowie lutego. Jak zmieni to rodzimy rynek e-commerce? Do jakiego stopnia amerykański gigant zagraża firmom działającym w Polsce? Aby zobaczyć, co może nastąpić w najbliższej przyszłości, warto przyjrzeć się Australii, gdzie Amazon wystartował pod koniec 2017 r. Marka monitorowana jest w australijskiej edycji badania YouGov BrandIndex, co umożliwiło śledzenie rozwoju firmy.

24 lutego 2020

  • 0
  • 12
  • 0
  • 0
  • 0
24.02.2020

Związek Miast Polskich z kampanią w roku 30-lecia samorządu terytorialnego

„Jedno dla wszystkich, wszystkie dla jednego” – to hasło kampanii wizerunkowej Związku Miast Polskich. Działania podkreślają znaczenie współpracy środowiska samorządowego, mają wzmacniać poczucie wspólnotowości i wskazywać, że członkostwo w związku przynosi korzyści płynące ze współdziałania pomiędzy miastami. To szczególnie ważne w roku, w którym obchodzimy 30-lecie samorządu terytorialnego.