- 1
- 1
Nowy spot kampanii „Ojczysty – dodaj do ulubionych”. Dzięcielina, świerzop, gryka…
Tak jak w świecie przyrody niezaprzeczalna jest ciągła zmienność, tak i język podlega zmianom – nieustannym, nieuchronnym i zazwyczaj nieświadomym dla jego użytkowników. To – paradoksalnie – jednocześnie i oczywiste, i zaskakujące. Ale takim samym zmianom podlegamy przecież my: jego użytkownicy, dysponenci i twórcy zarazem.
Kampania „Ojczysty – dodaj do ulubionych” jest prowadzona od 2012 r. przez Narodowe Centrum Kultury. Nowy spot ma przyczynić się do ugruntowania przekonania, że:
- polszczyzna jest tworzona przez każdego użytkownika;
- każdy z nas jest za nią odpowiedzialny.
Jest także wyrazem przekonania, że wobec zmieniającego się języka warto przyjąć postawę otwartą i akceptującą jego rozwój.
Cele kampanii to:
- kształtowanie twórczych, odpowiedzialnych i świadomych postaw wobec języka polskiego;
- doskonalenie kompetencji językowych;
- popularyzowanie poprawnego posługiwania się językiem polskim oraz kultury słowa.
Spot wyprodukowało studio Oko i Ucho. Narratorką jest Krystyna Czubówna, dziennikarka i prezenterka, laureatka tytułu specjalnego „Mistrz wymowy”. Lektorka, której charakterystyczny głos można usłyszeć w wielu filmach przyrodniczych i słuchowiskach. Nie po raz pierwszy użyczyła go ona na potrzeby kampanii językowej Narodowego Centrum Kultury. Spoty z jej udziałem zainaugurowały bowiem kampanię w 2012 r.
W ramach tegorocznej kampanii w sieci znajdą się porady i ciekawostki językowe, spoty, filmy, animacje, wideoblogi, słuchowiska czy kalendarz – zrywak. W efekcie kampanii wydano również grę planszową „Ojczysty”. Pod auspicjami kampanii odbywają się ponadto debaty eksperckie, powstają piosenki i teledyski promujące cele projektu.
- 1