- 1
- 1
Nowe technologie oddają kontrolę w ręce ludzi – raport „Accenture Life Trends 2023”
Raport „Accenture Life Trends 2023” identyfikuje pięć globalnych trendów, które będą wpływać na biznes, kulturę i społeczeństwo w 2023 r. Powstał w ramach kontynuacji badań prowadzonych przez Accenture od piętnastu lat i prezentowanych dotychczas w raportach Fjord Trends.
Po kilku latach globalnej destabilizacji, obecnie ludzie zyskują lepszy dostęp do nowych technologii. Te kształtują nowy wymiar w sferach kreatywności, społeczności internetowych oraz tożsamości cyfrowej.
Należą do nich:
- sztuczna inteligencja (AI)
- internet rzeczy (Web3)
- tokenizacja
Jak wynika z raportu, wpływa to na zachowania konsumentów. Dlatego przedsiębiorstwa powinny przygotować się do zmian dotychczasowych modeli biznesowych.
Nasze życie codzienne ulega istotnym zmianom:
- od adaptacji do życia w „wiecznokryzysie”,
- przez rosnącą popularność społeczności internetowych,
- po utratę korzyści związanych z pracą stacjonarną, a także wykorzystywanie sztucznej inteligencji do zwiększania kreatywności.
Przedsiębiorstwa będą funkcjonować w zupełnie nowych realiach
– Żyjemy w czasach permanentnego kryzysu, w poczuciu ciągłej niepewności i nieustannych zmian. Dynamiczne zmiany dotyczą również potrzeb konsumenckich. Firmy muszą się do nich dostosować, koncentrując się na życiu swoich klientów, jego zmiennych okolicznościach oraz priorytetach.
Perspektywie umieszczenia w centrum zainteresowań przedsiębiorstw życia konsumentów poświęcony jest tegoroczny raport Accenture Life Trends 2023. Prezentuje pięć głównych trendów, które będą wpływać na układ sił pomiędzy firmami a konsumentami w 2023 r. – mówi Rainer Balensiefer, dyrektor zarządzający Accenture Song w Polsce.
Tegoroczny raport Accenture Song, do którego wizualizacji wykorzystano sztuczną inteligencję, został opracowany przez międzynarodowy zespół:
- projektantów,
- pracowników kreatywnych,
- specjalistów od technologii, socjologii oraz antropologii.
Raport przedstawia następujące trendy i zjawiska, na które firmy powinny zwrócić uwagę w 2023 r.:
- I will survive. Świat przechodzi od jednej globalnej katastrofy do drugiej. Jak jednak pokazuje historia ludzkości, człowiek adaptuje się do trudnych warunków. Korzysta z reakcji walki, ucieczki, koncentracji lub zamrożenia. Sposób, w jaki ludzie poradzą sobie z życiem w permanentnym kryzysie, wpłynie na ich decyzje zakupowe, postrzeganie marek oraz pracodawców.
- I’m a believer. W niepewnym świecie ludzie szukają miejsc, do których przynależą. Dlatego marki nowej generacji będą rodzić się jako wspólnoty, redefiniując lojalność i współudział w ich budowaniu. Zdecydowana większość badanych w ciągu ostatnich sześciu do dziewięciu miesięcy spróbowała nowego hobby lub dołączyła do nowych społeczności. Trzy zjawiska wspierają ten trend:
- silne wspólnoty na platformach takich jak Reddit, Discord i Twitch;
- token-gating: dostęp zarezerwowany wyłącznie dla posiadaczy tokenów;
- kolekcjonowanie: digital art, autografy, karty i inne.
- As it was. Debata na temat powrotu do pracy stacjonarnej trwa. Jasne jest jednak, że obecna sytuacja nie jest korzystna dla wszystkich. Każdemu z nas brakuje takich aspektów pracy stacjonarnej, jak osobisty kontakt czy możliwość bezpośredniego przekazywania wiedzy młodszym stażem kolegom. Bez osobistego, fizycznego zaangażowania firmy mogą stracić pozycję mentora mobilizującego pracowników do innowacyjności, rozwoju i integracji. Nadszedł czas, aby liderzy stworzyli nowe plany godzące sprzeczne interesy.
- OK, creativity. Technologia AI stała się ogólnodostępna i szeroko wykorzystywana w procesie twórczym. Sieci neuronowe wspierają kreowanie treści i obrazów. Nie wymagają przy tym od użytkowników indywidualnego wysiłku ani umiejętności. Firmy będą musiały szukać sposobów wyróżnienia się w morzu generowanych przez AI przekazów i wykorzystywać ją do rozwoju swojej innowacyjności.
- Signed, sealed, delivered. Sposoby korzystania (także nieuczciwe) z danych osobowych od dawna wymagają transformacji. Brak transparentności firm w budowaniu cyfrowych doświadczeń klientów przekłada się na brak zaufania ze strony konsumentów. Wkrótce, dzięki cyfrowym portfelom zawierającym tokeny (m.in. jako metodę płatności, identyfikator lub kartę lojalnościową), klienci odzyskają kontrolę nad tym, jakie dane udostępniają lub sprzedają w sieci. Dane przekazane dobrowolnie mają większą wartość niż informacje pochodzące od podmiotów trzecich, które w świecie bez cookies będą blokowane.
Ludzie doświadczają kryzysów w różnych sferach i sytuacjach
– Odczuwają naturalną potrzebę zachowania kontroli. W tym celu najczęściej muszą coś zmienić, a te zmiany mają nieodzowny wpływ na firmy i organizacje. Nie musi jednak on być niekorzystny. Zrozumiany i umiejętnie pokierowany, pozwoli na nowo budować relacje, rozwijać technologie, tworzyć nowe przestrzenie.
Zaawansowane technologie takie jak AI, dotychczas dostępne tylko dla wykwalifikowanych specjalistów, upowszechniają się i demokratyzują. Może to mieć znaczący wpływ na poczucie stabilności i kontroli jutra wśród ludzi. Oprócz tego może też przemodelować relacje i układ sił między firmami a ich klientami. Jesteśmy świadkami złożonej rewolucji. Sprawia ona, że nadążanie za zmianami, przewidywanie trendów i odważne sięganie po nieznane dotąd powszechnie technologie wpisują się w DNA firm i konsumentów – mówi Krzysztof Ślęczka, dyrektor zarządzający obszarem consumer goods and services w Accenture w Polsce.
Pełny raport „Accenture Life Trends 2023”, który zawiera wskazówki dla firm i liderów, dostępny jest na stronie accenture.com.
- 1