Nowa typologia ambientów – premiera najobszerniejszego polskiego e-booka o ambient media
  • 0
  • 2
15.07.2020

Nowa typologia ambientów – premiera najobszerniejszego polskiego e-booka o ambient media

Czy łóżko może być reklamą? Czy reklama może zapewnić lepszy sen? Czy reklama może pozyskiwać wodę z powietrza? Czy reklama sama w sobie może zaspokoić pragnienie? A leczyć depresję? Joanna Burdek w swoim e-booku przedstawia bogaty świat ambientów i ich zalet jako nośników reklamowych.

Ambient: czym właściwie jest? Definicji jest mnóstwo, a większość z nich stara i niekoniecznie przystająca do teraźniejszości. Opisują ambient jako coś niepowtarzalnego. Jako to, czym on faktycznie nie jest – że nie jest to „zwykły” outdoor, prasa, radio, internet itd.

Marketerzy robią wszystko, by przykuć i utrzymać odrobinę dłużej uwagę konsumentów. Dlatego właśnie robi się ambienty. Ambient to zatem taka forma reklamy, która zwraca uwagę widza, bo jest inna (niekoniecznie niepowtarzalna).

Autorka dzieli ambient media ze względu na:

  • Formę – co zaskakuje?
    Zaskakiwać może umiejscowienie, użycie lub sam nośnik. Ambientowe formy idealnie wykorzystuje Netflix., który stosuje regularnie ten typ promocji przy premierach topowych seriali.
  • Cel – po co się je robi?
    Najpopularniejsze znane cele to: szokowanie, zaskoczenie, zwrócenie uwagi, ukulturalnienie, poprawa zdrowia, zmiana postawy przez wywołanie emocji i oczywiście zapamiętywalność. Chyba każdy zna akcję „Push to add drama” – to ambient, który realizuje kilka z tych celów na raz.
  • Ruch – czy się poruszają i czy wymagają ingerencji, aktywnego udziału widza.
    Ambienty mogą być ruchome lub statyczne. Wymagające lub nie interakcji człowieka z człowiekiem. Kilka ciekawych przykładów, w tym „włosy z nosa” i „ludzi wychodzący z pupy” Joanna Burdek opisała w artykule „Ambienty na piątkę, czyli 5 razy N”.

Szczegółowy opis i rozwinięcie typologii ambientów wraz z przykładami z różnych branż autorka przedstawia w darmowym e-booku dostępnym na stronie jej agencji: branduseful.pl/ambienty/

Prawda, ekologia i technologia – to trzy trendy najmocniej obecne w ambientach. Prawda jest rozumiana jako naturalna pomoc dla innych, wynikająca nie tylko z biznesowych pobudek. Covid-19 dał szansę wielu markom na pokazanie, czy pomoc jest w ich DNA. Wiele z nich zdało ten egzamin na piątkę. Nie trzeba wielkich gestów, by pomagać. Trzeba być po prostu człowiekiem.

Ekologia to zwracanie uwagi na zmiany, które zachodzą na Ziemi, oraz ponowne wykorzystywanie surowców. To nowy trend w ambientach i must have świadomego marketera. Pamiętamy akcję alarmu smogowego – wielkie płuca. Co stało się potem z instalacją? Czy ponownie jej użyto, czy wylądowała na śmietnisku?

Dziś trzeba przestać myśleć o ambientach jako wielkich instalacjach i budowlach w miastach. Raczej zastanowić się, jak przenieść je do sieci (i nie śmiecić!). I tu z pomocą przychodzi trzeci trend – technologia, czyli wykorzystanie VR, augmented reality, hologramów itp. Wzrost popularności chatroomów, zakupów online to efekty pandemii Covid-19. Nastąpił skokowy hiperpostęp technologiczny w niektórych sektorach, np. w szkolnictwie. Tym bardziej widzimy, że marki muszą znaleźć nowe sposoby łączenia się z konsumentem. I już wkrótce ambienty przejdą ze sfery miast do wnętrz naszych mieszkań.

Niepowtarzalność, niepoliczalność, niepołączalność i wysoka cena – to trzy najpopularniejsze mity o ambientach. Tymczasem ambient nie jest niepowtarzalny, bo reklamy i kreacje są i będą powtarzalne. Szukanie za wszelką cenę czegoś, czego jeszcze nie było, bardzo ogranicza kreatywność. Jeśli naszym celem jest czynienie dobra i pomoc oraz tworzenie użytecznych reklam, nie musimy łechtać swojego twórczego ego. Przykładem powtarzalnego ambientu są interaktywne citylighty.

  • 2

Ambient nie musi być drogi. Często wystarczy błyskotliwy pomysł i prosty element, by stworzyć wyjątkową reklamę. Przygotowując ambient, wykorzystaj piękno prostych rozwiązań. Pamiętaj jednak, by nie zaśmiecać przestrzeni miejskiej. Ciekawym przykładem prostego i ekologicznego powtarzalnego ambientu są green graffiti.

Ambient nie jest niepoliczalny. Istnieje dziś wiele sposobów na pozyskanie leadów ze świata offline. Można je mierzyć, organizując konkurs z informacją zamieszczoną tylko w ambient mediach lub rozdając kody zniżkowe przypisane do ich widzów czy uczestników.

– Po co to wszystko? W serialu „Mad Men” główna bohaterka Peggy wymyśliła ambient, w którym zatrudnieni statyści mieli wykupić cały asortyment produktu ze sklepu. Tylko po to, by było o tym głośno. By konsumenci w myśl społecznego dowodu słuszności i reguły niedostępności sami rzucili się w wir zakupów. Dziś 77% konsumentów woli kupować produkty marek, z którymi łączą ich wspólne wartości (badanie Meaningful Brands 2019). Oczekują od marek aktywnego działania w kwestiach dla nich ważnych – praw człowieka, pracownika, gender – mówi Joanna Burdek, autorka raportu i właścicielka agencji Brand Useful.

– Projektując ambient, zastanów się więc, po co to robisz. Czy możesz dzięki temu zrobić coś dobrego? Zadbać o planetę? Uwrażliwić odbiorcę na jakieś kwestie, zmienić postawy społeczne? Czy możesz do produkcji ambientu wykorzystać surowce wtórne, stare reklamy lub nawet odpady po twoim produkcie? Czy może robisz kolejną konstrukcję, która po kilku dniach zasili wysypisko stertą niepotrzebnych odpadów? – pyta autorka.

Czytaj więcej w kompleksowym e-booku o ambientach. W nim:

  • nowa typologia ambientów
  • zagadka o myszy i jaguarze
  • ponad 100 przykładów kreatywnych reklam
  • trendy
  • mity na temat ambientów

O autorce

Joanna Burdek – strateg i współwłaściciel agencji BrandUseful.pl, autorka bloga www.brandbu.pl. Pracuje dla największych marek (m.in. Continental, Multikino, Nutella, Echo Investment, STAG), tworząc strategie i kampanie reklamowe. Autorka znana z publikacji w najważniejszych portalach branżowych. Od 14 lat pracuje w reklamie i prowadzi szkolenia m.in. z ambientów i tworzenia briefów. Prowadzi kampanie B2B oraz B2C. Absolwentka studiów doktoranckich oraz Szkoły Strategii Marki w SAR.

  • 1
Nowa typologia ambientów autorstwa Joanny Burdek

Nowa typologia ambientów autorstwa Joanny Burdek

Marketing przy Kawie jest patronem medialnym e-booka.

 

15 lipca 2020

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
15.07.2020

45 proc. polskich konsumentów czuje się bezpiecznie podczas zakupów w sklepie stacjonarnym – pokazuje badanie Deloitte

W związku z epidemią koronawirusa utrzymują się obawy Polaków o zdrowie swoje i bliskich. Z badania firmy doradczej Deloitte, którego wyniki przedstawione zostały w raporcie „Global State of the Consumer Tracker”, wynika, że nad Wisłą spada poziom poczucia bezpieczeństwa podczas korzystania z usług wymagających bezpośredniego kontaktu, jak fryzjer czy dentysta. W ciągu ostatnich dwóch tygodni z 44 proc. do 41 proc. spadła natomiast liczba Polaków, którzy kupują na zapas.