Nowa tożsamość wizualna Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
  • 0
  • 8
19.11.2020

Nowa tożsamość wizualna Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie

Lotnicza Akademia Wojskowa to jedna z najbardziej znanych i rozpoznawalnych uczelni w Polsce. Legendarna Szkoła Orląt od 95 lat kształci i szkoli pilotów, nawigatorów i kadrę lotniczą na potrzeby zarówno wojskowe, jak i cywilne. Właśnie zyskała nową tożsamość wizualną.

Szkoła Orląt od 95 lat buduje swoją markę, jednak logo uczelni wprowadziliśmy po raz pierwszy. Do tej pory jedynym znakiem rozpoznawczym akademii było godło. Modernizujemy nie tylko flotę powietrzną, symulatory i infrastrukturę – nowa komunikacja marketingowa to kolejny etap rozwoju Lotniczej Akademii Wojskowej – mówi rektor komendant LAW w Dęblinie, gen. bryg. pil. dr Piotr Krawczyk.

Zmieniają się warunki na rynku edukacyjnym, problemem jest niż demograficzny. Władze uczelni postanowiły więc położyć większy nacisk na działania reklamowo-promocyjne. Do tego zaś potrzebna była nowa, uporządkowana tożsamość wizualna. Dodatkowym elementem ułatwiającym podjęcie decyzji o odświeżeniu wizerunku była zmiana statusu i nazwy uczelni z Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych na Lotniczą Akademię Wojskową.

To było ogromne wyzwanie. Do tej pory jako znaku reklamowego akademia używała godła będącego symbolem uczelni od dekad, z którym identyfikowali się absolwenci uczelni. Potrzebowaliśmy jednak logotypu – elementu mniej skomplikowanego w codziennym użytkowaniu, z którym mogłyby się identyfikować wszystkie pokolenia lotników – mówi Anna Borysewicz, kierownik biura promocji LAW, odpowiedzialna za przygotowanie, realizację i wdrożenie projektu z ramienia uczelni .

Ostatecznie postanowiono opracować dwie linie komunikacji:

  • rektorską, której głównym elementem będzie godło, zachowując w ten sposób dotychczasową symbolikę,
  • linię zbudowaną wokół logotypu, która została stworzona od podstaw; na jej podstawie zakładano stworzenie zupełnie nowej identyfikacji reklamowej.

Środowisko wojskowe jest bardzo przywiązane do symboli i ich znaczeń. Godło uczelni funkcjonowało od wielu pokoleń i największym wyzwaniem było wytłumaczenie środowisku akademickiemu, dlaczego w komunikacji marketingowej musimy z niego zrezygnować. W pracach projektowych braliśmy to mocno pod uwagę. LAW to uczelnia wyższa, podchorążowie tu kształceni stają się w przyszłości częścią Sił Powietrznych Wojska Polskiego. Akademia znajduje się na terenie strzeżonej jednostki wojskowej. Kształcą się tu jednak nie tylko przyszli wojskowi piloci, ale również studenci cywilni. Wszystkie te czynniki miały ogromne znaczenie w pracach projektowych – mówi Piotr Flis, verbal designer i współwłaściciel agencji Lotna, która przygotowała identyfikację.

Znak oraz cała tożsamość wizualna uczelni zbudowane zostały na bazie szachownicy lotniczej – uniwersalnego i charakterystycznego znaku Sił Powietrznych RP o ponad 100-letniej historii. Symbol na całym świecie kojarzony jest z Wojskiem Polskim. Nawiązując do niej, twórcy identyfikacji chcieli podkreślić działalność akademii oraz uhonorować jej zasługi dla Sił Powietrznych RP.

Znak Lotniczej Akademii Wojskowej składa się z czerwonych kwadratów szachownicy oraz akronimu LAW zbudowanego na podstawie czerwonych obwódek. Identyfikacja wizualna łączy się bezpośrednio ze znakiem uczelni. Jej głównym elementem porządkującym i nadającym kierunek jest trójkąt zwany wyróżnikiem lub dziobem. Wywodzi się on bezpośrednio z sygnetu. Nawiązuje do dziobu statku powietrznego, czyli wysuniętej najbardziej do przodu części kadłuba, tworzącej aerodynamicznie wyprofilowany opływ dla strug powietrza.

Agencja Lotna opracowała również hasło LAW – „Uczelnia wysokich lotów”. Jego znaczenie nawiązuje zarówno do przedmiotu działania uczelni, czyli lotnictwa, jak i ambitnych celów, jakie LAW ma przed sobą i które chce osiągnąć.

Ze względu na różnorodność stosowanych treści oraz mnogość tematów, którymi zajmuje się uczelnia, jej identyfikacja jest elastyczna. Pozwala na dość swobodną modyfikację elementów składowych.

Oprócz linii reklamowej agencja opracowała również linię rektorską, wykorzystującą tradycyjne symbole „Szkoły Orląt” – godło oraz Pomnik „Bohaterskim Lotnikom Dęblińskiej Szkoły Orląt”. Została ona zaprojektowana dla rektora komendanta Lotniczej Akademii Wojskowej na potrzeby reprezentowania jego urzędu. Materiały z tej linii będą wręczane najwyższym przedstawicielom władz państwowych i międzynarodowych w czasie krajowych i zagranicznych wizyt służbowych.

Lotna została wybrana w drodze konkursu. Identyfikacja wizualna LAW miała światową premierę na wrześniowym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego (MSPO) w Kielcach.

  • 8
Lotnicza Akademia Wojskowa w Dęblinie

Lotnicza Akademia Wojskowa w Dęblinie ma logo i nową tożsamość wizualną

Robert Widomski

1 tydzień temu

Matko, bardzo słabe ... już na zdjęciach "LAW" zlewa się w jedną ciągła linię nie do odczytania. Jest pewna tendencja wśród "projektantów" by na siłę z logotypu zrobić sygnet. Ja bym jeszcze nad tym popracował.

19 listopada 2020