Niemal co czwarty polski internauta interesuje się grami. Badanie Mexad Games i Mobile Institute
  • 0
  • 1
26.06.2019

Niemal co czwarty polski internauta interesuje się grami. Badanie Mexad Games i Mobile Institute

Niemal co czwarty użytkownik Internetu interesuje się grami wideo. 58% z nich gra co najmniej raz w tygodniu. Kim jest polski gracz? Agencja Mexad Games we współpracy z Mobile Institute przeprowadziła badanie polskich fanów e-sportu i gier.

Największa reprezentacja osób zainteresowanych grami występuje w grupie wiekowej poniżej 18 lat (39%). Co ciekawe, gracze są także liczni wśród osób powyżej 55. roku życia (28%). W pozostałych grupach zainteresowanie tą formą rozrywki waha się między 21 a 25%. Wynik ten obala często powtarzaną tezę o tym, że grami interesują się tylko osoby niepełnoletnie, niemające siły nabywczej.

Prawie połowa kupuje gry zaraz po premierze
Według raportu opublikowanego w kwietniu przez Wargaming i Newzoo Polacy wydali w 2018 r. na gry wideo ponad 2 mld i 57 mln zł. Polski rynek plasuje się pod tym względem na bardzo wysokim, 8. miejscu w Europie. Z badania Mexad Games wynika, że gry kupuje 61% graczy. Wśród nich 44% robi to od razu po premierze danego tytułu. Pozostali czekają na zniżki.

Zakupy badani robią najczęściej w sklepach stacjonarnych, takich jak Empik, Media Markt (35%), ale też w polskich sklepach internetowych (26%) oraz na Allegro (25%). 55% grających internautów chętnie kupi produkt czy usługę, aby otrzymać zniżkę lub kod na zakup gry.

W gry najczęściej grają na PC, nie tylko solo
Najpopularniejszym urządzeniem, z którego korzystają polscy gracze, jest laptop (32%). Na podium uplasowały się jeszcze smartfony (29%) i komputery stacjonarne (26%). Tuż za nimi są konsole (23%).

Gatunki gier, którymi najbardziej zainteresowani są gracze w Polsce, to strzelanki (np. „Counter-Strike”) czy przygodowe (np. „Wiedźmin 3”). Te pozycje wskazało po 21% internautów grających w gry. Na kolejnych miejscach znalazły się wirtualne karcianki (19%), wyścigi (17%) i tytuły strategiczne (16%).

Gry stereotypowo są też kojarzone z rozrywką, która izoluje od innych ludzi. Jak pokazuje badanie – niesłusznie. Wielu internautów wskazuje, że grają sami (34%), jednak 38% gra z innymi osobami: znajomymi (18%) lub osobami poznanymi online (20%).

Nie tylko grają, ale także oglądają i kibicują
Dziś gaming to coś więcej niż samo granie w gry. Z zainteresowaniem grami może wiązać się także oglądanie wirtualnych przygód innych graczy czy kibicowanie profesjonalnym drużynom. Streamy, czyli transmisje na żywo z grania, ogląda 48% grających internautów.

Wśród niegrających ogląda je prawie co dziesiąta osoba. Najczęściej są to użytkownicy między 18. a 34. rokiem życia, o miesięcznych dochodach między 5 a 7 tys. zł brutto na osobę. Osobami, które jednocześnie grają i oglądają streamy, są zarówno kobiety i mężczyźni, z lekką przewagą tej drugiej płci (55%). Fani streamów najczęściej oglądają rozgrywki kilka razy w tygodniu (25%).

E-sport, czyli profesjonalne rozgrywki drużyn grających w gry, śledzi z kolei 39% graczy, z czego 24% robi to regularnie. Wśród wszystkich internautów odsetek osób oglądających e-sport wynosi 23%. Do najpopularniejszych gier będących konkurencjami w ramach rozgrywek e-sportowych należą: „Counter-Strike: Global Offensive”, „League of Legends”, „FIFA” czy „Rainbow Six”.

O badaniu
Badanie zostało zrealizowane przez Mobile Institute na zlecenie Mexad Games. Wykorzystano ilościowe i jakościowe metody badawczej, tj. badanie ankietowe i wywiady indywidualne. Partnerem raportu została organizacja AGO Esports, która pomogła w zebraniu wyników wśród członków społeczności zainteresowanej e-sportem.

  • 1

25 czerwca 2019