Nekrologi na ulicach polskich miast – Extinction Rebellion nie tylko w Cannes
  • 2
  • 12
25.06.2019

Nekrologi na ulicach polskich miast – Extinction Rebellion nie tylko w Cannes

Od połowy czerwca w Warszawie pojawiają się nekrologi o treści nawiązującej do końca cywilizacji, zapowiadanego na 2050 r. przez naukowców. Ma go spowodować katastrofa klimatyczna – szóste masowe wymieranie. Akcję prowadzi organizacja Extinction Rebellion. Ta sama, która kilka dni temu zakłócała przebieg festiwalu reklamowego w Cannes.

Na ulicach Warszawy można zobaczyć ulotki stylizowane na nekrologi o treści:

Polska
966 – 2050
Zmarła z powodu globalnego ocieplenia, zalania przez Bałtyk, głodu, suszy, wojen

Pogrążeni w smutku zapraszamy na uroczystości żałobne

Extinction Rebellion

Oprócz Polski na klepsydrach pojawiają się także Sopot, Gdynia i Gdańsk jako miasta zagrożone zalaniem przez Bałtyk wzbierający w wyniku podnoszenia się poziomu wód wraz z ociepleniem klimatu.

W Warszawie klepsydry towarzyszyły happeningowi, który odbył się 13 czerwca pod siedzibą Polsatu. Kondukt żałobny niósł czarną trumnę z napisem „Nasza prz szłość”. Wzory nekrologów można było pobrać we własnym zakresie i rozwiesić również poza Warszawą.

Akcję plakatowania miast, jak i serię happeningów organizuje Extinction Rebellion Polska. To oddział światowej akcji społecznej ukierunkowanej na przeciwdziałanie katastrofie klimatycznej. W Polsce oddziały organizacji istnieją w Trójmieście, Warszawie, Poznaniu i Krakowie.

  • 12

Fot. Extinction Rebellion

Fot. Extinction Rebellion

Fot. Extinction Rebellion

Fot. Extinction Rebellion

Fot. Extinction Rebellion

Fot. Extinction Rebellion

Organizacja przygotowała także protest w trakcie festiwalu reklamowego w Cannes. Jej członkowie z Wielkiej Brytanii i Francji starali się w pokojowy sposób zakłócić przebieg wydarzenia. Celem było wezwanie branży reklamowej do mówienia prawdy o katastrofie klimatycznej i ekologii. Branża miałaby też zachęcać swoich klientów, aby czynili to samo.

Jednym z podjętych działań było zrzucenie transparentu z hasłem „Tell the Truth” z kościoła w pobliżu pałacu będącego centrum wydarzeń festiwalowych. Uczestnicy protestu zablokowali także główne wejście do festiwalowego pałacu, wykrzykując hasła:

  • „Jesteśmy w trakcie szóstego masowego wymierania!”,
  • „Jeśli nie podejmiemy działań na rzecz bioróżnorodności, wyginiemy!”.

Aresztowano 14 osób.

  • 1

W przeddzień wydarzenia przedstawiciele Extinction Rebellion spotkali się z CEO Cannes Lions Festival. Ten zapewnił ich, że przesłanie akcji jest mile widziane na festiwalu. Wspomniał również, że festiwal traktuje aktywizm poważnie. Firmy i organizacje pozarządowe aktywnie współpracują w poszukiwaniu rozwiązań wielu kryzysów, przed którymi stoi świat. Jak jednak wspomina organizacja w swoim oświadczeniu prasowym, jej działacze spotykali się w trakcie Cannes Lions z szykanami ze strony policji i służb francuskiego wywiadu.

Protest w Cannes to kontynuacja działań wobec branży reklamowej. W maju Extinction Rebellion opublikowała list otwarty skierowany do niej. Wezwała środowisko reklamowe, by wykorzystało swój wpływ na ludzkie zachowania. To ono ma spore szanse, by przekazać prawdę o skutkach zmniejszania się różnorodności biologicznej na świecie i skutecznie zachęcić do podjęcia działań w celu rozwiązania tego problemu.

Treść listu:

Dear Founders, CEOs, CCOs, CMOs, CFOs, MDs and CDs of the advertising industry, You didn’t think we’d forget about you?
We know you like things simple so here they are:
We’re not on the verge of the Sixth Mass Extinction. We’re in it.
If everything on the planet dies, we die.
That’s not a distant future. We are only a few years away from an irreversible temperature climb, although biodiversity destruction may get us first.
“What can I do?” you’re thinking. “I’m just the Founder/CEO/CMO/CCO/CFO/MD/CD of a global advertising agency.”
The answer is: you can do anything you want and you can shift mass behavior in a heartbeat. One of the reasons we’ve got here is because you’ve been selling things to people that they don’t need. You are the manipulators and architects of that consumerist frenzy. Imagine what would happen if you devoted those skills to something better.
No, making a small campaign to give up drinking from plastic straws is not going to cut it.
Neither is doing some pro-bono for an anti-palm oil initiative.
Here’s the thing you can do:
Declare a climate & ecological emergency and act accordingly. Persuade your clients and their audiences to do the same.
If you don’t make this change, consumers will insist you do. Look at the streets of London in the last month. People are beginning to see where the problems lie, and soon they will see you.
You have an extraordinary moment to be on the right side of history. That’s not something that can get postponed to Q3. It needs action right now.
Just Do It.
Be All That You Can Be.
Impossible Is Nothing.
We’re here to support you in this vital transition.
Contact us at earthsworthit@gmail.com.
Extinction Rebellion

25 czerwca 2019