„Partnerski PRzetarg” – kampania ZFPR - Marketing przy Kawie
Nawet połowa przetargów w branży PR prowadzona niewłaściwie – badanie ZFPR i kampania „Partnerski PRzetarg”
  • 0
  • 3
21.06.2024

Nawet połowa przetargów w branży PR prowadzona niewłaściwie – badanie ZFPR i kampania „Partnerski PRzetarg”

W ciągu ostatniego roku większość przedstawicieli agencji PR-owych uczestniczyło w negatywnie ocenionych przez nich przetargach. W ocenie połowy badanych stanowią one aż 30–50% wszystkich postępowań w branży PR. Tak wynika z badania przeprowadzonego wśród agencji członkowskich ZFPR przez K+Research.

Opublikowany raport stanowi początek kampanii „Partnerski PRzetarg”.

– Public relations to nie reklama. Obie branże mają wiele wspólnego, lecz każda z nich ma unikalny charakter. Sam PR jest niezwykle złożony. To powoduje, że zakres potencjalnej współpracy będzie w dużej mierze determinował tryb przetargu, jak i kryteria wyboru agencji PR. Jako Związek Firm Public Relations działamy na bazie Białej księgi branży komunikacji marketingowej. Jednocześnie mamy na uwadze specyfikę usług PR. Z tej perspektywy postanowiliśmy przyjrzeć się procesowi przetargowemu w naszej branży.

Naszym celem jest uczynienie tego procesu bardziej efektywnym. Wierzymy, że wzajemne zrozumienie potrzeb i oczekiwań oraz szacunek pomiędzy klientem i agencją są kluczowe, aby rozpocząć oraz prowadzić owocną współpracę – mówi Daria Tworek, wiceprezeska ZFPR.

Zaledwie co piąta z badanych agencji PR nie miała negatywnych doświadczeń przetargowych

Najczęstszymi błędami utrudniającymi pracę agencji są:

  • brak określenia budżetu na współpracę,
  • niejasne kryteria oceny,
  • nieprecyzyjnie opisane cele i zadania,
  • niekompletna dokumentacja.

Wśród najbardziej skrajnych doświadczeń są „idea pitching” oraz „ghosting”:

  • 25% badanych agencji uczestniczyło w postępowaniu, w którym miało poczucie, że jego celem jest wyłącznie pozyskanie pomysłów przez klienta,
  • 16% deklaruje, że ich pomysł został wykorzystany i zrealizowany przez inny podmiot.

Zaangażowanie agencji PR-owych w procesy przetargowe wpisane jest w specyfikę ich działania. Jednocześnie udział w przetargach niezależnie od jego wyniku wiąże się z realnymi kosztami i obciążeniami po stronie agencji.

Większość przedstawicieli agencji twierdzi, że do przygotowania oferty przetargowej angażuje zazwyczaj:

  • dyrektorów (88%),
  • managerów (83%).

Zespoły projektowe uczestniczące w przetargach przeznaczają na ten cel od 10 do 30% swojego czasu pracy (83%).

Właściwe zaplanowanie procesu przetargowego to gwarancja efektywnego wykorzystania czasu oraz zasobów obu stron

Dlatego w raporcie na temat doświadczeń przetargowych agencji PR określono 5 obszarów, na które zamawiający powinni zwracać szczególną uwagę przy planowaniu postępowań przetargowych. Są to:

  1. transparentność,
  2. szacunek,
  3. informacja,
  4. terminowość,
  5. feedback.

Dobrze przygotowany i przeprowadzony przetarg pozwala agencjom PR na optymalizację kosztu udziału w postępowaniu. Daje także możliwość:

  • dopracowania oferty,
  • lepszego zaplanowania pracy zespołu,
  • wzrostu motywacji i poczucia wartości wykonywanej pracy.

Bazując na otrzymanych od klienta informacjach, każda agencja powinna mieć możliwość podjęcia świadomej decyzji o udziale w tych postępowaniach, w których agencja ma szanse odpowiedzieć na realne potrzeby klienta.

Dobrze przeprowadzone przetargi to także korzyści dla samego zamawiającego, ponieważ:

  • umożliwiają optymalizację czasu i zasobów potrzebnych do przeprowadzenia postępowania,
  • skutkują uzyskaniem porównywalnych ofert dopasowanych do zgłoszonych potrzeb oraz budżetu,
  • gwarantują dobry start partnerskiej współpracy.

– Wnioski z raportu jednoznacznie wskazują, że firmy traktujące agencje PR jako swoich partnerów od samego początku, czyli procesu przetargowego, osiągają lepsze efekty. Wtedy klienci stają się ich beneficjentami. Taka współpraca wymaga:

  • transparentności,
  • gotowości do słuchania i odpowiadania na potrzeby rynku.

W dłuższej perspektywie przynosi to obopólne korzyści, które tworzą trwałe i wartościowe standardy biznesowe – podkreśla Bartłomiej Kędzierski, managing partner Weber Shandwick.

Cały raport można pobrać ze strony zfpr.pl.

  • 3
„Partnerski PRzetarg” – kampania i badanie ZFPR

„Partnerski PRzetarg” – kampania i badanie ZFPR

„Partnerski PRzetarg” – kampania i badanie ZFPR
„Partnerski PRzetarg” – kampania i badanie ZFPR

20 czerwca 2024