„Nastolatki 3.0” – raport NASK PBS
  • 0
  • 0
16.04.2019

„Nastolatki 3.0” – raport NASK PBS

Dzisiejsi nastolatkowie nie rozstają się ze smartfonami. Ogólnopolskie badanie przeprowadzone przez Państwowy Instytut Badawczy NASK wśród uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych pokazuje, że młodzież aktywnie korzysta z Internetu średnio przez ponad 4 godziny dziennie. Smartfon jest najczęściej wykorzystywanym do tego urządzeniem. Bez niego nie wyobraża sobie funkcjonowania co szósty młody człowiek (15,7% ).

4 godziny i 12 minut na dobę – tyle wynosi średni czas korzystania z Internetu przez polskich nastolatków. W poprzedniej edycji badania średnia wynosiła około 3 godzin i 40 minut. 27 proc. ankietowanych zadeklarowało korzystanie z Internetu od 2 do 4 godzin dziennie. Niewiele mniejszy odsetek (22,9 proc.) od 4 do 6 godzin. 12 proc. szacuje, że spędza dziennie online 8 lub więcej godzin.

Dziś pytanie, ile czasu jesteś online, nabiera nowego znaczenia. Wielu z młodych, a także całkiem dojrzałych ludzi jest de facto online przez cały czas, ponieważ mamy przy sobie smartfony na stałe połączone z Siecią. Na bieżąco otrzymujemy powiadomienia z mediów społecznościowych, wiadomości przez komunikatory. W każdej chwili możemy sięgnąć po telefon i skorzystać z tego, co oferuje Sieć – mówi Marcin Bochenek, dyrektor pionu rozwoju społeczeństwa informacyjnego w NASK Państwowym Instytucie Badawczym.

Smartfon zastępuje dziś wiele różnych urządzeń: radio, telewizor, telefon, komputer stacjonarny. Młodzi ludzie pytani o to, do czego wykorzystują Internet, odpowiadają najczęściej, że do:

  • słuchania muzyki (robi to 65,4 proc. badanych),
  • oglądania filmów i seriali (62,1 proc.),
  • kontaktu z rodziną i znajomymi poprzez komunikatory (61 proc.),
  • używania portali społecznościowych (59,4 proc.).

Telefon komórkowy (smartfon) jest pierwszym urządzeniem wymienianym jako narzędzie do tych aktywności. 93,9 proc. respondentów wskazuje, że to właśnie za jego pomocą najczęściej korzysta z Internetu.

Młodzież czuje, że czasem może być tego za dużo. Badacze pytali o symptomy uzależnienia od smartfonów. Twierdząco na pytanie: „Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem: myślę, że powinienem/powinnam mniej korzystać z mojego telefonu/smartfonu” odpowiedziało 56 proc. osób. Odpowiedzi przeczącej udzieliło 44 proc. Oznacza to, że większość respondentów, którzy odpowiedzieli na to pytanie, dostrzega, że coś jest nie tak.

Badania pokazują też obniżanie się wieku inicjacji internetowej. Dzisiejsi uczniowie podstawówek i gimnazjów rozpoczęli samodzielne korzystanie z Internetu w wieku 6 lat i 10 miesięcy. Wśród uczniów szkół ponadgimnazjalnych wiek inicjacji jest wyższy i wynosi średnio około 8 lat. W analogicznych badaniach przeprowadzonych w 2016 r. średnia wieku, w którym zaczęli korzystać z Internetu ówcześni uczniowie gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, wynosiła około 9 lat i 5 miesięcy.

Wybór tego, co w Internecie robi młodzież, zależy niekiedy od płci. Chłopcy częściej niż dziewczęta deklarują udział w grach online (63,8 proc. chłopców i 16,7 proc. dziewcząt). Z kolei więcej dziewcząt (72 proc.) deklaruje, że korzysta z czatów i komunikatorów do kontaktów z rodziną i znajomymi. Wśród chłopców taką odpowiedź wybrało 50,6 proc.

Młodzież ceni Internet za wolność, dostęp do różnorodnych treści, wygodę użytkowania. Pytani o to, jakie nadzieje wiążą z dostępem do Internetu, nastolatkowie najczęściej wymieniają: większy, swobodny dostęp do różnorodnych zasobów (74 proc.), powiększenie oferty spraw, które można załatwić online (57,6%). Jedna trzecia wskazała upowszechnienie możliwości pracy przez Internet.

Niemała liczba wyraziła też nadzieję na bardziej radykalne zmiany, np. na to, że znikną bariery językowe lub kulturowe w komunikacji między ludźmi (40,5 proc.), a nawet na to, że dzięki technologiom nie będzie trzeba pracować w ogóle, aby żyć na satysfakcjonującym poziomie (15,3 proc.).

Jeśli chodzi o negatywne zjawiska, na pierwszym miejscu jest cyberprzestępczość. Jej wzrostu obawia się 66 proc. respondentów. Ponad połowa badanych boi się, że nie będzie mogła korzystać tak swobodnie, jak dotychczas z zasobów Internetu. Przyczynami mogą być:

  • nałożone dodatkowe opłaty za usługi (55,8 proc.),
  • cenzura stosowana przez państwo (43,3 proc.),
  • cenzura ze strony firm (około 40 proc.).

Nastolatkowie obawiają się też inwigilacji ze strony obcych państw (40 proc.), polskiego rządu (37,9 proc.) i firm (33,3 proc.).

Cały raport można znaleźć na stronie www.nask.pl.

O badaniu
Badanie zostało przeprowadzone w 2018 r. Wzięło w nim udział 1173 uczniów z 55 szkół z całej Polski, w tym uczniowie szkół podstawowych, gimnazjów, liceów, techników.

15 kwietnia 2019

  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
  • 0
15.04.2019

Zalando w kampanii „Wyraź swoje piękno” promuje wprowadzenie kosmetyków do oferty

Wartość polskiego rynku kosmetycznego wynosi obecnie około 16 mld zł*. Tym samym osiągnął on 6. miejsce pod względem wielkości w Europie. Według prognoz do 2021 r. jego wartość ma wzrosnąć do 20 mld zł**. Szczególnie dynamicznie rozwija się w Polsce w tym segmencie sprzedaż internetowa. Widząc potencjał rozwoju, Zalando wprowadziło w grudniu 2018 r. do swojej oferty kategorię kosmetyków. Teraz promuje ją w kampanii.