Za nami jubileuszowa edycja Kongresu Profesjonalistów PR
AdvertisementAdvertisement
  • 1
  • 6
29.09.2020

Za nami jubileuszowa edycja Kongresu Profesjonalistów PR

24 i 25 września w Rzeszowie odbywała się 20. edycja Kongresu Profesjonalistów PR. Tematem przewodnim tegorocznego wydarzenia były CSR i zabezpieczenie kryzysowe.

Wydarzenie tradycyjnie rozpoczęło się wystąpieniem Adama Łaszyna, prezesa zarządu Alert Media Communications. Z okazji okrągłej rocznicy kongresu przygotował on przegląd najważniejszych zjawisk w PR z ostatnich dwóch dekad. Jego zdaniem należy do nich zaliczyć m.in. hejt, który w istotny sposób wpłynął na naszą rzeczywistość, postrzeganie osób publicznych, firm i instytucji, a także na pracę ekspertów ds. wizerunku. Jako „PR-owy bubel 20-lecia” wskazał nieudaną i pełną błędów kampanię wyborczą byłego prezydenta Bronisława Komorowskiego z 2015 r.

Adam Łaszyn jak co roku wspomniał również o najnowszych trendach, w tym deep fake’ach. Były one także elementem prelekcji Macieja Budzicha z Mediafun.pl. W wystąpieniu zastanawiał się on m.in. nad tym, czy deep fake, fake news lub mem mogą w niektórych przypadkach stanowić narzędzia komunikacji.

Kryzysowe case study zaprezentowane z perspektywy dwóch przeciwstawnych biegunów przedstawili Janusz Schwertner, dziennikarz Onetu oraz Konrad Kruczkowski, dyrektor ds. komunikacji Stowarzyszenia Wiosna. Prelegenci omawiali sytuację dziejącą się wokół Szlachetnej Paczki dwa lata temu. Dotyczyła ona oskarżeń o stosowanie mobbingu wobec pracowników przez jej prezesa i pomysłodawcę.

Redaktor Onetu opowiadał o sytuacji, w jakiej znalazła się jego redakcja będąca partnerem Szlachetnej Paczki, w obliczu podjęcia decyzji o publikacji reportażu. Konrad Kruczkowski omówił natomiast wewnętrzną perspektywę tego kryzysu. Koncentrował się przede wszystkim na działaniach naprawczych, które zostały wdrożone, aby przywrócić pozytywny wizerunek Szlachetnej Paczki. Wskazał, że w chwili kryzysu najważniejszym celem Wiosny było dotarcie Szlachetnej Paczki do wszystkich potrzebujących oraz odzyskanie zaufania patronów, ambasadorów i partnerów.

Dwaj kolejni prelegenci skoncentrowali się z kolei na kwestiach związanych z CSR. Zwrócili uwagę na fakt, że istotne wzmocnienie tych działań stanowią informacje medialne pozyskiwane za pośrednictwem monitoringu mediów. Sebastian Bykowski, wiceprezes zarządu oraz dyrektor generalny firmy Press-Service Monitoring Mediów stwierdził, że monitoring to nie tylko narzędzie do pozyskiwania informacji o markach czy instytucjach. Umożliwia również wyszukiwanie prawdy oraz identyfikację działań dezinformacyjnych. Te funkcje są przydatne dla wszystkich organizacji, niezależnie od rodzaju prowadzonej działalności. Dotyczy to także fundacji.

Potwierdził to Tomasz Sysło, social media specialist & public relations w Fundacji Olgi Tokarczuk. Omówił strategię medialną przyjętą przez tę organizację. Ważnym elementem są w tym przypadku media społecznościowe, poprzez które można kreować newsy publikowane później przez redakcje oraz docierać do szerokiego grona odbiorców z pozytywnie nacechowanym przekazem komunikacyjnym.

W trakcie kongresu praktycy public relations poświęcili dużo czasu na dyskusję dotyczącą kwestii wyrażania prywatnych poglądów online. Podczas jednej z debat uczestnicy zastanawiali się nad prawidłową postawą rzeczników prasowych wobec współczesnych wyzwań światopoglądowych, kulturowych, środowiskowych i religijnych.

Maciej Krzysztoszek, rzecznik prasowy Link4 oraz koordynator klubu rzeczników PSPR podkreślał podczas dyskusji, że komunikaty wychodzące od rzeczników wynikają nie tyle z ich własnych przekonań, co ze strategii marki. Ich zadaniem jest ją wspierać, dlatego spójność rzecznika i firmy jest niezwykle istotna, a sposób prezentowania wartości powinien być odpowiednio wyważony. W podobnym tonie wypowiadała się Olivia Drost, managing partner at Spotlight Agency. Rozważała case dotyczący wpływu prywatnych poglądów pracowników na wizerunek zatrudniającego ich przedsiębiorstwa.

Na świecie zachodzi obecnie szereg procesów związanych ze środowiskiem naturalnym i to właśnie wokół nich koncentrują się liczne działania z zakresu CSR. Oprócz wielu pozytywnych zjawisk pojawiają się także niepożądane, jak np. greenwashing. Jest to działanie mające na celu wywołanie fałszywego przeświadczenia o proekologiczności danego towaru lub przedsiębiorstwa wśród jego klientów.

Temat ten przybliżyła Magdalena Brzezińska, kierownik ds. komunikacji w Grupie Żywiec. Aby uniknąć pułapki greenwashingu, działania muszą być prowadzone w sposób przemyślany i uwzględniać odpowiednie nakłady inwestycyjne. Z kolei Monika Krajewska, była dyrektor departamentu zarządzania komunikacją i marketingiem w PGE wyjaśniała kwestie dotyczące raportowania działań CSR. Ma to za zadanie wzmocnić transparentność przedsiębiorstw i udowodnić, że w działalności uwzględniają one projekty na rzecz środowiska.

O działaniu zbliżonym do CSR, czyli fundraisingu, opowiedziała natomiast dr Dorota Kleszczewska, prezes zarządu Fundacji Instytutu Matki i Dziecka. Przedstawiony przez nią case koncentrował się na nawiązaniu relacji ze światem biznesu, co umożliwiło pozyskanie wsparcia finansowego w ramach akcji charytatywnej „Dołóż się do łóżka”. Celem akcji był właśnie zakup nowych łóżek szpitalnych na potrzeby instytutu. Dzięki dobrze przeprowadzonej kampanii w zbiórkę udało się zaangażować wiele dużych podmiotów gospodarczych. Jak podkreślała prelegentka, ten sukces nie byłby możliwy bez przemyślanej, zaplanowanej i sprawnie zrealizowanej współpracy całego instytutu.

XX Kongres PR ze względu na obostrzenia związane z pandemią koronawirusa odbył się w trybie hybrydowym. Oprócz obecnych na salach kongresu 184 uczestników w wydarzeniu wzięło udział 60 osób w formie zdalnej. Organizatorem Kongresu Profesjonalistów Public Relations jest Newsline. Współorganizatorem i partnerem badawczym – Instytut Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego. Marketing przy Kawie był patronem medialnym wydarzenia.

  • 6
jubileuszowa edycja Kongresu Profesjonalistów PR

Za nami jubileuszowa edycja Kongresu Profesjonalistów PR

29 września 2020

Czytaj także