Największe sieci handlowe łagodzą skutki inflacji dla klientów – pokazuje badanie „Koszyk zakupowy” ASM Sales Force Agency
  • 0
  • 6
16.09.2021

Największe sieci handlowe łagodzą skutki inflacji dla klientów – pokazuje badanie „Koszyk zakupowy” ASM Sales Force Agency

Inflacja w sierpniu osiągnęła w Polsce poziom najwyższy od dwudziestu lat. Sieci handlowe najwyraźniej postanowiły złagodzić nieco wzrost cen zauważany przez klientów, wprowadzając szereg akcji promocyjnych, w tym pod hasłem „Back to school”. Jak wynika z najnowszego raportu „Koszyk zakupowy” ASM Sales Force Agency, średnie ceny analizowanych produktów spadły w sierpniu o 2,4% wobec lipca. Zakupy spożywcze przez Internet są wciąż najdroższe. Auchan znalazł się ponownie na pozycji lidera w rankingu najtańszych sieci handlowych.

Ceny rosną najszybciej od dwudziestu lat
Dane GUS wskazują, że inflacja w Polsce pobiła kolejny rekord. Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w sierpniu 2021 r. wzrosły rok do roku o 5,4%, a w stosunku do poprzedniego miesiąca o 0,2%. W sierpniu 2021 r. badanie „Koszyk zakupowy” wykazało średnią cenę koszyka na poziomie 224,45 zł. To spadek o 5,53 zł (2,4%) w porównaniu do lipca 2021 i o 6,67 zł (2,93%) w porównaniu do sierpnia 2020 r.

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w dziewięciu na 11 sieci objętych badaniem ceny w sierpniu bieżącego roku były niższe niż w lipcu. Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Auchan (7,37%). W ujęciu rocznym w ośmiu sieciach również odnotowano spadek cen wobec 2020 r. Były to m.in.: E.Leclerc (-8,44%), Auchan (-8,16%), Lidl (-7,31%) czy Makro (-6,85%). Największy spadek cen koszyka odnotowano w sieci E.Leclerc. Średnia cena w sierpniu 2021 r. była w niej niższa o 19,58 zł niż przed rokiem.

Dodatkowo, wartość koszyków zakupowych skomponowanych wyłącznie z najdroższych lub najtańszych produktów również spadła zarówno w ujęciu miesięcznym, jak i rocznym. Za koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 176,31 zł (mniej o 10,76 zł niż w lipcu), natomiast za koszyk produktów najdroższych – 289,01 zł (mniej o 6,09 zł niż w lipcu). Suma koszyka minimalnego w sierpniu 2021 r. była niższa o 1,37% niż przed rokiem. Koszyk maksymalny natomiast był w sierpniu tańszy o 8,85% niż w 2020 r.

Mimo szalejącej inflacji średnia wartość badanego przez naszych ekspertów koszyka zakupowego nieznacznie się zmniejszyła. Wynika to z dwóch bardzo istotnych faktów. Po pierwsze, jak co roku w sierpniu sieci handlowe prowadziły szeroko zakrojoną akcję „Back to school”. Dla wracających z wakacji klientów to ważny czas, aby przed rozpoczynającym się rokiem szkolnym wyposażyć dzieci w niezbędne akcesoria. Drugi powód niższej wartości badanego koszyka to efekt wciąż zaostrzającej się walki sieci handlowych o klientów.

W wielu przypadkach właściciele sklepów mają jeszcze przestrzeń do tego, aby nie przekładać rosnących cen na konsumentów i część podwyżek biorą na siebie. Ci, którzy realizują tego typu politykę, oferują wiele produktów w korzystnych cenach, co przekłada się na większe zainteresowanie ze strony klientów – komentuje wyniki raportu Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.

Auchan ponownie na szczycie
W sierpniu pozycję lidera rankingu ponownie zajęła sieć Auchan, którą w zeszłym miesiącu wyprzedziły sklepy Lidl. Za zestaw analizowanych produktów w sklepach sieci Auchan należało zapłacić 202,85 zł. To o 10,66 zł mniej niż za najtańszy lipcowy koszyk Lidla.

Najwięcej w zeszłym miesiącu trzeba było wydać w innej sieci Cash & Carry, gdzie wartość zakupów wyniosła 239,76 zł, czyli o ponad 18% więcej niż w najtańszych sklepach Auchan. Po raz kolejny e-grocery pozostaje najdroższym kanałem zakupów. Tam średnia suma koszyka zakupowego kształtowała się na poziomie 253,65 zł, co stanowi spadek cen w tym kanale o 4,76 zł (1,84 %) wobec lipca.

Najdrożej online, najtaniej w dyskontach
Badanie koszyka zakupowego przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency w sierpniu 2021 r. wskazało, że podobnie jak w zeszłym miesiącu najtańsze zakupy można było zrobić w dyskontach (219,12 zł). Za zakupy w najdroższym kanale e-grocery trzeba było zapłacić o 15,76% więcej.

Sierpień 2021 r. przyniósł nieznaczny spadek cen w kanale e-grocery w stosunku do lipca. Koszt zakupów online spadł o 1,84% względem lipca. Obecnie spośród dziesięciu analizowanych grup produktów ponownie 5 było najdroższych w tym kanale sprzedaży. Najwięcej najtańszych grup produktowych (3) można było znaleźć w sieciach: Auchan (mięso, wędliny, ryby, produkty tłuszczowe, produkty sypkie) i Makro (mrożonki, nabiał i napoje). Dwie najtańsze grupy produktów stwierdzono w sieci Lidl (chemia domowa i kosmetyki, dodatki). Ani jednej najtańszej grupy produktów, podobnie jak w zeszłym miesiącu, nie było w sierpniu w kanale e-grocery oraz w sieciach: Biedronka, Intermarché, Kaufland, Tesco oraz w innej sieci Cash & Carry.

W największym stopniu w skali roku staniały produkty sypkie (19,55%), używki i alkohol (9,97%) oraz mrożonki (6,55%). Z kolei w największym stopniu zdrożały produkty tłuszczowe. W sierpniu wzrost ten wyniósł 17,45% wobec 2020 r.

O badaniu
Zgodnie z przyjętą metodologią w badaniu i raporcie „Koszyk zakupowy” przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso i wędliny, napoje, słodycze, alkohole, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych czterdziestu produktów w jedenastu sieciach handlowych, zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce.

  • 6
skutki inflacji

Największe sieci handlowe łagodzą skutki inflacji dla klientów

16 września 2021

15 września 2021