Największe kryzysy wizerunkowe 2019 r.: Kościół Katolicki, Marian Banaś, Narodowy Bank Polski
  • 0
  • 2
8.01.2020

Największe kryzysy wizerunkowe 2019 r.: Kościół Katolicki, Marian Banaś, Narodowy Bank Polski

Największy kryzys wizerunkowy 2019 r. w Polsce dotyczy Kościoła Katolickiego w związku z publikacjami medialnymi na temat nadużyć hierarchów i księży. Drugi w kolejności związany jest z Marianem Banasiem i Najwyższą Izbą Kontroli. Trzeci w rankingu znalazł się Narodowy Bank Polski i kwestia komunikacji wysokich wynagrodzeń najbliższych współpracownic jego prezesa – wynika z badania „Kryzysometr 2019/2020” Alert Media Communications.

W celu uzyskania pełnego obrazu kryzysowego pejzażu 2019 r. badanie przeprowadzono w ostatnich dniach grudnia wśród 108 wyselekcjonowanych przedstawicieli branży PR.

Były to osoby odpowiadające za komunikację w najważniejszych polskich firmach, instytucjach państwowych i samorządowych oraz organizacjach pozarządowych*. To respondenci ze szczebla co najmniej menedżerskiego, dyrektorskiego lub rzecznicy prasowi, a więc PR-owcy „pierwszego frontu” w przypadku kryzysów.

Agencja Alert Media poprosiła ich o wskazanie największych kryzysów roku w Polsce i na świecie.

Ciekawym wynikiem badania jest to, że większość respondentów – niezależnie od tego, czy pracują w sektorze komercyjnym, czy publicznym – wskazała jako największe kryzysy właśnie wydarzenia z szeroko rozumianej sfery publicznej. Pochodzi z niej aż 7 pierwszych pozycji rankingu dotyczącego Polski. Dopiero po nich mamy kryzysy firm rynkowych. To wskazuje, że komunikacyjnie największe emocje budzi w nas świat polityczno-społeczny i to tam pojawiają się największe kryzysy wizerunkowe – mówi Adam Łaszyn, prezes Alert Media Communications.

45% respondentów uznało, że kryzysową palmę pierwszeństwa 2019 r. w Polsce dzierży Kościół Katolicki – po emisji filmu braci Sekielskich „Tylko nie mów nikomu” oraz publikacji szeregu artykułów na temat nadużyć przedstawicieli kleru, zwłaszcza hierarchów.

Marian Banaś i wielotygodniowa epopeja medialna po powołaniu go na prezesa NIK to 2. miejsce w rankingu i 36% wskazań.

Na kryzysowym podium znalazł się jeszcze Narodowy Bank Polski i kwestia komunikacji wysokich wynagrodzeń najbliższych współpracownic prezesa NBP (notabene osób odpowiedzialnych właśnie za komunikację). Tę opcję wskazało 27% ankietowanych.

Kolejne pozycje w rankingu utworzonym przez polskich ekspertów PR to:

4. Farma trolli w Ministerstwie Sprawiedliwości – 23% wskazań.

5. Awaria warszawskiej oczyszczalni Czajka – 22%.

6. „Kuchciński Travel” – afera wokół nadużyć Marszałka Sejmu Marka Kuchcińskiego w sprawie lotów ekskluzywnym samolotem (zakończona jego dymisją) – 15%.

7. Trybunał Konstytucyjny – kontrowersje wokół likwidacji autonomii tej instytucji oraz politycznego tła powoływania nowych sędziów TK – 13%.

Pierwszy kryzys ze sfery komercyjnej pojawił się dopiero w drugiej części rankingu. Respondenci wskazali tu na firmę Ikea, która uzyskała 13% wskazań (ex aequo z Trybunałem Konstytucyjnym). Chodziło o problem związany ze zwolnieniem pracownika krytykującego LGBT.

Pozostałe w zestawieniu dziesiątki największych kryzysów to już tylko wydarzenia z sektora rynkowego. Na 9. pozycji (z 10% wskazań) znalazła się Coca-Cola i wysyłka pustych plastikowych butelek w związku z akcją „Wszystkie ręce na pokład”. Miejsce 10. to Huawei i zatrzymanie przez ABW dyrektora sprzedaży pod zarzutem szpiegostwa na rzecz innego kraju (9%).

Wśród kryzysów międzynarodowych respondenci na 1. miejscu wymienili działania rządu Wielkiej Brytanii związane z brexitem (57% wskazań). Na 2. pozycji znalazły się urząd prezydenta Stanów Zjednoczonych i kłopoty wywoływane przez politykę twitterową Donalda Trumpa (43% głosów). Na 3. – Boeing i kryzys związany z katastrofami samolotów B-737 Max (42% wskazań).

W pierwszej piątce tego zestawienia znalazły się jeszcze: Apple i ujawnienie możliwości podsłuchiwania użytkowników korzystających z aplikacji FaceTime (29% odpowiedzi) oraz pożar katedry Notre Dame w Paryżu (19%).

Rok 2019 upłynął pod znakiem kryzysów. Widzieliśmy to zarówno po analizie publikacji medialnych, jak i biznesowo – w tych projektach kryzysowych, które przez ostatnie 12 miesięcy obsługiwaliśmy. Te akurat w rankingu się nie znalazły, co nas cieszy, bo jak wiadomo, najlepiej zarządzone kryzysy to takie, o których nie jest głośno.

Natomiast większość kryzysów z notowania wskazuje w sposób podręcznikowy, jak kosztowny jest brak reakcji lub niewłaściwa reakcja na sprawę, która zmienia się w wieloodcinkowy serial oglądany z wypiekami na twarzy przez opinię publiczną – komentuje Krzysztof Tomczyński, partner i account director w Alert Media Communications.

Jak dodaje Adam Łaszyn, ciekawym wyjątkiem jest kryzys warszawskiej Czajki, bardzo nagłaśniany przez media publiczne. W jego wyniku jednak popularność prezydenta Warszawy wśród mieszkańców stolicy nie spadła, lecz wzrosła.

* W badaniu nie brali udziału usługodawcy PR, czyli pracownicy agencji PR. Respondentami byli wyłącznie specjaliści PR in house, czyli zatrudnieni w korporacjach lub instytucjach.

  • 2
kryzysy wizerunkowe

Największe kryzysy wizerunkowe 2019 r.

kryzysy wizerunkowe

8 stycznia 2020

  • 0
  • 2
  • 0
  • 0
  • 0
8.01.2020

Potencjał sprzedażowy Instagrama – wyniki badań

Media społecznościowe są już niezaprzeczalnie częścią naszego życia. Z Instagrama korzysta ponad miliard użytkowników na całym świecie, a w Polsce ponad 8 mln osób*. Na tle innych serwisów kojarzony jest on przede wszystkim z ubraniami, trendami z obszaru mody oraz obserwowaniem życia innych osób. Kosmetyki, wakacje i wyjazdy to kolejne kategorie silnie łączone z tym serwisem – wynika z badania „Potencjał sprzedażowy Instagrama. Raport BrandLift”.

7 stycznia 2020