Najsilniejsze marki w polskich mediach – badanie Top Marka
  • 0
  • 2
9.11.2022

Najsilniejsze marki w polskich mediach – badanie Top Marka

Badanie Top Marka wskazuje, że wojna w Ukrainie nie pozostaje bez wpływu na komunikację marek. Z drugiej strony to szansa na zbudowanie mocnych fundamentów i zgromadzenie wokół brandów lojalnych wobec nich osób.

Tegoroczna analiza medialności objęła 70 mln materiałów z prasy i internetu (w tym z mediów społecznościowych), które ukazały się od 1 lipca 2021 do 30 czerwca 2022 r. Analiza objęła:

  • ponad 2 mln tekstów prasowych;
  • 14 mln tekstów internetowych;
  • 54 mln postów, które ukazały się na ogólnodostępnych profilach na Facebooku, Instagramie, Twitterze i YouTubie.

Pierwsze miejsce w tegorocznej edycji konkursu Top Marka zajął PKO Bank Polski. Siła brandu wyniosła 9 125 371 pkt. Drugie miejsce – Orlen, osiągając wynik 7 533 505 pkt. Na trzecim miejscu uplasowała się marka z branży energetyki i surowców – PGE z wynikiem 6 660 031 pkt. Czwartą pozycję zajął Onet (6 181 993 pkt.). Piątą – spadając o jedno oczko względem ubiegłorocznego rankingu – TVN (6 160 402 pkt.).

Szóste miejsce w tym roku – ze spadkiem o 3 oczka względem 2021 r. ­– należy do Banku Pekao (6 139 316 pkt.). Na siódme miejsce awansował Santander Bank z wynikiem 5 986 290 pkt. Na miejscu ósmym znalazł się Polsat z wynikiem 5 337 947 pkt. Do pierwszej dziesiątki najsilniejszych marek awansowały także WP (miejsce dziewiąte – 5 257 197 pkt.) oraz Plus (miejsce dziesiąte z wynikiem 5 138 185 pkt.).

Tabela 1. Najsilniejsze brandy w 50 branżach – Top Marka 2022

Jednym z aspektów poddanych analizie w opracowaniu jest wydźwięk publikacji

Najlepszy wynik pod względem indeksu sentymentu spośród 500 marek uwzględnionych w raporcie osiągnął Schubert (sieci – jubilerzy) z wynikiem 4,81. Na drugim miejscu uplasowała się marka Almatour (biura podróży) z wynikiem 4,27. Podium zamknął Capgemini (konsulting) z rezultatem 4,20.

Z kolei największy impact, czyli wskaźnik dotarcia do użytkowników, osiągnęły publikacje Onetu (portale internetowe) – 9 697 772 631. Drugie miejsce należy do WP (portale internetowe) – 5 658 831 805. Trzecie do TVN (telewizja), który osiągnął wynik 5 079 254 354.

Z okazji jubileuszu Top Marki, poza wyselekcjonowaniem 500 najsilniejszych medialnie brandów, PSMM Monitoring & More i magazyn „Press” wyłoniły Markę Marek XV-lecia. W tym przypadku wzięto pod uwagę wszystkie branże badane od pierwszej edycji plebiscytu, czyli od 2008 r.

Marką Marek XV-lecia został PKO Bank Polski. Tuż za nim znalazł się TVN, a podium zamknęła Biedronka. Raport branżowy Top Marka – w wersji podstawowej i poszerzonej – dostępny jest na stronie topmarka.eu.

Badanie:
Przyjęta w badaniu metodologia opiera się na korzystaniu z porównywalnych wskaźników dla wszystkich rodzajów wzmianek. Wskaźniki uwzględniają specyfikę prasy, portali internetowych i social mediów. Wartością decydującą o miejscu brandu w rankingu jest niezmiennie siła marki. To wypadkowa kilku zmiennych (impactu, indeksu wydźwięku i liczby publikacji) świadczących zarówno o liczbie kontaktów odbiorców z marką, jak i jakościowej ocenie komunikatu na jej temat.

Do wyliczenia sumarycznego impactu analizowanych materiałów zastosowano współczynnik korygujący dla krótkich, jednowyrazowych lub jednozdaniowych wzmianek. Wpływ takich publikacji na kształt rankingu został ograniczony. Chodziło o to, by nie przesłoniły one znaczenia materiałów związanych z bieżącą działalnością marek i zazwyczaj w większym stopniu wpływających na ich wizerunek.

  • 1

Najsilniejsze marki w polskich mediach – badanie Top Marka

 

 

9 listopada 2022