Najcenniejsze rozrywkowe marki świata 2018. Badanie BrandZ
  • 0
  • 1
13.06.2018

Najcenniejsze rozrywkowe marki świata 2018. Badanie BrandZ

Nałogowe oglądanie seriali oraz ściąganie muzyki w formie cyfrowej – to zjawiska, które napędzają wzrost marek rozrywkowych takich jak Netflix, Google, Apple i Amazon. Zdobywają one rynek i doganiają tradycyjnych dostawców telekomunikacyjnych – pokazuje ranking BrandZ Top 100.

Przestawienie się konsumentów na używanie serwisów OTT pokazuje zmiany w zwyczajach związanych z oglądaniem treści telewizyjnych. Marki próbują łączyć się z innymi. Wchodzą w spółki partnerskie oraz tworzą nowe, czysto rozrywkowe submarki, m.in. Apple Music, Amazon Music, AT&T Direct Now czy Google Play.

Ten rok po raz pierwszy przyniósł wzrosty we wszystkich kategoriach. Firmy działające głównie bądź całkowicie w branży rozrywkowej przyczyniły się do rekordowego wzrostu wartości w najnowszym rankingu najcenniejszych marek świata, opublikowanym przez WPP oraz Kantar Millward Brown.

Wśród marek zajmujących się wyłącznie rozrywką wyjątkową pozycją cieszy się Netflix – nr 61 wśród 100 najcenniejszych marek. Osiągnął 73-procentowy wzrost wartości marki (i wartość 20,8 mld dol.) i przesunął się o 31 miejsc w rankingu.

Mając dostęp do bezcennych danych konsumenckich, jest w stanie personalizować oferowane usługi dostarczane rosnącej liczbie 125 mln abonentów. Zapewnia im świetne treści, wygodę oraz wyjątkowe doświadczenie z marką. Czerpiąc korzyści z rosnącego rynku rozrywki dostarczanej przez Internet, Netflix zamierza wydać 8 mld dol. na oryginalną ofertę programową. Przygotowuje m.in. 30 produkcji w lokalnych językach w różnych krajach na świecie. Staje się tym samym atrakcyjną marką na arenie międzynarodowej.

Serwisy OTT zmieniają zasady gry w mediach w sytuacji, gdy sieci telewizyjne i platformy internetowe dostarczające treści wideo walczą o udziały rynkowe. Marki uwięzione w ramach kategorii o niskim wzroście, takich jak telekomunikacja, miały tylko jedno wyjście z sytuacji: przekroczyć tradycyjne ramy kategorii i w różnych rolach zająć się dostarczaniem treści oraz walką o widzów i słuchaczy – mówi Peter Walshe, odpowiadający w Kantar Millward Brown za globalny ranking BrandZ.

Mocno konkurencyjny rynek oznacza zarówno wyzwania, jak i okazje dla marek nastawionych na rozwój. Częściowo dzięki temu, że rozszerza obszary konkurencji. Dostawca telekomunikacyjny AT&T (nr 10 wśród 100 najcenniejszych marek) oczekuje na finalną decyzję sądu w sprawie dotyczącej proponowanego połączenia się z Time Warner wartym 85,4 mld dol. Umożliwiłoby to firmie bezpośrednie współzawodnictwo z innymi graczami, jak Disney (nr 19) oraz Netflix, a także czynny udział w szybko zmieniającym się sektorze rozrywki i telekomunikacji.

Podczas gdy marki rywalizują o uwagę widzów (i subskrypcje), otwierają się możliwości dla innych firm tworzących partnerstwa strategiczne. Alibaba (nr 9 wśród 100 najcenniejszych marek oraz 2. najszybciej rosnąca marka – osiągająca 92-procentowy wzrost wartości marki) we współpracy z Disneyem wzmocnił pozycję w dziedzinie mediów i rozrywki. Umocnił się też jako największy dystrybutor animacji Disneya w Chinach.

YouTube (nr 51) odnotował 37% wzrostu wartości marki. Osiągnął 23 mld dol. Dociera do ponad 1,5 mld użytkowników oglądających ulubione treści w popularnych kanałach internetowych. Ostatnio we współpracy z Ticketmasterem oferuje osobom zainteresowanym wydarzeniami muzycznymi informacje dotyczące biletów i tras koncertowych bezpośrednio ze stron wideo ich ulubionych artystów.

Nowy serwis OTT – YouTube TV – będzie miał wyłączność na relacje z meczów Los Angeles Football Club. YouTube wprowadza kolejne innowacje do swojej marki. M.in. stworzył aplikację YouTube Go. To mobilna wersja platformy, która może być wykorzystywana na rynkach wschodzących, gdzie występują problemy ze stabilnym połączeniem internetowym.

10 najcenniejszych rozrywkowych marek globalnych 2018 – BrandZ:

Zarówno Google (nr 1), jak i Apple (nr 2) działają zgodnie z kierunkiem zmian w sektorze rozrywki. Oferują usługę streamingu, współzawodnicząc ze Spotify oraz Amazon Music. Apple Music oferuje streaming muzyki, radio na żywo oraz miejsce, gdzie fani muzyki mogą kontaktować się z ich ulubionymi artystami.

Google ostatnio wprowadziło YouTube Music, które zastąpiło Google Play Music. Potwierdza tym samym swoje możliwości w dziedzinie przesyłania treści wideo oraz jako platforma muzyki dostarczanej na żądanie.

Raporty, rankingi najcenniejszych marek świata BrandZ Top 100, a także informacje o markach z najważniejszych regionów oraz 14 sektorów rynku można znaleźć na stronie www.brandz.com.

O rankingu
Ranking najcenniejszych marek świata BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands prowadzony jest przez Kantar Millward Brown (WPP). Badanie łączy w sobie wskaźniki wartości marek oparte na wywiadach przeprowadzanych z ponad 3 mln konsumentów na całym świecie. Wywiady te dotyczą tysięcy globalnych marek konsumenckich oraz marek z segmentu business-to-business.

Następnie przeprowadzana jest rygorystyczna metodologicznie analiza wyników finansowych i biznesowych każdej z firm. Jej podstawą są dane dostarczane przez Bloomberg i Kantar Worldpanel. Celem jest wyodrębnienie wpływu marki na osiąganą sprzedaż i wartość dla akcjonariuszy.

Kluczowym elementem przy określaniu wartości brandu jest jego postrzeganie przez konsumentów. Marki są bowiem wypadkową wyników biznesowych, atrakcyjności produktu, klarownego pozycjonowania oraz pozycji lidera.

W rankingu pod uwagę brane są różnice regionalne. Wskaźniki udziału marek w budowaniu wartości mogą być znacząco odmienne w różnych krajach, nawet gdy w grę wchodzą prawdziwie globalne marki.

13 czerwca 2018

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0
  • 0
13.06.2018

Polacy podczas zakupów nadal preferują gotówkę. Badanie Mobile Institute

50% ankietowanych najczęściej płaci gotówką w placówkach handlowych. Tego rodzaju transakcje odbywają się przede wszystkim na wsiach oraz w małych miastach. Zwykle uczestniczą w nich konsumenci przed 18. rokiem życia, a także osoby w wieku od 45 do 54 lat. Ponadto tę formę preferują kobiety – pokazuje badanie „Sklepy przyszłości” zrealizowane przez Mobile Institute na zlecenie Grupy AdRetail.