Najbardziej wpływowe gwiazdy polskiego sportu według badania MediaCom
  • 0
  • 1
14.11.2017

Najbardziej wpływowe gwiazdy polskiego sportu według badania MediaCom

Jakub Błaszczykowski to najbardziej wpływowa z polskich gwiazd sportu – wynika z badania domu mediowego MediaCom. Wyprzedza Krzysztofa Hołowczyca, Marcina Gortata i kolegę z reprezentacji – Roberta Lewandowskiego. Pierwszą piątkę zamyka Adam Małysz.

Najbardziej lubiani sportowcy to – w różnych grupach wiekowych odbiorców – Piotr Żyła, Jakub Błaszczykowski i Adam Małysz.

Top 10 najbardziej wpływowych polskich sportowców prezentuje się następująco:

Podstawą do stworzenia wskaźnika Influence Power Index (wskaźnik wpływu gwiazdy) i samego rankingu było badanie konsumenckie przeprowadzone na reprezentatywnej grupie ponad 11 tys. respondentów.

Influence Power Index bazuje na trzech podstawowych obszarach. To:

  • Celebrity Score (siła gwiazdy) – ogólna rozpoznawalność celebryty. Jak dobrze gwiazda jest znana odbiorcom, jak bardzo jest przez nich lubiana i czy uważana jest za wiarygodną. W tej kategorii podobne wyniki osiągnęli np. Robert Lewandowski i Jakub Błaszczykowski
  • Influence Funnel (poziom autorytetu). Składowa, za pomocą której twórcy badania próbują oszacować faktyczny wpływ, jaki gwiazdy wywierają na odbiorców. Jak dużo uwagi dany odbiorca poświęca danej gwieździe, czy uważa ją za eksperta, który może jej coś doradzić. Czy gwiazda mogłaby być autorytetem mającym realny wpływ na decyzje. Przykładowo w tej kategorii lubiany przez wszystkich Piotr Żyła jest uważany za autorytet przez niewiele osób. Zupełnie inaczej jest z Krzysztofem Hołowczycem, który ma silny wizerunek eksperta i odbiorcy ufają mu znacznie bardziej.
  • Brand Link (spójność z marką) – dopasowanie do charakterystyki marki. Zmierzono około 40 atrybutów wizerunkowych każdej z gwiazd. Przykładowe: czy ma poczucie humoru, czy jest osobą rodzinną, czy jest nowoczesna itp. Pozwala to oszacować potencjał danego celebryty na płaszczyznach pożądanych przez konkretną markę. Na przykład w wymiarach perfekcjonizmu, energii i otwarcia na wyzwania silniej postrzegany jest Kamil Stoch, podczas gdy Adam Małysz jest kojarzony z tymi obszarami w mniejszym stopniu.

Sportowcy stanowią zupełnie odrębny segment w gronie szeroko rozumianych celebrytów. Osoby związane z filmem, telewizją, muzyką są bardzo podobne do siebie. Cechuje je przede wszystkim troska o wygląd, atrakcyjność, prezencję. Są to typowe gwiazdy estrady.

Na innym biegunie znajdują się blogerzy, influencerzy – oni są źródłem cennej opinii, ważnej rady, wskazują trendy, inspirują. A sportowców wyróżnia przede wszystkim ambicja, ale i spokój, rozsądek. Co chyba najważniejsze – są odbierani jako naturalni, nikogo nie udają – mówi Tomasz Romaniuk, szef działu badań konsumenckich w domu mediowym MediaCom.

Zwycięzca rankingu, Jakub Błaszczykowski, minimalnie ustępuje Robertowi Lewandowskiemu pod względem rozpoznawalności, jednak zdecydowanie wygrywa na poziomie sympatii i wiarygodności. Jest też postrzegany jako ekspert. Większość osób deklaruje, że są skłonne sugerować się jego sugestiami przy swoich wyborach.

Wymiar energii, luzu, pewnej dozy szaleństwa reprezentuje przede wszystkim Piotr Żyła i do pewnego stopnia przedstawiciele sportów motorowych. Z kolei Adam Nawałka, Jakub Błaszczykowski, Jakub Giermaziak i Jerzy Dudek kojarzą się najsilniej ze spokojem, rozsądkiem, troską o innych.

W osobach takich jak Adam Małysz, Marcin Gortat, Robert Kubica, Karol Bielecki, Rafał Sonik odbiorcy widzą przede wszystkim ludzi rzetelnych, kierujących się pewnymi zasadami. Większość reprezentantów sportów motorowych (ale, co ciekawe, również Kamil Stoch) to uosobienia ambicji i pozytywnej energii. Z kolei piłkarze i Agnieszka Radwańska reprezentują najbardziej klasyczne cechy sportowca: pewność siebie i wytrwałość w dążeniu do celu.

Postrzeganie sportowców może jednak rozkładać się bardzo różnie w zależności od grupy wiekowej odbiorców. Na przykład w klasyfikacji nikogo nie udaje w różnych grupach wiekowych zwyciężają zupełnie różni sportowcy: Piotr Żyła w grupie wiekowej 15–29 lat, Jakub Błaszczykowski w grupie 30–44 i Adam Małysz w grupie 45–59. Ci sami sportowcy są przez te same grupy wiekowe wskazywani jako najbardziej lubiani.

O badaniu
Ranking sporządzono według Influence Power Index – wskaźnika wyznaczanego przez dom mediowy MediaCom na podstawie autorskiej metodologii. Podstawą było też badanie konsumenckie przeprowadzone na grupie ponad 11 tys. respondentów.

14 listopada 2017

Reklama
Czytaj także
Reklama