Młodzi chętnie kontynuują tradycję przygotowywania przetworów – pokazuje badanie Barometr Providenta
  • 0
  • 1
14.09.2021

Młodzi chętnie kontynuują tradycję przygotowywania przetworów – pokazuje badanie Barometr Providenta

Polacy kochają przetwory – po raz kolejny pokazało cykliczne badanie Barometr Providenta. Za specjałami ze słoika nie przepada 3 proc. respondentów. Choć ulubionym przysmakiem Polaków w każdym wieku są kiszone ogórki, można zauważyć, że im młodsi badani, tym większa słabość do słodkich, owocowych smaków.

Jak co roku, na przełomie lata i jesieni Provident Polska zbadał, jakie przetwory Polacy zamierzają zgromadzić w spiżarniach. Podobnie jak w poprzednich edycjach badania respondenci podkreślali, że preferują domowe przetwory w dużej mierze ze względu na ich niepowtarzalny smak.

Szykujemy się na zimę
Nie tylko lubimy jeść tradycyjne domowe przetwory, ale także chętnie robimy je sami. Niemal połowa respondentów (48,5 proc.) deklaruje, że w ich gospodarstwie domowym przygotowuje się słoiki co roku lub niemal co roku. Co trzeci respondent zaznaczył natomiast, że choć jego rodzina nie jest tak systematyczna, to i tak co jakiś czas przygotowują przetwory na zimę. W tym roku domowe specjały zamierza przyrządzić 60 proc. badanych.

W ramach naszego barometru już od kilku lat pytamy Polaków o ich upodobania w kwestii przetworów. Możemy więc z pełną odpowiedzialnością stwierdzić, że Polacy bardzo lubią zarówno jeść, jak i przyrządzać dżemy, kiszone ogórki czy marynaty. Można powiedzieć, że dla wielu z nas to produkcja na dużą skalę. Aż 43,4 proc. deklaruje, że słoików wystarcza dla wszystkich domowników na całą zimę, a 11,8  proc. będzie mieć nadwyżkę, którą podzielą się ze znajomymi – mówi Karolina Łuczak, rzeczniczka Providenta Polska.

Jak pokazują wyniki barometru, mieszkańcy mniejszych miejscowości częściej niż mieszkańcy wielkich miast pielęgnują tradycję związaną z robieniem przetworów. Wśród osób mieszkających na wsi odsetek osób, w których domach szykuje się słoiki niemal co roku, wynosi 62,7 proc. Podobną deklarację złożył co trzeci respondent z wielkiego miasta. Także w tym roku to mieszkańcy wsi i małych miast częściej planują zapełnienie spiżarni domowymi wyrobami niż osoby z miast powyżej 500 tys. mieszkańców (odpowiednio 72,4 proc. i 45,2 proc.).

Co ciekawe, grupy wiekowe, które najchętniej kontynuują tradycję przygotowywania przetworów na zimę, to młodzi ludzie w wieku 18–24 lata oraz 35–44 lata. W tych grupach udział badanych deklarujących, że w ich gospodarstwach domowych szykuje się słoiki na zimę, niemal co rok przekroczył połowę.

Kiszonki i dżemy
Niekwestionowanym królem domowych przetworów jest kiszony ogórek – i to od lat, jak pokazują kolejne edycje Barometru Providenta. Jako jeden z ulubionych przysmaków ze słoika kiszone ogórki wspomniało 81,6 proc. badanych. 86,6 proc. deklaruje, że w ich domu przyrządza się ogórki w ten sposób. Na drugim miejscu znalazły się dżemy i konfitury, które przyrządza się w 67,5 proc. gospodarstw domowych. Jednocześnie należą one do ulubionych przetworów 66 proc. badanych. Ponad połowa respondentów przepada także za marynowanymi grzybkami, jednak na liście najczęściej przygotowywanych specjałów wyprzedziły je soki i syropy owocowe.

Niemal połowa respondentów zadeklarowała, że głównym motywatorem do przygotowywania przetworów jest ich niepowtarzalny smak. Ma to odzwierciedlenie w słoikach, które przygotowujemy na zimę. Już po raz kolejny lista przyrządzanych przetworów niemal pokrywa się z tymi najbardziej lubianymi. Co ciekawe, możemy zauważyć, że najmłodsi respondenci mają większą słabość do słodkich smaków i owoców zamkniętych w słoikach – zaznacza Karolina Łuczak.

Prosto z ogródka
Niemal co czwarty ankietowany zaznacza, że motywacją do własnoręcznego zapełnienia spiżarni jest możliwość wykorzystania sprawdzonych składników. 22,7 proc. zwraca także uwagę na ekologiczny charakter domowych wyrobów. Nie dziwi więc, że najczęściej w słoikach zamykamy plony z własnego ogrodu lub działki – zadeklarowało tak 63,4 proc. respondentów. 45,3 proc. osób wykorzystuje zebrane grzyby, a niewiele mniejszy odsetek wybiera się na zakupy w sklepie lub na bazarze.

O badaniu
Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze rozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae metodą CAWI na próbie N=1060 dorosłych Polaków w sierpniu 2021 r.

  • 1
młodzi chętnie kontynuują tradycję przygotowywania przetworów

Młodzi chętnie kontynuują tradycję przygotowywania przetworów

14 września 2021

13 września 2021

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
13.09.2021

Co trzeci dorosły Polak popiera działania rządu w odpowiedzi na kryzys na granicy z Białorusią. Wyniki badania

Od 2 września przy pasie granicznym z Białorusią obowiązuje stan wyjątkowy, który został wprowadzony na mocy rozporządzenia prezydenta Polski. Rozporządzenie to jest odpowiedzią na sytuację na granicy, gdzie aktualnie przebywa grupa migrantów próbujących dostać się do Polski. Firma Inquiry zbadała, jak na sytuację na granicy polsko-białoruskiej zapatrują się Polacy i co myślą o działaniach podjętych w tym zakresie.

  • 0
  • 4
  • 0
  • 0
  • 0
13.09.2021

W pandemii Polacy szukają finansowego bezpieczeństwa – pokazuje badanie firmy Blue Media

W czasie pandemii wielu Polaków przekonało się do zdalnych usług. Coraz chętniej robimy zakupy przez Internet, pracujemy zdalnie, korzystamy z rozrywki online (np. serwisów streamingowych). Z badania „Finanse Polaków w czasie pandemii”, zrealizowanego dla operatora płatności Blue Media przez agencję badawczą Satisface wynika jednak, że staliśmy się ostrożniejsi, korzystając z usług instytucji finansowych i fintechów. Coraz baczniej przyglądamy się także globalnym koncernom technologicznym.