„Młode głowy. Otwarcie o zdrowiu psychicznym”. Badanie zdrowia psychicznego wśród młodych i kampania edukacyjna
  • 0
  • 1
14.10.2022 Aktualizacja:

„Młode głowy. Otwarcie o zdrowiu psychicznym”. Badanie zdrowia psychicznego wśród młodych i kampania edukacyjna

10 października, w Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego, Fundacja Unaweza Martyny Wojciechowskiej rozpoczęła projekt „Młode głowy. Otwarcie o zdrowiu psychicznym”. W jego ramach zaplanowane są największe w Polsce badania zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży. Będą one realizowane wspólnie z Fundacją Dbam o Mój Z@sięg. Planowane są też działania edukacyjne. Partnerem strategicznym i główną platformą komunikacji jest TikTok.

Projekt Młode głowy obejmuje:

  • największe w Polsce, bezpłatne i anonimowe badanie stanu zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży;
  • kampanię edukacyjną skierowaną do młodych, rodziców i nauczycieli.

Cele to:

  • zwrócenie uwagi na problemy ze zdrowiem psychicznym wśród młodych;
  • wskazanie związanych z tym wyzwań;
  • przyczynienie się do normalizacji sięgania po pomoc.

Planowane są długofalowe działania, które doprowadzą do polepszenia sytuacji zdrowotnej młodych ludzi.

 

@martyna.world Czas oddać GŁOS MŁODYM. Porozmawiajmy! @mlode_glowy #mlodeglowy #otwarcieozdrowiupsychicznym ♬ Paris – Else

Badanie zdrowia psychicznego wśród młodych Polaków startuje w szkołach 25 października 2022 r. i potrwa do 26 lutego 2023 r.

Jest anonimowe. Obejmie uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych w wieku 10–19 lat, zarówno z dużych miast, jak i małych miejscowości z każdego krańca Polski. Jedynym wymogiem jest zarejestrowanie placówki w bezpłatnym programie Szkoła Odpowiedzialna Cyfrowo, koordynowanym przez Fundację Dbam o Mój Z@asięg. W badaniu uczestniczy już ponad 1500 szkół z całego kraju. Opracowane wyniki posłużą do stworzenia kompleksowej oferty edukacyjnej, z konkretnymi narzędziami dla dzieci i rodziców oraz nauczycieli. Dodatkowo każda szkoła otrzyma też raport i diagnozę swojej społeczności szkolnej.

Chcemy rozmawiać o zdrowiu psychicznym

W Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego TikTok opublikował wyniki globalnego badania poświęconego:

  • stygmatyzacji zaburzeń psychicznych;
  • gotowości do swobodnego mówienia o naszym samopoczuciu.

Wynika z nich, że:

  • 42 proc. z nas obawia się, że zostaniemy negatywnie ocenieni, jeśli będziemy rozmawiać z przyjaciółmi i rodziną o swoim samopoczuciu;
  • 31 proc. przyznaje, że czułoby się bardziej komfortowo, gdyby od najmłodszych lat zachęcano nas do mówienia o tym, jak się czujemy.

Co znamienne, mówiąc o swoim samopoczuciu, najmniej komfortowo czują się najmłodsi uczestnicy badania (18–24 lata).

Nie znaczy to jednak, że nie interesują nas tematy związane ze zdrowiem psychicznym. Dostępne na TikToku treści opatrzone hasztagiem #MentalHealth obejrzano już 45 mld razy. Wartości te dla haseł #Wellbeing i #MentalHealthAwareness to odpowiednio 1 i 10 mld wyświetleń. Polscy użytkownicy TikToka także interesują się tematyką zdrowia psychicznego. Filmy z hasztagiem #zdrowiepsychiczne mają już prawie 220 mln wyświetleń. Liczba obejrzeń materiałów z hasztagiem #terapeuta przekracza 270 mln.

Kampania edukacyjna będąca częścią projektu

Działania mają pokazać, dlaczego warto rozmawiać o swoim samopoczuciu i zachęcić Polaków do zadbania o swoje zdrowie psychiczne. Głównym kanałem kampanii jest profil Młode Głowy na TikToku (tiktok.com/@mlode_glowy). Znajdą się tam treści edukacyjne dotyczące zdrowia psychicznego. Odbędą się także dyżury ekspertów odpowiadających na pytania użytkowników.

Do projektu zaproszono znanych tiktokowych twórców. Są to:

  • @pani_psycholog,
  • @narodzinywegetarianki,
  • @nataliasisik,
  • @blogerwojciech.
  • @zetkacper (Kacper Zembrzucki),
  • @nataliasisik (Natalia Sisik),
  • @chorzewska_instaporadnia (Magdalena Chorzewska)

Sama inicjatywa będzie szeroko promowana na platformie w najbardziej zasięgowych formatach.

Działania prowadzone są we współpracy z szeregiem fundacji, organizacji pozarządowych i instytucji naukowych, m.in.:

  • Uniwersytetem Gdańskim,
  • Uniwersytetem Szczecińskim,
  • Instytutem Cyfrowego Obywatelstwa,
  • Naczelną Radą Adwokacką,
  • Naczelną Izbą Lekarską,
  • Centrum Zdrowia Dziecka,
  • Fundacją po Drugie,
  • Fundacją Zobacz… Jestem,
  • SEXed,
  • Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę.

Według danych polskiej policji w 2021 r. 1439 dzieci i nastolatków podjęło próbę samobójczą. Z tego 127 prób zakończyło się śmiercią. W porównaniu do roku 2020 oznacza to 77-procentowy wzrost zachowań samobójczych wśród młodzieży.

[aktualizacja]

Po tygodniu od startu kampanii konto Młode Głowy na TikToku obserwowało ponad 33 tys. użytkowników. Pierwszy film anonsujący projekt wyświetlony został 1,6 mln razy. Z kolei hasztag #mlodeglowy miał na TikToku prawie 4 mln wyświetleń.

  • 1
Młode Głowy

Projekt Młode Głowy – badanie i kampania edukacyjna

14 października 2022

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
14.10.2022

Polacy rezygnują z dóbr luksusowych. Wyniki badania konsumentów e-commerce

Zwiększający się poziom inflacji, a co za tym idzie – rosnące ceny w sklepach wpływają na zawartość portfeli Polaków oraz ich decyzje zakupowe. Klienci sklepów internetowych w największym stopniu rezygnują z zakupu dóbr luksusowych, jak np. biżuteria, zegarki czy sprzęty elektroniczne. To wniosek z badania konsumenckiego „Prognozy zakupowe w e-commerce na najbliższe miesiące”, przeprowadzonego przez analityków DHL Parcel.