Miliard na reklamę cyfrową w pierwszym kwartale 2018 r. Badanie IAB Polska/PwC AdEx
  • 0
  • 1
3.08.2018

Miliard na reklamę cyfrową w pierwszym kwartale 2018 r. Badanie IAB Polska/PwC AdEx

W pierwszym kwartale 2018 r. wydatki na reklamę online przekroczyły wartość 1 mld zł. Było to o ponad 140 mln zł więcej niż rok wcześniej, co przełożyło się na dynamikę wzrostu na poziomie 16,5% – pokazuje badanie IAB Polska/PwC AdEx.

Rok 2017 zakończył się z indeksem na poziomie 9,3% rok do roku. Tempo rozwojowe reklamy cyfrowej nieznacznie zmalało. Obecnie zaś obserwuje się znaczną poprawę koniunktury. Dobre wyniki finansowe przełożyły się na dynamikę wynoszącą 16,5%. Dzięki temu już w pierwszym kwartale reklama online pozyskała pierwszy z 4 mld zł spodziewanych w 2018 r.

Przełom 2018 i 2019 r. to prognozowany historyczny punkt zwrotny w obrazie rynku reklamowego. Łączne wydatki na wszystkie formaty reklamy cyfrowej powinny przekroczyć wydatki na telewizję. Pierwszy kwartał z tej perspektywy jest dobrym prognostykiem dla takiego scenariusza.

Znaczny wpływ na wzrost rynku reklamy online mają:

  • reklama w urządzeniach mobilnych, która wróciła do wysokiego, dwucyfrowego indeksu wzrostu (33%),
  • komunikacja marketingowa w social media (40%),
  • wideo online (33%),
  • reklama sprzedawana w modelu programmatic (31%).

Ogólny obraz rynku nie uległ zmianie. Dominuje reklama graficzna (50% udziału). Reklama w wyszukiwarkach pozyskuje prawie jedną trzecią tortu reklamy online (31%), ogłoszenia prawie jedną szóstą (16%), zaś e-mail 2%. Utrzymały się także obserwowane dotychczas trendy w dynamice poszczególnych formatów. Wszystkie z nich wypracowały dodatnie indeksy, oprócz reklamy e-mail, której wskaźnik ponownie był ujemny.

O badaniu
IAB AdEx jest cyklicznym badaniem wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 r. W badaniu biorą udział wszystkie najważniejsze firmy internetowe. Wyniki nie wyczerpują jednak pełni wydatków reklamowych w Internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów na rynku.

Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w Internecie. Składają się na nie zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć charakter gotówkowy, jak i barterowy.

W badaniu uwzględniono przychody firm: Aegis Media, Agora, Cormedia, Eniro, Facebook (częściowo szacowane), Freshmail, GG-Network, Google – wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YouTube, GDN i mobile (częściowo szacowane), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Wirtualna Polska, Havas Media, IDG, Infor Ekspert (częściowo szacowane), Interia.pl, IPG Mediabrands, Leadr, Media Impact, Money.pl, NetSprint, Novem, OMD, Pkt.pl, Polskapresse, Pracuj.pl, Re:define, Sare, Społeczności.pl, Ströer Digital, TradeDoubler (częściowo szacowane), TVN, TVP, Vivaki, ZPR Media.

Szacunki oparte są na danych PwC oraz IHS. Od 2016 r. do analiz włączono także dane Gemius AdReal oraz Sotrendera, które służą do kalibracji wydatków globalnych graczy. Dane zbierano do 13 lipca 2018 r.

2 sierpnia 2018

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
2.08.2018

Do 2025 r. przedstawiciele pokolenia Y i Z będą stanowić ponad 40 proc. klientów marek luksusowych. Badanie Deloitte

Sprzedaż stu największych firm z sektora dóbr luksusowych wyniosła w minionym roku obrotowym* 217 mld dol. Jak wynika z raportu Deloitte, marki luksusowe zmieniają model działalności, aby dostosować się do oczekiwań młodszych klientów i konsumentów z rynków wschodzących. W tym roku za ponad połowa globalnej sprzedaży ubrań oraz butów będzie przypadała na rynki w Azji, Ameryce Łacińskiej, Afryce i na Bliskim Wschodzie.