Mikołaj zaciska pasa – w tym roku na Boże Narodzenie wydamy średnio 1318 zł. Raport Deloitte
  • 0
  • 1
25.11.2020

Mikołaj zaciska pasa – w tym roku na Boże Narodzenie wydamy średnio 1318 zł. Raport Deloitte

W tym roku na prezenty, żywność, podróże oraz spotkania z najbliższymi zamierzamy przeznaczyć średnio 1318 zł. To o 29 proc. mniej niż wydaliśmy rok temu. Takie są wyniki międzynarodowego badania „Zakupy świąteczne 2020”, przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte.

Mieszkańcy innych badanych europejskich krajów przewidują jeszcze głębsze cięcia, sięgające ponad 43 proc. Najwyższy budżet na święta planują Hiszpanie – chcą wydać równowartość prawie 1660 zł. Z kolei najmniejsze wydatki na ten cel spośród mieszkańców badanych krajów prognozują Holendrzy. W związku z Bożym Narodzeniem ich portfel stanie się lżejszy o średnio 945 zł. Nasi zachodni sąsiedzi wydadzą z kolei w przeliczeniu średnio 1575 zł.

Jak pandemia wpłynie na zwyczaje zakupowe Polaków? Niemal trzy czwarte badanych ma zamiar spędzić przedświąteczny czas w domu i unikać miejsc publicznych. Z kolei 67 proc. zredukuje liczbę wizyt w sklepach stacjonarnych. Ponad 60 proc. ograniczy kontakt z innymi ludźmi, w tym spotkania towarzyskie, ale także rodzinne (odpowiednio 63 i 64 proc.). Często wymieniane były również: wcześniejsze dokonanie zakupów świątecznych (62 proc.) oraz ograniczenie wydatków na konsumpcję świąteczną (56 proc.).

Zakupy świąteczne w 2020 r.
W związku z sytuacją epidemiczną największe cięcia deklarowane przez Polaków obejmą koszyk związany z podróżami. Na ten cel wydamy średnio 58 zł, czyli o ponad 70 proc. mniej niż w minionym roku. Z kolei postaramy się nadmiernie nie oszczędzać na prezentach. Ich koszt będzie średnio o 8 proc. niższy niż w ubiegłym roku, a upominki będą stanowiły ponad 50 proc. świątecznego koszyka. Zamierzamy wydać na nie średnio 680 zł. Z kolei żywność i napoje pochłoną 430 zł (spadek o 33 proc.). Przyjemności oraz rozrywka będą nas kosztować średnio 150 zł (spadek o 43 proc.).

Ponad połowa respondentów przyznaje, że w tym roku negatywne czynniki będą miały wpływ na zmniejszenie bożonarodzeniowych wydatków. Najpoważniejszym z nich są ograniczenia związane z pandemią, na które wskazuje 62 proc. ankietowanych. Niewiele mniej, bo 60 proc. wskazuje na niestabilność gospodarczą, a 53 proc. na rosnące koszty życia.

Warto natomiast zwrócić uwagę, że jedna piąta badanych wymienia czynniki, które wpłyną na zwiększenie budżetu świątecznego. Dla 25 proc. będą to rabaty i promocje, a dla 21 proc. ich lepsza sytuacja finansowa.

Jakich prezentów się spodziewamy?
W tym roku pod choinką spodziewamy się przede wszystkim kosmetyków i perfum. Jest to także kategoria najbardziej pożądana przez kobiety. Na podium znalazły się również pieniądze (stanowiące kategorię najbardziej oczekiwaną przez mężczyzn) oraz gadżety elektroniczne.

A jakimi prezentami zamierzamy obdarować najbliższych? Przede wszystkim będą to kosmetyki i perfumy, a także upominki związane z hobby, w tym książki. Tuż za nimi znalazły się odzież, obuwie oraz akcesoria. Wśród upominków kupowanych dzieciom i nastolatkom dominują zabawki i prezenty związane z hobby, pieniądze oraz gadżety elektroniczne.

Niemal 30 proc. świątecznego budżetu Polacy zostawią w sklepach pomiędzy 15 a 24 grudnia. Nieco ponad jedną piątą wydamy w pierwszej połowie grudnia. Łącznie będzie to nieco powyżej 50 proc. 16 proc. świątecznego budżetu Polacy chcą przeznaczyć na zakupy w czasie Black Friday.

Ile i kiedy zamierzamy wydać na zakupy świąteczne?
Sklepy stacjonarne pozostają preferowanym miejscem nabywania większości grup produktów, jednak ich przewaga nad kanałami cyfrowymi jest coraz mniejsza. W sklepach stacjonarnych kupujemy najczęściej kosmetyki i perfumy, dobra luksusowe, produkty do domu, a także żywność i napoje. W tej ostatniej kategorii różnica jest naprawdę znacząca i wynosi 83 proc. do 17 proc. na korzyść sklepów stacjonarnych. Produkty spożywcze kupujemy zarówno w sklepach wielkopowierzchniowych (40 proc.), jak i lokalnych (38 proc.).

Kanały online najczęściej wybieramy w przypadku elektroniki czy zabawek. Co ciekawe, ci, którzy decydują się na zakup odzieży i obuwia oraz akcesoriów sportowych, sklepy online wskazywali równie często, co stacjonarne. 27 proc. zabawek kupowanych jest w hiper- i supermarketach.

O badaniu
Badanie online przeprowadzono między 29 października a 4 listopada 2020 r. wśród blisko 5 tys. respondentów w przedziale wiekowym od 18 do 65 lat. Tegoroczna edycja analizuje dane z pięciu krajów europejskich: Niemcy, Włochy, Polska, Hiszpania i Holandia.

  • 1
noworoczne wyprzedaże

Noworoczne wyprzedaże w badaniu Deloitte i Dealavo

25 listopada 2020