Maturzyści zatańczyli „Poloneza równości” w geście solidarności z rówieśnikami LGBT+
  • 1
  • 0
13.02.2019

Maturzyści zatańczyli „Poloneza równości” w geście solidarności z rówieśnikami LGBT+

Chłopak z dziewczyną, ale także dziewczyna z dziewczyną i chłopak z chłopakiem – tak wyglądał studniówkowy polonez tegorocznych maturzystów w stołecznym I SLO Bednarska. Wbrew utrwalonym kulturowo wzorcom uczniowie zatańczyli „Poloneza równości” w geście akceptacji dla koleżanek i kolegów LGBT+. Akcję zainicjowały organizacje Miłość Nie Wyklucza i Fundacja Wolontariat Równości oraz marka Ben & Jerry’s.

Studniówka to ważny dzień w życiu każdego młodego człowieka, swego rodzaju symbol wejścia w dorosłość. Polonez jest jej nieodłączną tradycją. Jak wiele innych tańców, dyktuje on jednak wyłącznie heteronormatywne wzorce kulturowe, trudne do przyjęcia dla osób nieheteroseksualnych – podkreślają organizatorzy akcji.

Często osobom LGBT+ odmawia się prawa do zatańczenia z wybranym partnerem czy partnerką. Stawia je to w niekomfortowej sytuacji, a nierzadko skłania do rezygnacji z udziału w zabawie. W przeciwieństwie do par hetero, które nie muszą nikogo pytać o zdanie i mogą na studniówkę przyjść, z kim chcą.

Sytuację młodych osób LGBT+ dodatkowo pogarsza fakt, że szkoła jest miejscem, gdzie najczęściej doznają przemocy. A ta obok osamotnienia i braku akceptacji stanowi jedną z przyczyn depresji i myśli samobójczych wśród nastolatków LGBT+. Miewa je 70% z nich*.

Wydawałoby się, że wsparciem może być dom rodzinny, ale często nie jest. Brak akceptacji najbliższych skutkuje ogromnym poczuciem osamotnienia, na które uskarża się 70% młodych osób LGBT+*. W tych okolicznościach pozytywnym sygnałem jest, że 76% uczniów i studentów w Polsce zauważa przemoc skierowaną przeciwko nieheteronormatywnym rówieśnikom**.

„Polonez równości” zatańczony w parach jednopłciowych przez maturzystów z Bednarskiej ma być odpowiedzią na pomijanie potrzeb młodych nieheteronormatywnych osób w czasie wydarzeń takich jak studniówka czy walentynki.

Rozmowa z uczniami na ten temat wynika z tradycji i wartości naszej szkoły. Od lat staramy się traktować uczniów podmiotowo, kształtować w nich postawy w kontrze do nienawiści i wykluczenia społecznego, a co najważniejsze, dać im poczucie bezpieczeństwa oraz poszanowania godności człowieka.

Kiedy więc zdecydowali, że chcą wesprzeć osoby LGBT+, wiedzieliśmy, że powinniśmy w tym pomóc. Mamy nadzieję, że ten gest doda odwagi uczniom LGBT+, sprawi, że poczują się bezpieczni i akceptowani. Spowoduje także szersze zrozumienie dla dylematów, z którymi się borykają – mówi Wanda Łuczak, dyrektorka I SLO.

Akcję wsparły: Stowarzyszenie Miłość Nie Wyklucza, Fundacja Wolontariat Równości i marka Ben & Jerry’s, które wspólnie działają na rzecz równości osób LGBT+.

Aktualnie nasza strategia oparta jest na haśle „Love is Love” – każda miłość jest równa i tak samo istotna. W ubiegłym roku wraz z Miłość Nie Wyklucza i fundacją Wolontariat Równości zawarliśmy partnerstwo. Jego celem jest zapewnienie prawa do zawarcia małżeństwa dla wszystkich do roku 2025, niezależnie od orientacji seksualnej i tożsamości płciowej.

Wspólnie też, tuż przed ubiegłoroczną Paradą Równości w Warszawie zorganizowaliśmy powrót niezniszczalnej tęczy na plac Zbawiciela, co było symbolicznym wsparciem tej społeczności. Teraz chcemy pokazać, że ktoś w ważnym momencie życia myśli o młodych LGBT+. Liczymy, że rozpocznie to szerszą dyskusję i w efekcie przyniesie lepsze zrozumienie dla ich spraw – tłumaczy Martyna Kaczmarek, brand manager marki Ben & Jerry’s.

„Polonez równości” został udokumentowany w filmie w reżyserii Michała Marczaka. W wideo, które wyprodukowało F25, zobaczymy przygotowania do studniówki, poloneza i after party. Z kolei za pośrednictwem strony www.polonezrowności.pl można zamanifestować swoje poparcie dla osób LGBT+.

* Badania zlecone przez Kampanię Przeciw Homofobii, Fundację Trans-Fuzja i Lambdę Warszawa, dane: „Sytuacja społeczna osób LGBTA. Raport za lata 2015–2016” pod red. Magdaleny Świder i dra Mikołaja Winiewskiego

** „Tęcza pod lupą, czyli wszystko co chcecie wiedzieć o LGBT+, ale boicie się zapytać”, Mirosława Makuchowska, Cecylia Jakubczak, Agata Chaber

Andersen

6 dni temu

Gdyby rodzice, realne nastawienie szkół do kwestii tolerancji dla odmienności, weryfikowali PRZED puszczeniem tam pociech na nauki, to takie akcje nie byłyby potrzebne.

Rozwiń komentarze
 

13 lutego 2019

12 lutego 2019