Mastercard Love Index: wspólnie spędzony czas w walentynki cenniejszy niż kwiaty i czekoladki
  • 0
  • 1
12.02.2020

Mastercard Love Index: wspólnie spędzony czas w walentynki cenniejszy niż kwiaty i czekoladki

Polacy coraz więcej wydają z okazji walentynek. W ciągu dwóch lat wydatki te wzrosły o 63% – pokazuje Mastercard Love Index. Wspólne doświadczenia wypierają tradycyjne prezenty, takie jak kartka walentynkowa, kwiaty czy biżuteria. Płatności w restauracjach oraz za wyjazdy stanowią już większość wszystkich wydatków z okazji 14 lutego.

Mastercard zaprezentował wyniki najnowszej edycji badania Mastercard Love Index. Zestawienie obrazuje trendy i zwyczaje zakupowe konsumentów związane z walentynkami w latach 2017–2019.

Wydatki Polaków z okazji Dnia Zakochanych wzrosły w tym czasie o 63%, co jest zbieżne z trendami światowymi. Łączna wartość tych zakupów to 259 mln zł*, czyli tyle, ile kosztowałoby 6,5 mln bombonierek lub 52 mln czerwonych róż.

Zdecydowaną większość walentynkowych wydatków stanowią jednak prezenty niematerialne. Wśród nich najbardziej popularna jest wciąż romantyczna kolacja w restauracji. Na drugim miejscu plasuje się wyjazd we dwoje (zakupy biletów lotniczych i na inne środki transportu), a na trzecim pobyt w hotelu.

Lepiej być (razem), niż mieć
Wskaźnik Mastercard Love Index jest obliczany na podstawie transakcji zrealizowanych za pomocą kart Mastercard od 11 do 14 lutego. Ich analiza potwierdza, że kartki walentynkowe jeszcze nie odeszły do lamusa. W ciągu roku wydatki na ich zakup wzrosły o 12%.

Kartka wydaje się jednak wyłącznie dodatkiem do głównej niespodzianki. O 113% wzrosły bowiem wydatki na kwiaty w porównaniu do roku ubiegłego. Kupujemy też więcej biżuterii dla ukochanych – w ciągu dwóch lat wydatki te wzrosły o 34%.

Liczą się jednak nie tylko prezenty materialne. Coraz częściej decydujemy się ofiarować ukochanej osobie swój czas. Bezcenne przeżycia, wspólne chwile i emocje to niematerialny wymiar prezentów takich jak wspólna podróż czy kolacja we dwoje. W 2019 r. Polacy wydali na bilety lotnicze (oraz na inne środki transportu) o 51% więcej niż 2 lata wcześniej.

Równie duży wzrost zainteresowania zanotowały hotele. Liczba płatności za noclegi zwiększyła się w tym samym okresie o 57%. Największą popularnością od lat cieszy się natomiast romantyczna kolacja we dwoje. W ciągu dwóch lat liczba transakcji w restauracjach wzrosła o 65%. W świadomości Polaków powiedzenie „przez żołądek do serca” jest więc wciąż aktualne.

Zakupy bez wychodzenia z domu
Raport Mastercard wskazuje ponadto, że przygotowując się do walentynek, Polacy coraz częściej decydują się na zakupy online. W minionym roku takich transakcji było o 77% więcej niż 2 lata wcześniej. Z kolei wśród płatności dokonywanych osobiście, w sklepie stacjonarnym lub punkcie usługowym, zdecydowana większość to transakcje zbliżeniowe (85% wszystkich płatności).

Z zestawienia wynika również, że z roku na rok coraz wcześniej kupujemy upominki. W 2019 r. większość prezentów walentynkowych kupiliśmy 11 lutego. To widoczna zmiana, biorąc pod uwagę fakt, że w 2018 r. zakupy robiliśmy głównie 12 lutego, a w 2017 r. w przeddzień walentynek, czyli 13 lutego.

Inne ciekawe wyniki Mastercard Love Index w Europie Środkowo-Wschodniej

  • Czesi kupują online. Najwyższy wzrost transakcji w e-commerce, o 369% w porównaniu do 2017 r., zanotowano w Czechach.
  • Ukraińcy są najhojniejsi. Wydatki związane z obchodami Dnia Świętego Walentego wzrosły na Ukrainie w ciągu dwóch lat o 122%. Ukraińcy są też rekordzistami, jeśli chodzi o wzrost wydatków na noclegi w hotelach (+69% w stosunku do 2017 r.).
  • Rumuni chętnie podróżują. Wzrost ich wydatków na bilety lotnicze i na inne środki transportu wyniósł ponad 90% w ciągu dwóch lat. Odwrotny trend można zaobserwować wśród Serbów i mieszkańców Bośni i Hercegowiny (-9% w stosunku do 2017 r.).

O wskaźniku Mastercard Love Index
Badanie analizuje zagregowane dane dotyczące transakcji dokonanych kartami kredytowymi, debetowymi oraz pre-paid w wybranych kategoriach produktów i usług. Badanie prowadzone jest co roku w ponad 200 krajach, w okresie od 11 do 14 lutego. Tegoroczna edycja analizuje dane z trzech ostatnich lat (2017–2019).

*Wartości kwotowe dotyczą wyłącznie wydatków kartami Mastercard

  • 1
Mastercard Love Index

Mastercard Love Index

12 lutego 2020