Martwe kurczęta na krakowskim Rynku. Happening Stowarzyszenia Otwarte Klatki
  • 0
  • 4
25.06.2019

Martwe kurczęta na krakowskim Rynku. Happening Stowarzyszenia Otwarte Klatki

23 czerwca w Krakowie odbył się happening zorganizowany przez Stowarzyszenie Otwarte Klatki. Ponad pięćdziesięciu aktywistów zgromadziło się na Rynku Głównym, trzymając na czarnych poduszkach martwe kurze pisklęta. Celem wydarzenia było zwrócenie uwagi na warunki życia kur hodowanych na mięso.

Happening, w ramach którego przyniesiono na Rynek martwe kurczęta, był częścią kampanii „Frankenkurczak”. Aktywiści Otwartych Klatek dążą do poprawy dobrostanu brojlerów, czyli kur mięsnych. Jak podkreślają, nazwa akcji nie bez powodu odwołuje się do słynnej powieści o naukowcu i stworzonym przez niego monstrum.

Współczesne brojlery to efekt wieloletnich eksperymentów. Ich celem było stworzenie rasy rosnącej jak najszybciej i do możliwie największych rozmiarów. Obecnie tempo to jest tak duże, że gdyby porównać to do rozwoju człowieka, 5-letnie dziecko ważyłoby 150 kg. Słabsze kurczęta, takie jak te, które zobaczyć można było na happeningu, stają się w hodowli odpadami. Silniejsze spędzają swoje krótkie życie w niewyobrażalnym cierpieniu – mówi Marta Cendrowicz, dyrektorka ds. kampanii biznesowych Stowarzyszenia Otwarte Klatki.

Pisklę brojlera tuż po wykluciu waży około 42 gramów, a intensywny proces hodowli zajmuje około 6 tygodni. Na fermach panuje bardzo duże zagęszczenie. Na każdego ptaka przypada powierzchnia wielkości kartki A4 – argumentują aktywiści.

Szybki przyrost masy prowadzi do licznych chorób metabolicznych, chorób układu krążenia, a także deformacji i kalectwa. Organizmy ptaków nie są w stanie wytrzymać tak nienaturalnie dużego tempa wzrostu. Zwierzęta nie mogą też zaspokajać podstawowych potrzeb gatunkowych, takich jak dziobanie czy grzebanie w ziemi. Nie mają dostępu do naturalnego światła i świeżego powietrza.

Według danych Komisji Europejskiej Polska jest największym producentem drobiu w Europie. Każdego roku zabijanych jest w kraju ponad miliard kurczaków. Zdecydowana większość z nich (98%) hodowana jest na największych fermach przemysłowych.

Kampania „Frankenkurczak” rozpoczęła się w 2018 r. Poza stworzeniem petycji do Ministra Rolnictwa i prowadzeniem działań edukacyjnych aktywiści opublikowali wyniki śledztwa zrealizowanego ukrytą kamerą przez pracownika jednej z ferm drobiu. Organizacja rozpoczęła także rozmowy z firmami, doprowadzając do podwyższenia norm dobrostanowych kurczaków, których wymagają od swoich dostawców Ikea czy Sodexo.

  • 4

fot. Andrew Skowron

fot. Andrew Skowron

fot. Andrew Skowron

fot. Andrew Skowron

25 czerwca 2019

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0
  • 0
25.06.2019

„Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2019” – raport Izby Gospodarki Elektronicznej

Coraz chętniej korzystamy z większej liczby kanałów, przy czym mamy mniej ulubionych miejsc zakupowych. Sklepy stacjonarne są ulubionym miejscem zakupów 22% badanych. Ich popularność spadła o 10 p.p. względem zeszłego roku. 11% wskazało platformy zakupowe, 10% e-sklepy, a 7% media społecznościowe. 40% respondentów nie ma ulubionego miejsca zakupowego. Przeważnie są to osoby młode – pokazuje raport Izby Gospodarki Elektronicznej.