- 0
- 1
Marketing 4P: odkryj przepis na idealną strategię marketingową dla biznesu
Jest filarem skutecznej strategii biznesowej. Pomaga opracować i wdrożyć na rynek odpowiednie produkty, a później skutecznie je sprzedawać. Pomyślisz: człowiek orkiestra. Nic bardziej mylnego. To tylko koncepcja, ale nie byle jaka, tylko niezawodna. Panie i Panowie, przed Wami – marketing 4P. Ty też chcesz poznać go bliżej? A zatem pozostań z nami.
Plan marketingowy – Twoja biznesowa mapa
Dobry plan marketingowy jest jak wiatr, który dmie w żagle Twojego biznesu i pozwala mu wypłynąć na szerokie wody. Ponieważ pozwala naszkicować cele, które chcesz osiągnąć, prowadzi do nieustannego rozwoju przedsiębiorstwa. A kiedy nawet na horyzoncie pojawią się przeszkody, pozwala je ominąć i zoptymalizować działanie firmy.
Nieodłącznym elementem planu marketingowego jest oczywiście strategia marketingowa. Do wyboru masz co najmniej kilka ścieżek, m.in. marketing 4P, który jest bardzo skuteczny i którego założenia łatwo wprowadzić.
Co to jest marketing 4P?
Zacznijmy od wyjaśnienia, czym jest koncepcja 4P. To nic innego jak strategia bazująca na czterech czynnikach, czyli:
- produkcie (product),
- cenie (price),
- promocji (promotion),
- dystrybucji (place).
Mówiąc bardziej obrazowo, korzystając z koncepcji marketingu 4P, łatwo jest wprowadzić na rynek produkt, który będzie dostępny we właściwym miejscu i w atrakcyjnej cenie, a dodatkowo będzie promowany odpowiednimi kanałami. Autorem strategii jest jeden z najwybitniejszych teoretyków marketingu – Edmund Jerome McCarthy, a idea narodziła się w latach 60. ubiegłego stulecia. Eksperci bardziej szczegółowo opisują marketing 4P na firmove.pl.
Marketing 4P w praktyce, czyli jak przekształcić teorię w zysk?
Podoba Ci się koncepcja marketingu 4P? Produkt jest tym, od czego należy zacząć. Pamiętaj, że pojęcie to obejmuje zarówno fizyczne przedmioty, jak i produkty cyfrowe oraz usługi. Przygotowując je, zwróć uwagę na jakość, wartość, bezpieczeństwo i innowacyjność. Zastanów się też nad tym, co może je wyróżnić i jaką gwarancję możesz zaoferować klientom.
Jeśli jest produkt, musi być też cena. Składają się na nią m.in. koszty produkcji, dystrybucji i promocji oraz marża. Pamiętaj, że cena nie może być zbyt niska, ponieważ wzbudzi podejrzenia klientów w kwestii jakości produktu. Za wysoka może z kolei zniechęcić do zakupu. Dlatego ustalając ją, przeanalizuj ceny produktów u konkurencji, określ szczegółowo grupę docelową odbiorców i oczywiście podlicz wszystkie koszty związane z wytworzeniem produktu.
Analiza 4P nie obejdzie się też bez przemyślenia metod dystrybucji. Zastanów się, do jakich sklepów czy punktów usługowych możesz dostarczyć produkt. Przy sprzedaży internetowej nie pomiń kwestii szerokiej gamy metod płatności i dostawy.
Pamiętaj też, że Twój produkt znajdzie odbiorców tylko wtedy, kiedy klienci będą wiedzieć o jego istnieniu. A to z kolei zadanie promocji, czyli m.in. reklamy. Może przybierać tradycyjną formę – bannerów czy ulotek – albo cyfrową. Kampanie w mediach społecznościowych, Google Ads, a także działania w ramach content marketingu czy influencer marketingu to tylko niektóre modele warte Twojej uwagi. Więcej informacji na temat tego, jak opracować plan marketingowy znajdziesz tutaj: https://firmove.pl/aktualnosci/marketing/plan-marketingowy-dlaczego-warto-opracowac.
David Packard zwykł mawiać, że marketing to nie to, co mówisz, tylko to, co robisz. Koncepcja 4P pozwoli Ci w łatwy sposób przekuć pomysły w działanie. Sprawi, że nie tylko postawisz pierwszy krok w biznesie, ale w będziesz też o krok wyprzedzać konkurencję.
- 1