Marka W.Kruk wydaje oświadczenie: propozycje autorki bloga Pica Pica są bezpodstawne i nierynkowe
  • 0
  • 1
10.01.2019

Marka W.Kruk wydaje oświadczenie: propozycje autorki bloga Pica Pica są bezpodstawne i nierynkowe

Spotkanie obu stron nie przyniosło porozumienia. Prawnicy blogerki nie chcieli przedstawić roszczeń na piśmie, marka uznała roszczenia za bezpodstawne i nierynkowe.

Na początku grudnia 2018 r. Agata Jankowiak, prowadząca blog o biżuterii, oskarżyła firmę W.Kruk o skopiowanie jej pomysłu. Marka odpowiadała, że nie jest to plagiat, bo jej Picky Pica jest marką biżuterii, a Pica Pica – blogiem. Autorka stwierdziła, że o sytuacji dowiedziała się, gdy zaczęła otrzymywać gratulacje od znajomych i czytelników, dotyczące stworzenia jej własnej marki biżuterii. Zarzuca, że W.Kruk skopiował jej „sroczy koncept”, poczynając od nazwy, poprzez estetykę strony, po nazywanie klientek Srokami.

W oświadczeniu wydanym 8 stycznia W.Kruk pisze, że utworzona przez niego nazwa Picky Pica wykorzystuje popularny, powszechnie wykorzystywany przez branżę jubilerską w Polsce i na świecie motyw sroki zwyczajnej z rodziny krukowatych (łac. pica pica). Łączy „pica” z angielskim „picky” (wybredny). Znaki towarowe marki – słowny oraz słowno-graficzne – zostały zgłoszone do Urzędu Patentowego w czerwcu 2016 r. i uzyskały prawa ochronne.

W połowie grudnia 2018 r. przedstawiciele obu stron spotkali się w siedzibie firmy. Jak czytamy w oświadczeniu firmy: „W.Kruk wskazał na nim powszechność wykorzystania symbolu sroki w jubilerstwie oraz wykorzystania tego motywu przez inne marki na rynku polskim i za granicą (są to m.in. polska marka biżuterii PicaPica oraz zagraniczne m.in. Pica Pica Beads, Pica Pica Design, Pica Design czy Magpie Jewellery). Przedstawiciele spółki podkreślili też różnice w działalności marki biżuteryjnej Picky Pica oraz bloga Pica Pica”.

Agata Jankowiak i jej prawnicy przedstawili kilka wariantów roszczeń finansowych. Sięgały one od miliona do kilkunastu milionów złotych. Pełnomocnicy blogerki nie chcieli przedstawić roszczeń na piśmie, a spółka W.Kruk uznała propozycje za bezpodstawne i nierynkowe.

Treść komunikatu W.Kruk:

Oświadczenie W.Kruk S.A. ws. marki biżuteryjnej Picky Pica

Niniejszym informujemy, że w 2016 r., jako nowość w portfolio W.Kruk S.A., utworzona została marka Picky Pica. Jej nazwa oparta została o popularny, powszechnie wykorzystywany przez branżę jubilerską w Polsce i na świecie, motyw sroki zwyczajnej z rodziny krukowatych (łac. pica pica). Poprzez połączenie słowa „pica” z angielskim „picky” (wybredny) powstał symbol marki dedykowanej kobietom, które kochają modną biżuterię.

Pierwsze punkty sprzedaży Picky Pica otwarte zostały w październiku 2017 r. w centrach handlowych (Galeria Bałtycka oraz Silesia City Center). W sierpniu 2018 r. wystartował sklep internetowy www.pickypica.com.

Marka Picky Pica jest konceptem stworzonym przez spółkę W.Kruk. Logo Picky Pica oraz sklep internetowy zostały zaprojektowane od podstaw na zlecenie W.Kruk S.A. Znaki towarowe marki – słowny oraz słownograficzne – zostały zgłoszone do Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej w czerwcu 2016 r. i uzyskały prawa ochronne.

7 grudnia 2018 r. pani Agata Jankowiak opublikowała artykuł, w którym określiła należącą do W.Kruk S.A. markę biżuterii Picky Pica oraz sklep internetowy www.pickypica.com plagiatem koncepcji i estetyki należącego do niej bloga o rynku jubilerskim, pod nazwą Pica Pica.

W odpowiedzi na powyższy artykuł oraz kolejne wypowiedzi Pani Jankowiak, które ukazały się w mediach, stanowczo podkreślamy, że blog Pica Pica nie stanowił w 2015 r., czyli w momencie rozpoczęcia prac koncepcyjnych nad nową marką W.Kruk S.A., ani nie stanowi dziś inspiracji dla funkcjonowania czy komunikacji marki Picky Pica.

Należąca do W.Kruk S.A. marka Picky Pica zajmuje się sprzedażą biżuterii oraz zegarków i nie prowadzi działalności konkurencyjnej do bloga o biżuterii o nazwie Pica Pica. Natomiast nazwa bloga Pica Pica nie jest zarejestrowana w formie słownej czy znaku graficznego, a sprzedaż biżuterii i zegarków nie jest ujęta w zakresie działalności firmy Pica Pica Agata Jankowiak, do której należy serwis www.picapica.pl.

Mimo braku podstaw prawnych do uznania obu marek za konkurencyjne lub będące naśladownictwem, podeszliśmy do stanowiska Pani Agaty Jankowiak z szacunkiem i należytą uwagą. Szczególnie ważnymi w relacji dużej korporacji z mniejszym partnerem. Zaproponowaliśmy spotkanie w celu ustalenia faktów i omówienia dalszego funkcjonowania obu brandów na rynku.

Zainicjowane przez W.Kruk spotkanie odbyło się 12 grudnia 2018 r. w Poznaniu i decyzją Pani Jankowiak miało miejsce w obecności pełnomocników prawnych. W.Kruk wskazał na nim powszechność wykorzystania symbolu sroki w jubilerstwie oraz wykorzystania tego motywu przez inne marki na rynku polskim i za granicą (są to m.in. polska marka biżuterii PicaPica1 oraz zagraniczne m.in. Pica Pica Beads2, Pica Pica Design3, Pica Design4 czy Magpie Jewellery5). Przedstawiciele spółki podkreślili też różnice w działalności marki biżuteryjnej Picky Pica oraz bloga Pica Pica.

Pani Jankowiak wraz z pełnomocnikami przedstawiła W.Kruk S.A. szereg wariantów roszczeń finansowych, wynikających z domniemanego plagiatu i sięgających od miliona do kilkunastu milionów złotych. Prośba spółki W.Kruk o przedstawienie roszczeń na piśmie spotkała się z odmową pełnomocników Pani Jankowiak.

Powyższe propozycje uznaliśmy za bezpodstawne i nierynkowe. Nie widzimy możliwości osiągnięcia porozumienia na warunkach zaproponowanych przez Panią Jankowiak, o czym poinformowaliśmy jej pełnomocników. Jesteśmy gotowi współpracować z autorkami bloga Pica Pica, tak samo jak z innymi blogerami i vlogerami, którzy w swojej twórczości odwołują się do srok i ich symboliki. Warunkiem współpracy jest jednak zachowanie rynkowych realiów.

Pani Agacie Jankowiak życzymy powodzenia w realizacji planów zawodowych oraz dalszego rozwoju prowadzonego przez nią bloga Pica Pica.

Zarząd W.Kruk S.A.

1 PicaPica: niezwiązana z Panią Jankowiak polska marka biżuterii, www.facebook.com/picapicastyle/, funkcjonująca w latach 2011–2014.
2 Pica Pica Beads: brytyjska marka biżuterii, www.picapicabeads.co.uk, istnieje od 2018 r.
3 Pica Pica Design: brytyjska marka biżuterii oraz dekoracji, www.etsy.com/shop/picapicadesignco, istnieje od 2014 r.
4 Pica Design: niemiecki producent opakowań jubilerskich, www.picadesign.de, istnieje od 1989 r.
5 Magpie Jewellery: kanadyjska sieć sklepów jubilerskich, www.magpiejewellery.com, istnieje od 1993 r.

  • 1

Andersen

1 tydzień temu

"Prawnicy blogerki nie chcieli przedstawić roszczeń na piśmie"

Really?
Kogo ona zatrudniła?
Idiotów?

10 stycznia 2019

  • 0
  • 2
  • 0
  • 0
  • 1
10.01.2019

Podejmij wyzwanie – zaprojektuj opakowanie! Zgłoś swój projekt do Strefy Studenta

Już po raz 8. rusza konkurs Strefa Studenta. To szansa dla młodych projektantów opakowań na postawienie pierwszych kroków na ścieżce kariery w branży opakowań. W tym roku konkurs ma nową formułę. Projektanci mogą zgłaszać swoje prace w trzech kategoriach: Wrażenie, Funkcjonalność i forma oraz Szata graficzna. Finał Strefy Studenta odbędzie się podczas Międzynarodowych Targów Opakowań Packaging Innovations.