- 1
- 1
„Mamo, nie zabraniaj mi kochać taty” – kampania dotycząca alienacji rodzicielskiej
Fundacja Kocham Cię Tato prowadzi kampanię dotyczącą alienacji rodzicielskiej. W najnowszym spocie pokazuje w formie etiudy tanecznej walkę rodziców w obecności dziecka.
Fundacja prowadzi w mediach społecznościowych i serwisach wideo kampanię, której głównym elementem jest spot wideo. Przy muzyce, którą skomponowano specjalnie do reklamy, w formie złożonej choreografii pokazana jest walka rodziców. Sympatycznie przedstawiony ojciec pragnie kontaktu z córką. Matka z agresywnym wyrazem twarzy mu tego zabrania. Kocham Cię Tato chce tą kampanią zwrócić uwagę społeczeństwa, że dziecko nie może być ofiarą konfliktów.
Spot wywołał ambiwalentne reakcje w internecie
Protestujący podkreślają uogólniający charakter przekazu. Dotyka on wszystkich matek, które z wielu różnorodnych przyczyn nie pragną, by dziecko kontaktowało się z ojcem. Wskazują też, że samo pojęcie „alienacji rodzicielskiej”:
- ma wątpliwe naukowe uzasadnienie,
- jest przede wszystkim narzędziem opresji ze strony przemocowych ojców,
- prowadzi do wtórnej wiktymizacji kobiet.
Światowa Organizacja Zdrowia w 2020 r. odrzuciła to pojęcie w Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD-11. Europejskie Stowarzyszenie Psychoterapeutów, skupiające 128 organizacji psychoterapeutów z 41 państw europejskich uznało, że termin „alienacja rodzicielska” nie powinien być wykorzystywany w praktyce psychoterapii.
Spot wyreżyserowała Julia Popławska, ona jest również autorką scenariusza. Muzykę do reklamy skomponował Łukasz Żurkowski, a choreografię przygotowała Anna Maria Jujka. Spot wyprodukował Reco Production, postprodukcją zajęła się agencja Coloroffon. W reklamie występują aktorzy Ernest Nita, Marta Malinowska oraz Martyna Zuzola (jako córka).
- 1