M-commerce przejmuje handel w internecie – raport ARC Rynek i Opinia dla firmy Mokka
  • 0
  • 4
29.08.2022

M-commerce przejmuje handel w internecie – raport ARC Rynek i Opinia dla firmy Mokka

Już co drugi Polak do zakupów przez internet używa urządzeń mobilnych (51%). 40% z nich korzysta w tym celu z aplikacji w telefonie. Bankowe (74%), społecznościowe (72%) i zakupowe (69%) to trzy rodzaje aplikacji mobilnych najczęściej instalowanych przez Polaków.

Blik (53%) i szybki przelew (44%) pozostają najczęściej wykorzystywanymi rodzajami płatności za zakupy online. Coraz większy odsetek osób (10%) regularnie korzysta też z płatności odroczonych.

Co drugi Polak (51%) robiący zakupy przez internet korzysta w tym celu zarówno z urządzeń mobilnych, jak i niemobilnych. 27% decyduje się tylko na urządzenia stacjonarne, a 22% ogranicza się tylko do zakupów na telefonie.

Do robienia zakupów online wykorzystywane są:

  • telefon (71%);
  • laptop (61%);
  • komputery stacjonarne (27%);
  • tablety (10%).

Ponad 40% korzystających z telefonów podczas zakupów online częściej korzysta z aplikacji zakupowych sklepów. Z kolei około co trzeci (32%) – ze stron internetowych. 19% osób deklaruje, że równie często korzysta z aplikacji, co ze sklepowych stron WWW, a 5% trudno jest to określić.

Wśród korzystających z tabletów tendencja jest odwrotna. Zakupy online są częściej realizowane za pośrednictwem stron internetowych (42%) niż aplikacji zakupowych (33%). Taką samą częstotliwość deklaruje 22% ankietowanych, a 3% trudno wskazać odpowiedź.

Aplikacje bankowe (74%), społecznościowe (72%) i zakupowe (69%) to trzy najczęściej posiadane rodzaje aplikacji w telefonach wśród Polaków korzystających z zakupów online. W dalszej kolejności są to aplikacje:

  • nawigacyjne (54%);
  • filmowe i muzyczne (43%);
  • gry (33%);
  • aplikacje serwisów informacyjnych (30%).

Rzadziej instalujemy aplikacje sportowe czy służące do czytania bądź słuchania audiobooków.

M-commerce przejmuje handel w internecie – raport ARC Rynek i Opinia

Blik (53%) i szybki przelew (44%) to dwa najczęściej wykorzystywane rodzaje płatności za zakupy online

Około co trzeci badany wskazuje płatność karta płatniczą (32%), około co czwarty (23%) – tradycyjny przelew bankowy. Prawie co piąty – płatność mobilną (19%).

M-commerce przejmuje handel w internecie – korzystanie z urządzeń mobilnych

Preferencje dotyczące sposobów płatności różnią się w grupach wyodrębnionych ze względu na wiek. Młodsi – osoby z pokolenia Z i Y – częściej wykorzystują płatności Blikiem. Także płatności mobilne (pokolenia Z) i odroczone płatności (pokolenie Y).

Wśród osób z pokolenia Silver relatywnie często wykorzystywany jest tradycyjny przelew bankowy. Na uwagę zasługują też zdobywające coraz więcej użytkowników (10%) płatności odroczone czy zakupy na raty (8%).

Płatności odroczone zdobywają popularność na całym świecie wśród sprzedawców i młodszych, aktywnych konsumentów. Optymistyczny dla branży BNPL jest raport firmy doradczej Kearney „European Retail Banking Radar”. Wynika z niego, że już niemal połowa Europejczyków skorzystała z opcji BNPL, a w Polsce nawet 62%.

Szacuje się, że w ciągu najbliższych pięciu lat odsetek płatności z wykorzystaniem produktów BNPL będzie rosnąć o 30% rocznie. Poza bardzo popularnymi odroczeniami płatności o 30 dni widzimy również duże zainteresowanie klientów uproszczonymi systemami ratalnymi. Klient może tu wydłużyć okres spłaty nawet do 3, 6 czy 12 miesięcy – komentuje Marek Biernacki, CEO firmy Mokka w Polsce.

Najczęściej wskazywaną przewagą korzystania z urządzeń mobilnych jest możliwość robienia zakupów bez względu na miejsce. Odpowiedź tę wskazała ponad połowa badanych korzystających z telefonu lub tabletu podczas zakupów online (54%).

Kwestia uniezależnienia się od miejsca jest dominującą przewagą wśród przedstawicieli pokolenia Silver. Osoby z pokolenia Y, a więc najbardziej aktywni użytkownicy m-commerce, częściej jako przewagę wskazują korzystanie z aplikacji do zakupów.

O badaniu

Badanie zostało zrealizowane metodą CAWI w czerwcu 2022 r. Przeprowadzono je na grupie N=600 reprezentatywnej dla robiących zakupy online ze względu na płeć, wiek, wielkość miejscowości zamieszkania oraz województwo.

  • 1
M-commerce przejmuje handel online

M-commerce przejmuje handel online

29 sierpnia 2022

  • 0
  • 3
  • 0
  • 0
  • 0
29.08.2022

Polacy wciąż stawiają na stacjonarne zakupy, jednak e-commerce coraz popularniejszy – badanie EY

Wraz ze znoszeniem pandemicznych restrykcji Polacy chętniej decydowali się na powroty do sklepów stacjonarnych. Jeszcze w marcu 2021 r. 43% respondentów deklarowało, że odwiedza je rzadziej. Natomiast w maju 2022 r. ten odsetek spadł do 20%. Równocześnie rośnie grono konsumentów, którzy wybierają kanał e-commerce. Wyniki piątej polskiej edycji badania EY Future Consumer Index.