LGBTQ+ a DEI – badanie SW Research dla LoveBrands  - Marketing przy Kawie
LGBTQ+ a DEI – badanie SW Research dla LoveBrands 
  • 0
  • 3
10.06.2025

LGBTQ+ a DEI – badanie SW Research dla LoveBrands 

Czy Polacy akceptują różnorodność seksualną i tożsamości płciowej oraz czy ich stosunek do osób LGBTQ+ jest uzależniony od poziomu relacji z daną osobą? Badanie LoveBrands Group i SW Research pokazuje, co myślimy o tej sferze społecznej.

Czerwiec od wielu lat na całym świecie jest kojarzony z Miesiącem Dumy LGBTQ+, czyli tzw. Pride Month. Z tej okazji agencja LoveBrands Group i agencja badawcza SW Research zapytały Polaków o ich stosunek do różnorodności w aspekcie seksualności i tożsamości płciowej. Po raz pierwszy, dzięki autorskiemu indeksowi DEIndex stworzonemu przez SW Research, możliwe stało się porównanie opinii Polaków w tym obszarze do różnorodności w innych aspektach łączonych z DEI.

DEI (diversity, equity, inclusion, czyli różnorodność, równość i inkluzywność) to idea zakładająca, że różnorodność pod względem płci, wieku, religii, narodowości, orientacji seksualnej, a także sprawności fizycznej warta jest wspierania. Nie tylko zwiększa bowiem równość i sprawiedliwość społeczną, ale także w wielu przypadkach może wzbogacać środowiska pracy, tworząc nową wartość.

Globalne korporacje od lat w ramach działań marketingowych lub wizerunkowych aktywnie włączały się w obchody Pride Month

Wprowadzały np. do obiegu limitowane serie produktów z tęczą – symbolem LGBTQ lub uczestniczyły w paradach równości.

LGBTQ+ a DEI – badanie LoveBrands Group i SW Research

LGBTQ+ a DEI – badanie LoveBrands Group i SW Research

59% Polaków postrzega różnorodność pod kątem seksualności czy tożsamości płciowej jako coś pozytywnego, a 41% jest przeciwnego zdania

Kobiety zdecydowanie zawyżają te statystyki (61% „jest na tak”). Mężczyźni do różnorodności pojmowanej w ten sposób częściej mają negatywny stosunek (44% „jest na nie”).

Nasze podejście do różnorodności LGBTQ+ ma szansę się nieco zmienić

Mogłoby się tak stać, gdyby kwestia ta przestała być czysto hipotetyczna, lecz dotyczyła nas osobiście:

  • Gdyby okazało się, że to nasz syn lub córka przynależą do grupy LGBTQ+, to matkom (86%) zdecydowanie łatwiej przyszłoby zaakceptować taką sytuację niż ojcom (78%). Tylko 17% ankietowanych nie byłoby skłonnych pogodzić się z tym faktem.
  • Przypadek naszego przyjaciela lub przyjaciółki, którzy zaczęliby jawnie deklarować przynależność do grupy LGBTQ+, miałby szansę wpłynąć na nasz stosunek do mniejszości seksualnych. Około 2/3 (67%) ankietowanych jasno deklaruje, że nie wpłynęłoby to na ich relacje z taką osobą. Jednak blisko 1/5 (19%) twierdzi, że byłby to dla nich powód do poluźnienia stosunków. Zaledwie 13% ankietowanych zdecydowanie twierdzi, że nie byliby w stanie zaakceptować takiej sytuacji.
  • 88% Polaków zaakceptowałaby osobę LGBTQ+ jako sąsiada, z czego 66% nadal utrzymywałoby relacje dobrosąsiedzkie. Jednak ponad 1/5 (22%) deklaruje, że mimo akceptacji tego faktu dążyłaby do ograniczenia kontaktów, a 12% nie byłoby w ogóle w stanie zaakceptować takiego sąsiada.
  • Osobę LGBTQ+ w roli swojego lekarza, pielęgniarki lub psychoterapeuty zaakceptowałoby 84% Polaków. Z tego jednak ponad 1/5 (22%) zadeklarowała, że zdecydowanie ograniczyłaby liczbę wizyt,
  • Tolerancja wobec osób LGBTQ+ spada, gdyby okazało się, że jest nią nauczyciel naszego dziecka. 52% ankietowanych nadal obdarzałoby taką osobę zaufaniem. Jednak niemal co trzecia osoba (29%) baczniej przypatrywałaby się jej kontaktom z dzieckiem, a co szósta (19%) nie byłaby w stanie zaakceptować takiej sytuacji.
  • Większość (64%) Polaków twierdzi, że coming out polityka jako osoby LGBTQ+ nie wpłynąłby na ich poparcie dla danej osoby. Z kolei 36% deklaruje, że w takiej sytuacji swoje poparcie by wycofało.
LGBTQ+ a DEI – badanie LoveBrands Group i SW Research

LGBTQ+ a DEI – badanie LoveBrands Group i SW Research

Twój szef lub współpracownik są osobami LGBTQ+. Jak zareagujesz?

Również to pytanie zadano respondentom. Odpowiedzi okazały się do siebie zbliżone. W przypadku współpracownika LGBTQ+ 63% osób deklaruje, że informacja o tym nie miałaby wpływu na ich stosunek do danej osoby (vs 62%, gdyby chodziło o szefa). 11% osób w obu przypadkach miałoby trudność w zaakceptowaniu szefa lub współpracownika jako osoby LGBTQ+. Pozostałe osoby zaakceptowałyby ten fakt, ale zachowałyby pewną ostrożność w codziennych kontaktach.

Według DEIndex to właśnie różnorodność LGBTQ+ w pracy ma najniższy wskaźnik akceptacji Polaków (-2,2 pkt w skali od +100 do -100). Indeks DEI stworzony przez SW Research ocenia stosunek Polaków do różnorodności pod różnymi względami.

Stosunek Polaków do różnorodności pod kątem seksualności czy tożsamości płciowej w pracy nie jest do końca jednoznaczny

Przeważają opinie o traktowaniu jej jako nieobecnej, czyli jako coś, co nie jest eksponowane. Jeśli już ktoś dokonuje coming outu jako osoba LGBTQ+, jest to raczej postrzegane przez współpracowników jako sytuacja trudna i frustrująca. Polacy raczej nie dostrzegają też, aby różnorodność pod tym kątem miała pozytywny wpływ na efektywność podejmowanych w pracy zadań.

Dla porównania, wszystkie pozostałe badane obszary różnorodności miały dodatnią wartość indeksu:

  • różnorodność narodowościowa +1,2,
  • różnorodność religijna +1,4,
  • różnorodność pod względem sprawności fizycznej +7,
  • różnorodność wiekowa +12,
  • różnorodność płciowa +12,8.

Oznacza to, że w przypadku tych typów różnorodności dostrzegamy ich obecność i oceniamy jako łatwe w codziennym odbiorze, inspirujące oraz mające pozytywny wpływ na efektywność pracy.

LGBTQ+ a DEI – badanie LoveBrands Group i SW Research

LGBTQ+ a DEI – badanie LoveBrands Group i SW Research

 

Doceniasz naszą pracę?

Postaw espresso redaktorom i pomóż tworzyć jeszcze lepsze treści.


Postaw mi kawę na buycoffee.to

10 czerwca 2025